Het succes van de communicatie-afdeling valt of staat met een goede contentplanning. Maar goed plannen is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat maakt een contentplanning eigenlijk ‘goed’?
Een goede contentplanning:
Een goede contentplanning werkt niet zonder een tool. Maar welke tool kies je? En waar let je op? Zie het als het kopen van een nieuw paar schoenen: er zijn heel veel opties, maar alleen de schoen die past bij jouw stijl en comfort, werkt voor jou. Zo werkt het ook met planningtools: niet elke tool past bij jullie team of zorgt dat het werkproces soepel loopt.
Wij laten je zien hoe verschillende tools werken en welke voor jullie geschikt zijn. We beginnen natuurlijk met onze eigen tool: de Contentkalender.
De Contentkalender is een tool gemaakt door en voor communicatieprofessionals. Met onze kalender krijgen jij en je team inzicht in jullie communicatie, contentstrategie, werkprocessen én taakverdeling. Het is een slimme, visuele en intuïtieve tool waarmee je gestructureerd communiceert. Inclusief handige functies voor feedback, afstemming en deadlines.
Belangrijke voordelen:
Veel teams starten hun contentplanning in Excel of Google Spreadsheets. Het voordeel: het is laagdrempelig, iedere organisatie heeft Excel of Google Spreadsheets, en het is flexibel. Maar zodra je meerdere kanalen, doelgroepen, thema’s en doelstellingen wilt beheren, kan Excel chaotisch worden en samenwerken lastig.
Excel is ideaal voor een basisplanning, maar als je team en planning groeien, loop je al snel tegen beperkingen aan. Het is dan een logische stap om over te gaan op een online tool. In onze blog Excel vs de Contentkalender gaan we dieper in op de verschillen.
Monday is een uitgebreide planningstool met veel weergaven en overzicht mogelijkheden, waardoor je altijd een weergave vindt die bij jou, je werkwijze en je team past. Het biedt flexibiliteit en kan voor veel verschillende soorten projecten worden ingezet. Het nadeel: de tool is erg algemeen en heel uitgebreid. Hierdoor kan iedere afdeling ermee werken maar missen specifieke functionaliteiten die juist voor communicatieafdelingen fijn zijn. Monday laat bijvoorbeeld je contentstrategie niet direct zien. Terwijl dat volgens ons juist de sleutel is voor een succesvolle communicatieplanning.
Meer weten over de verschillen en overeenkomsten? Wij schreven er een blog over: Contentkalender vs Monday.
Trello is een bekende projectmanagementtool met een visuele interface. Het is makkelijk om taken en projecten te beheren, en ideaal voor teams die net starten met gestructureerd plannen. Werken via een SCRUM methode kan via deze tool heel goed.
Trello is vooral een algemene projectmanagementtool, waardoor je zelf veel moet inrichten om het te personaliseren. Ook zijn specifieke functies zoals strategieopslag, reviewflows en integraties bij andere tools uitgebreider aanwezig. Kortom, Trello kan met name een goede tool zijn voor teams die beginnen met het op orde krijgen van hun werkprocessen. Zodra je opzoek bent naar meer personalisatie en contentgerichte tools dan zijn er andere, meer passende oplossingen.
Meer weten over Trello en de verschillen met Contentkalender? Lees onze blog: Trello, Microsoft Planner en de Contentkalender.
Deze nieuwkomer richt zich, net als de Contentkalender, specifiek op communicatieprofessionals. Je contentstrategie vormt de basis. Het helpt bij keuzes voor inhoud, vorm, invalshoek, publiek en platform, en waarschuwt als je strategie niet wordt gevolgd.
De focus ligt vooral op strategisch plannen, en minder op het samenwerken aan content, en de daarbij horende processen. Voor teams die méér nodig hebben – zoals rechtenstructuren, integraties en strategische lagen – is de Contentkalender een betere keuze.
Coostoo maakt het plannen van content eenvoudig: je kunt berichten direct inplannen op je sociale kanalen, waardoor je minder handmatig werk hebt. Het is vooral handig voor teams die alles overzichtelijk op één plek willen beheren en snel content willen publiceren. Hoewel veel sociale mediaplatforms tegenwoordig zelf planningsfuncties bieden, kan Coostoo een extra laag van overzicht en inspiratie bieden, bijvoorbeeld met trends en prestatie-inzichten. Het is daarmee een toegankelijke oplossing voor teams die hun sociale content gestructureerd willen organiseren en efficiënt willen publiceren.
We snappen dat je door de bomen - in dit geval alle planningstools - het bos niet meer ziet. Welke tool past bij jullie team? Waar let je op? Wij geven een paar tips:
Effectieve communicatieplanning vraagt om een tool die bij jullie team past. Of je nu begint met een spreadsheet of overstapt naar geavanceerde planningstools, het belangrijkste is dat jullie contentstrategie werkelijkheid wordt.
Wil je weten hoe de Contentkalender jouw team kan transformeren? Ontdek hoe je je strategie omzet in een helder werkproces en til de communicatie van je team naar een hoger niveau.