Geschreven door Tabitha Oosting | 27-01-2019

Met een goede communicatieplanning word je gedwongen om structuur aan te brengen in je werkproces: je weet ruim van tevoren wie wat wanneer voor wie schrijft en publiceert. Het biedt overzicht en zorgt voor een consistente werkwijze. Met de Contentkalender zet je eenvoudig een communicatieplanning op. Maar hoe maak je nu een goede communicatieplanning? Hoe moet je beginnen? En wie betrek je bij het proces? In deze blog geef ik je graag een aantal tips voor een goede start.

Organiseer een brainstormsessie

Om een goede communicatieplanning te maken, moet je goede ideeën hebben. En goede ideeën bedenk je niet alleen, die bedenk je samen. Prik dus vandaag nog een datum om samen te gaan zitten. Belangrijke tip: nodig niet alleen de redacteuren uit, maar ook je collega’s van marketing, de sales- en productieafdeling en de klantenservice. Iedereen kan namelijk helpen om jouw communicatieplanning op te zetten.

Waar ga je het over hebben in deze brainstormsessie? Je gaat het hebben over de basiselementen van communicatieplanning. Denk aan je doelgroep, thema’s, contentformaten, kanalen en je timing. En deze zet je meteen in je Contentkalender.

Doelgroep

Doeltreffende communicatie begint bij het nadenken over een ontvanger. Als je weet wie jouw informatie ontvangt (je doelgroep)en wat hen bezighoudt, kun je daarop inspelen. Begin de brainstormsessie met de volgende vragen:

  • Wie willen we bereiken?
  • Waar houdt mijn doelgroep zich mee bezig?
  • Wat vinden zij leuk?
  • Wat kan ik voor de doelgroep betekenen?

Communicatiethema’s

Waarover ga je praten met je doelgroep? Wat zijn belangrijke thema’s voor jouw organisatie? Welke onderwerpen moeten sowieso terugkomen? Wat is relevant? Dit zijn allemaal vragen om te bepalen welke thema’s je dit jaar gaat hanteren in je communicatieplanning. Vind je het nog lastig om thema’s te bepalen? Neem dan de volgende categorieën als leidraad. Aanpassen kan altijd nog.

  • Informatie: tips, weetjes en bruikbare informatie om het leven van een klant een stuk makkelijker te maken.
  • Tijdelijk: evenementen, seizoensgebonden gebeurtenissen of acties.
  • Ontwikkeling: nieuwe trends in de industrie en nieuwe producten of diensten.
  • Entertainment: content met een knipoog. Je kunt bijvoorbeeld inspelen op een trend of hype.

Content met een knipoog zie je bijvoorbeeld steeds vaker verschijnen, ook bij gerenommeerde organisaties. Toen het op Instagram een trend was om een foto van nu en een foto van 10 jaar terug te delen met de hashtag ‘10yearchallenge’, deed Ikea lekker mee. De woonwinkel deelde onderstaande foto met het onderschrift ‘geen spat veranderd’.

Voorbeeld IkeaFacebookpost
Geen spat veranderd, #10yearchallenge

Formaat en kanaal

Een volgende stap in het vullen van je Contentkalender, is het bepalen van de vorm: hoe wil je je doelgroep bereiken? Wat voor berichten wil je delen? In welke vorm? Er bestaan talloze mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld een artikel, interview, podcast, video, foto, e-book, infographic, blogpost, persbericht en een klantverhaal onderscheiden.

Denk ook na over hoe je die content gaat verspreiden. Het juiste kanaal vinden is belangrijk in je communicatieplanning. Denk hierbij goed aan je doelgroep. Op welke kanalen is je doelgroep te vinden? Is het Facebook, Intranet, LinkedIn, YouTube, e-mail of toch Twitter? Allemaal goede opties. En er bestaan nog veel meer goede opties.

Blijf wel realistisch. Het is misschien een open deur, maar houd er rekening mee dat het ontwikkelen van content tijd kost. En geld. Een video of een e-book is leuk, maar is het haalbaar? Heb je wel tijd (en geld) om zoiets te maken? Wil je meer weten over het verschil tussen mediakanalen en contentformaten? Dat leggen we je graag uit in deze blog.

Het juiste moment

Wat is het juiste moment om je je boodschap te delen? Een vraag waarop je misschien niet altijd direct een antwoord hebt, want hoe weet je nu wat het juiste moment is? Om het antwoord te vinden, kun je nadenken over de volgende vragen:

  • Wanneer is je doelgroep online?
  • Wat doet je doelgroep en wanneer?
  • Is mijn boodschap seizoensafhankelijk? Veel communiceren kan leuk zijn voor de ijssalon om de hoek, maar in de winter ga je daarmee niet veel winst behalen.
  • Zijn er momenten waarop mijn activiteiten en de activiteiten van de doelgroep overeenkomen?
  • Willen we inhaken op bijvoorbeeld schoolvakanties en feestdagen?

De antwoorden hoef je natuurlijk niet allemaal zelf te bedenken. Niet voor niets heb je de hulp van je collega’s ingeschakeld. Ook Google Analytics en je doelgroep helpen jou om antwoorden te vinden.

Hulp nodig met je communicatieplanning?

Als je een account hebt bij de Contentkalender, zet je al deze informatie over je doelgroep, thema’s, mediakanalen, contentformaten in je kalender. Daarna bepaal je het moment van je boodschappen. Zo heb je alles overzichtelijk op één plek. Heb je hulp nodig, of heb je nog andere vragen? Mijn collega kijkt graag met je mee. Mail naar luuk.post@contentkalender.nl of bel naar +31 6 158 678 85.

Headerfoto door David Travis via Unsplash