Als contentcoördinator weet je hoe uitdagend het is om een effectieve contentplanning te maken. De hoeveelheid werk en het gebrek aan overzicht kunnen overweldigend zijn, vooral als je het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Werk samen met je team bij het maken van een contentplanning en overwin deze uitdagingen.
Stel je voor dat je niet langer de enige bent die zich verantwoordelijk voelt voor de contentkalender. In plaats daarvan houdt iedereen in je team zich bezig met de contentplanning. Dit betekent dat iedereen weet wat er speelt, zelfs als je er even niet bent. Daarnaast krijg je een beter overzicht en meer inzicht in de content, waardoor je strategie echt tot leven komt. Klinkt goed, toch? Daarom geven we je in deze blog praktische tips om samen met je team aan een ijzersterke contentplanning te werken.
Het geheim voor een succesvolle planning begint bij een duidelijke taakverdeling. Laat iedereen zich verantwoordelijk voelen voor een deel van het werk. Stel teamleden aan voor specifieke taken zoals het schrijven van blogs, beheren van social media of analyseren van contentprestaties. En niet geheel onbelangrijk: zorg voor een helder werkproces. Maak een overzicht zodat iedereen weet wat hun rol is en wat er van hen wordt verwacht. Dit voorkomt chaos en zorgt voor een gestroomlijnde workflow
Vind de juiste balans tussen efficiëntie en samenwerking. Je hoeft niet alles te bespreken, maar een wekelijks contentoverleg maakt het verschil. Zoals Margarita Millenaar, Content Strateeg bij HAS Green Academy, zegt: “Het mooie is dat een contentoverleg voor de samenwerking heel erg goed werkt. Je bent niet alleen je eigen dingetje aan het doen.”
Bij andere gebruikers zien we dat het helpt om taken te koppelen aan rollen in plaats van personen, wat het makkelijker maakt om de taakverdeling aan te passen als iemand tijdelijk afwezig is. Wil je meer tips over het opzetten van een helder werkproces en het creëren van eigenaarschap binnen je team? Ontdek ze in onze blog.
"Het mooie is dat een contentoverleg voor de samenwerking heel erg goed werkt. Je bent niet alleen je eigen dingetje aan het doen."
We noemden het net al even: een contentoverleg. Houd de contentplanning op koers door regelmatig een overleg in te plannen. Kom wekelijks bij elkaar zodat iedereen op de hoogte blijft van de voortgang en problemen snel kunnen worden aangepakt. Zo speel je flexibel in op veranderingen en wissel je nieuwe ideeën uit, die je vervolgens in een contentkalender verwerkt. Lees in onze blog hoe je een contentkalender maakt.
"Ik weet dat het kortdag is, maar kan dit nog mee met de nieuwsbrief?"
Je herkent het vast. Communicatieafdelingen krijgen dit soort verzoeken dagelijks binnen. Centraliseer communicatieverzoeken door een redactiemailbox op te zetten. Deel het e-mailadres op verschillende kanalen en zorg dat alle verzoeken via deze mailbox binnenkomen. Zo voorkom je dat je verschillende platformen moet checken voor verzoeken. Kan je wel wat tips gebruiken voor het opzetten van zo’n mailbox?
Gebruik één planningstool om het overzicht te bewaren en de samenwerking te verbeteren. Met een centrale tool voorkom je miscommunicatie en weet iedereen altijd waar hij aan toe is. Tools zoals de Contentkalender helpen hierbij. Content maak je namelijk niet alleen. Wil je meer weten over hoe de Contentkalender werkt? In dit artikel leggen we het je uit.
Laten we samenwerken aan een effectieve contentplanning die een wereld van verschil maakt voor jou en je team. Werk samen om gedeelde verantwoordelijkheid en een gestroomlijnde workflow te realiseren. Dit verbetert het inzicht, verhoogt de efficiëntie en leidt uiteindelijk tot succesvolle resultaten. Hier nog even alle tips op een rijtje:
In onze whitepaper vind je meer informatie over hoe je samen met je team een contentplanning kunt opzetten. Download de whitepaper.