Geschreven door Franka Smet | 18-05-22

Plannen draait niet alleen om vooruitkijken, maar ook om terugblikken. Door terug te blikken weet je over welke onderwerpen je communiceert en kan je nagaan hoe succesvol een bericht is geweest. Aan de hand van die informatie optimaliseer je je strategie.

Heb je berichten geplaatst waar je doelgroep op aan ging? Daar heb je er meer van nodig!


In dit blog lees je:

  • Waarom evalueren belangrijk is
  • Hoe je data verzameld op je mediakanalen
  • Hoe je evalueert in de Contentkalender

Waarom evalueer je een bericht?

Wanneer je goed bijhoudt welke berichten goed scoren, weet je welke content je opnieuw kan gebruiken. De volgende keer weet je al dat het bericht of format aanslaat, dus daar hoef je niet meer over na te denken.

Je kan er ook voor kiezen vaker via hetzelfde kanaal te communiceren als je ziet dat je doelgroep daar actief is. Of je kiest er juist voor om dezelfde content ook op een ander kanaal te plaatsen.

Op basis van je evaluaties scherp je je strategie aan. Zo houd je je communicatiestrategie up-to-date én efficiënt.

Hoe evalueer ik een bericht?

Laten we beginnen bij de bron: je mediakanaal. Content evalueer je het beste via het kanaal waar je de inhoud op hebt verspreid. Per mediakanaal is de manier waarop je evalueert en data verzameld verschillend. Ik licht drie sociale mediakanalen voor je uit.


LinkedIn

Op LinkedIn heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om statistieken te bekijken. Hier vind je informatie over het bereik, aantal klikken, reacties en commentaren.

Een voorbeeld van LinkedIn statistieken
Onze statistieken op LinkedIn


Facebook

Deze informatie kan je ook bij andere kanalen inzien, zoals op Facebook. Meer informatie over paginastatistieken vind je op Facebook. Ontdek waar je de paginastatistieken kan vinden en wat je met deze informatie kan.

Onder het tabblad ‘Berichten’ vind je bijvoorbeeld meer informatie over wanneer je volgers online zijn en welke berichten in de smaak vallen bij je doelgroep.

Wees niet bang om te leren van anderen. Facebook geeft ook de topberichten weer van pagina's die jij volgt. Gebruik deze informatie als inspiratie en verbeter zo je eigen content.


Instagram

Ook Instagram geeft je inzicht in het succes van je berichten met ‘Instagram insights’. Hiervoor heb je wel een bedrijfsaccount nodig.

Gebruik ‘Insights’ om meer te weten te komen over trends bij je volgers. En om de prestaties van je content te meten. Bekijk de statistieken voor specifieke berichten, stories, en reels die je hebt gemaakt. Zo zie je de prestaties van en reacties op individuele content.

Contentkalender - Het evaluatietabblad in het 'Communicatie bewerken'-scherm.

Evalueren in de Contentkalender

Hoe je bericht heeft gescoord, zet je eenvoudig in de Contentkalender. Geef je communicatie sterren en een korte beschrijving. Leg bijvoorbeeld uit waarom de content wel of niet goed werkt en wat je in het vervolg anders of hetzelfde moet doen.

Contentkalender - Animatie die laat zien hoe je sorteert op sterren in de lijstweergaven van de Contentkalender.

In de lijstweergave kan je vervolgens sorteren op het aantal sterren, zodat je snel al je best-scorende content op een rijtje hebt. Je kan de lijst ook exporteren naar Excel, om diepere analyses te maken over de ratings van de communicaties.

Laten we beginnen

Heb je geleerd hoe je evalueert? Tijd om zelf aan de slag te gaan. Heb je nog vragen of wil je hulp bij je evaluatie in de Contentkalender? Geef Franka een belletje. Of mailtje, dat mag ook.