Geschreven door Luuk Post | 13-03-2019

Ken je dat? Je hebt een prachtige site met duidelijke, maar verouderde informatie. Hoe blijft je content levend en actueel? En hoe houd je overzicht op je content? De oplossing is eenvoudig: gebruik de Contentkalender en verbeter je communicatieplanning.

Direct aan de slag? Maak je account aan.

Wat is de contentkalender?

De Contentkalender is een online tool die je helpt bij het plannen en organiseren van je communicatie. Je geeft aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert. Daarnaast geef je aan wie waarvoor verantwoordelijk is. Door dit goed op te delen, wordt je communicatie weer behapbaar en krijg je het overzicht terug.

Waarom zou je de Contentkalender gebruiken?

  • Je krijgt een uniek overzicht;
  • Het versterkt de samenwerking binnen en buiten het team;
  • Je geeft communicatie een plek binnen je organisatie.
Kalenderweergave_Contentkalender
Het kalenderoverzicht van de Contentkalender

Voordelen van de Contentkalender

Met de Contentkalender kom je dichterbij het publiceren van je communicaties op het juiste moment. Het dwingt je om na te denken wat er de komende tijd speelt of gaat spelen in de organisatie. Of bij de doelgroep. Ook help je jezelf met de kwaliteit van je content. Alles is nu terug te zoeken, succesverhalen en missers kunnen zo heel makkelijk gebruikt worden om de kwaliteit van jouw communicatie-uitingen te waarborgen. Werken met de Contentkalender levert je de volgende voordelen op:

  • De kalender ondersteunt het creatieve proces: hiermee verhoog je de kwaliteit en relevantie van je content;
  • Je krijgt goed zicht op de communicatieplanning, de benodigde content(productie) voor het komende jaar, en je ziet eenvoudig waar er nog gaten zitten;
  • Het zorgt voor meer structuur, meer rust en meer efficiëntie op jouw afdeling;
  • Je bouwt consistent aan een relatie met je doelgroep(en);
  • Deadlines zijn lang van tevoren al duidelijk: dit levert je minder last minute stress op;
  • Je hoeft niet meer te wachten op inspiratie, je weet namelijk wat eraan zit te komen;
  • Je content is op orde: daarvoor komen je bezoekers terug.

Hoe ziet een contentkalender eruit?

Contentkalenders zijn er in verschillende vormen en maten. Je kan natuurlijk zelf een contentkalender maken (in Excel of Google Calendar), of je bespaart je dat werk en je maakt een account aan. Of je hem nou zelf maakt of dat je een account maakt: een contentkalender bevat in ieder geval een aantal basis kenmerken:

  • Datum (zichtbaar in een kalender als maand, week of dag)
  • Onderwerp (waar gaat de content over en wat is het doel?)
  • Contenformaat (in welke vorm wordt de content gemaakt?)
  • Doelgroep (voor wie wordt het gepubliceerd?)
  • Verantwoordelijke(n)(wie neemt de lead? Wie leest er mee? Wie keurt het goed?)
  • Kanaal (hoe wordt de content verspreid?)
Contentkalender-totaal
Een tweetal voorbeelden

Vergeet niet al je kanalen toe te voegen (bijvoorbeeld website, intranet en social media accounts) in de Contentkalender. Zo zie je precies wat de samenhang is tussen de je online uitingen. Bovendien kun je zo ook crossmediale verbindingen leggen.

Een goed begin is het halve werk

Bedenk goed wat je met de Contentkalender wilt. Wil je het puur gebruiken als overzicht voor al je publicatiemomenten? Of gebruik je het als tool om je communicatiestrategie uit te voeren?

Wil je goed beginnen met de Contentkalender? Lees ook het stappenplan voor de Contentkalender. Denk vooraf in ieder geval na over de volgende zaken:

  • Hoe wil je Contentkalender gebruiken?
  • Verwerk onderdelen van je strategie in de Contentkalender. Zaken als: mediakanalen, doelgroepen, user stories en contentformaten.
  • Is er al een schrijfwijzer/styleguide, voeg deze dan toe aan je Contentkalender?
  • Welke afspraken zijn er gemaakt per mediakanaal?
  • Bedenk thema's (of tags) om later je content te clusteren.
  • Welke campagnes kun je al bedenken?
  • Maak afspraken over de workflow en leg deze afspraken vast.

Heb je al duidelijke doelen? Of KPI’s? Dan kun je in deze in de Contentkalender ook kwijt. Bijvoorbeeld:

  • Kernboodschap (bijvoorbeeld: kom wonen in de kindvriendelijke wijk “Hofjes”)
  • Doel van je communicatie-uitingen (informeren, bestellen, downloaden, contact opnemen?)
  • Metadata (welke keywords moeten erin?)
  • Leverancier (wanneer je fotografie, infographics of video inkoopt). Deze kan je ook aan je eigen Contentkalender toevoegen.
  • Budget
  • De tijdsindicatie

Start vanuit de agenda van je doelgroep(en)

Heb je je contentkalender al aardig gevuld dankzij input vanuit je eigen organisatie? Mooi! Vergeet ook niet de agenda van je doelgroepen: de mensen waarvoor je content creëert. Zoek uit wat voor hen belangrijke momenten zijn; Hoe ziet de customer journey eruit? Nodig collega’s uit die direct contact hebben met je klanten voor een brainstormsessie. En stel ze onder andere de volgende vragen:

  • Welke (veelgestelde) vragen heeft de doelgroep? (tijdens face-to-face gesprekken, maar check ook de zoekwoorden op de website)
  • Wanneer komen we het meest in contact met de doelgroep? (piekmomenten)
  • Heeft de doelgroep te maken met seizoenen/cycli?
  • Naar welke evenementen gaat de doelgroep toe?

Heb je de agenda en vragen van je doelgroep helder? Ga dan op zoek naar raakvlakken met de agenda van je eigen organisatie. Bedenk op basis hiervan bijvoorbeeld contentseries die je verspreid over het jaar op strategische momenten publiceert. Zo zorg je voor een relevante verbinding met de doelgroep op het perfecte moment.

Van online strategie naar dagelijkse praktijk

Een contentkalender maken is meer dan simpelweg de kalender vullen. Onthoud dat een goede communicatieplanning niet alleen afhangt van jezelf of je afdeling. Ook andere afdelingen zoals marketing, klantenservice en/of productie zijn verantwoordelijk voor content.

Activeer deze afdelingen door de Contentkalender bespreekbaar te maken. Plan een wekelijks overleg. Noem het in de dagopening. Hang een groot scherm op. Of schrijf erover op het intranet. En maak samen stappen in het verbeteren van je communicatieplanning.

Deze blogpost van oud-collega Chris de Brie heeft op de Kracht van Content gestaan. Speciaal voor de Contentkalender hebben we deze herschreven en geüpdatet.

Wil je meer informatie? Of wil je dat we met je meedenken over de inzet van de Contentkalender? Neem contact op.