Focussen op het creëren van creatieve content? Dat is niet altijd even makkelijk. Er wordt regelmatig bij je aangeklopt. Of je snel een aanpassing kan doen op een pagina. Of de nieuwsbrief al af is. En of er nog een spoed-item tussendoor kan. Voor deze vragen raadpleeg je de communicatieplanning.
Maar tsja, die planning. Die blijkt helemaal niet up-to-date. Er leven drie verschillende versies van dezelfde planning binnen jullie team. Want niet iedereen werkt in hetzelfde document. Dat maakt een overzicht niet makkelijker. En al helemaal niet productief. ,
Ook de MBO Raad had het gevoel het zicht op de content te verliezen. Bovendien wilde de organisatie meer delen over de contentbezigheden met de betrokken partijen. “Het werd tijd voor een goed en overzichtelijk systeem.” De zoektocht naar zo’n systeem ging van start en de MBO Raad begon met het bijhouden van een contentkalender.
Een contentkalender onderscheidt zich van een doorsnee planning, omdat je niet alleen plant wanneer je communiceert. Je geeft ook aan waarom, naar wie, waar en hoe je communiceert.
Maar ja, dat is nogal veel informatie. Waar moet je beginnen? In dit blog leggen wij je stap voor stap uit hoe je een contentkalender opzet. Wil je weten hoe het eindresultaat eruitziet?
Begin met plannen! Er zijn eigenlijk maar vijf stappen die je hoeft te ondernemen om te starten met plannen. Makkelijk toch? Laten we beginnen.
Je weet nu hoe je een communicatieplanning opzet. Maar waar sla je al deze informatie handig op? Zoals ik al zei zijn daar verschillende programma’s of tools voor te vinden. Zowel online als offline.
Zelf ben ik geen fan van offline contentkalenders, zoals Excel bijvoorbeeld. In een offline tool is het namelijk lastig om samen te werken en flexibel te plannen.
Stel je hebt een mooie planning gemaakt. Je mailt deze planning naar je team. Maar er zijn toch enkele aanpassingen nodig en de ene na de andere collega stuurt jou zijn of haar ‘versie 2’ toe. Het originele bestand klopt niet meer, het overzicht is kwijt en de aanpassingen botsen ook nog eens. Daar gaat je mooie document, en het project moet nog beginnen.
Of pak je het anders aan? Je mailt het bestand niet meer rond. Jouw planning staat keurig in een gedeelde map. Alleen, toch jammer van die keren dat je deze foutmelding te zien krijgt.
Nog niet overtuigd? Ontdek de vijf tekenen dat ook jij toe bent aan een online contentkalender.
Wij zijn natuurlijk groot fan van de Contentkalender 😉. Probeer de Contentkalender gratis uit! Start vrijblijvend een proefmaand en begin vandaag nog met plannen.
Maar soms past een andere tool beter bij je organisatie. Wij hebben het je makkelijk gemaakt en vergelijken Trello, Microsoft Planner en de Contentkalender in ons blog.