Nou, daar staat ‘ie dan. Een prachtig communicatieplan met mooie content ideeën. Maar nu komt het lastige: een contentplanning maken en je aan die planning houden. Een contentplanning maken en je er niet aan houden, is alsof je een sportschoolabonnement afsluit om vervolgens nooit te gaan. Hoewel een planning makkelijk gemaakt is, is hem naleven een stuk ingewikkelder.
Zonde. En te voorkomen. Dus help ik je met het opzetten van een haalbare contentplanning. Stap voor stap. Net als op de loopband. In dit blog lees je:
Met deze gids leer je hoe je een realistische contentplanning maakt, én hoe je ervoor zorgt dat je deze haalt. Laten we beginnen!
Een contentplanning is niet alleen voor jou, maar voor het hele team. En dus moet je in gesprek met je collega’s. Trommel je collega’s op voor een overleg. Bespreek met elkaar hoeveel tijd het team heeft om content te maken en te verspreiden. Schrijf dit per persoon en per team op zodat je een mooi overzicht hebt van de uren die nodig zijn om de contentplanning realiseren.
Verwacht niet dat je vijf dagen per week aan de gewichten hangt - dat lukt je toch niet. Kijk naar je schema en bepaal hoeveel tijd, energie en middelen je beschikbaar hebt. Het is prima om te besluiten dat een deadlift met 15 kg voor nu voldoende is.
Bespreek welke content ideeën de meeste prioriteit hebben. Plan eerst de content ideeën die het meest bijdragen aan je bedrijfsverhaal. Teams beginnen vaak met de minst tijdrovende content, maar dat is juist zonde. Oftewel, bewaar de korte sprints voor het einde en steek al je frisse energie in de marathon: de belangrijkste content ideeën.
Heb je een planning voor een maand gemaakt? Verplaats dan 10% van je content naar de volgende maand. Geloof me, sommige items kunnen echt nog wel even wachten. Niets hakt er meer in dan een deadline die telkens niet gehaald wordt. Door een aantal content ideeën op te schuiven, maak je ruimte voor uitloop of spoedklussen die tussendoor komen.
Daarnaast is het belangrijk om flexibel te zijn en af en toe je contentplanning los te durven laten. In de praktijk staan er regelmatig verrassingen voor de deur. Een onverwachte gebeurtenis kan jouw content planning enorm in de war schoppen. Dit is geen ramp maar juist een kans! Kijk welk content idee kan doorschuiven. Dan heb je die mooi alvast af voor later.
"Geen of vage deadlines zijn een vrijbrief om eindeloos uit te stellen"
Deze zin hoorde ik tijdens een sessie met een van onze gebruikers, en sindsdien spookt hij door mijn hoofd. Want het is zeker waar. Ik herken het ook bij mijzelf. Content ideeën waar ik iets mee wil doen, maar nog niet weet wanneer, zet ik in het planbord van Contentkalender.
Maar ik merk dat ik uiteindelijk weinig doe met deze ideeën, omdat ze geen deadline hebben. “Dat komt later wel, het heeft geen prioriteit” denk ik dan. Net zoals dat bezoekje aan de sportschool: “het lukt nu even niet, misschien morgen”.
De oplossing? Harde deadlines. “Content die niet in de kalender staat, pakken we niet op,” hoorden we van een klant. En dit blijkt te werken. Dus wil jij een haalbare contentplanning? Dan is het tijd om streng te zijn voor zowel je team als voor jezelf. Zet concrete deadlines in je contentplanning en houd je eraan. Hierdoor voorkom je uitstelgedrag en zorg je ervoor dat alle geplande content daadwerkelijk wordt gerealiseerd.
Plan één keer per week een overleg over de contentplanning. Dit is de manier om elkaar up-to-date te houden. Maak hiervoor een vaste agenda. Loop door de planning, check of de deadlines zijn gehaald en kijk vooruit. Zo behoud je een goed overzicht om te bepalen of de gemaakte contentplanning nog steeds haalbaar is.
Het is belangrijk dat collega’s aan kunnen geven waar ze precies tegenaan lopen en waar ze hulp bij kunnen gebruiken. Zo help je je hele team over de finish. En sta stil bij waarom de planning soms niet gehaald wordt. Deze besprekingen leveren waardevolle leerpunten op = en helpen je bij het continu verbeteren van je contentplanning.
Met deze stappen is een haalbare contentplanning dichterbij dan je denkt. Het is niet erg als het niet in één keer lukt. Je kunt tenslotte ook niet op de eerste dag in de sportschool 50 keer opdrukken. Training helpt je om je doelen te halen. Het belangrijkste: blijf communiceren. Frequent, door wekelijks een overleg in te plannen, maar ook als je ziet als het even niet loopt. Zo maak je van jouw contentplanning een succes.
Benieuwd naar meer tips voor een goede communicatieplanning? Download ons whitepaper. Deze staat vol tips, handvatten en inzichten om meer grip te krijgen op je contentplanning.