Geschreven door Luuk Post | 11-07-2019

Je hebt een account van de CK en bent klaar om de CK in gebruik te nemen. Nu kun je campagnes gaan definiëren. Het werken met campagnes is niet moeilijk, maar het vereist wel een zekere mate van gestructureerd werken. Hoewel dat wat tijd kost, levert het je uiteindelijk veel structuur en overzicht op. Met deze uitleg Leer ik je stap voor stap alles over campagnes. Heb je vragen? Mail me dan vooral: luuk.post@contentkalender.nl!

Wat zijn campagnes in de Contentkalender?

Campagnes zijn het overkoepelende onderwerp waar verschillende communicaties onder vallen. Dit kan zo breed of zo smal zijn als je zelf wil. Verstuur je meerdere nieuwsbrieven per maand? Dat kan dat al een campagne zijn. Wil je je nieuwe website onder de aandacht brengen? Ook dat is een campagne. Heb jij gedurende het jaar meerdere sprekers op verschillende evenementen? Maak er een campagne van.

Campagnes zijn bedoeld om structuur aan te brengen in je communicatieplanning. Je communiceert namelijk over één (vooraf) bepaald onderwerp. Dit helpt je om duidelijke keuzes te maken over wat je wel en niet communiceert. Wil je een LinkedIn-bericht plaatsen, maar valt het niet onder een lopende campagne? Vraag je dan af: waarom wil ik dit plaatsen? Wat heeft mijn doelgroep eraan als ik dit plaats? Zo houd je je communicatieplanning overzichtelijk en gestructureerd.

Hoe bedenk ik campagnes?

In het begin kan het wennen zijn om te werken met campagnes. Hoe bedenk je nou zinvolle campagnes? Spreek met je team een aantal belangrijke onderwerpen af waarover je deze maand wil communiceren en kijk hoe dat gaat. Wees streng voor jezelf. Heb je een idee voor een communicatie, maar is die niet onder te brengen onder één onderwerp? Schrijf deze dan op. Aan het einde van de maand heb je dan een aantal communicaties die niet onder een campagne te scharen waren. Dat is het perfect moment om te groeien in je communicatieplanning. Misschien geeft dit lijstje je inspiratie voor nieuwe campagnes. Vergeet ook niet te evalueren met de rest van je team. Hoe bevalt deze werkwijze? Waar lopen we tegenaan? Wat kan er anders? En de belangrijkste vraag: willen we hiermee doorgaan?

Spreek je doelgroep aan met je campagnes.

Campagnes zijn dé manier om structuur aan te brengen in je communicatieplanning. In de Contentkalender nemen ze daarom een prominente plek in. Campagnes geven jouw communicatieplanning (en misschien ook wel de rest van je leven) kleur. Figuurlijk, maar ook letterlijk: iedere communicatie krijgt namelijk de kleur van de campagne waar deze bij hoort. Zo herken jij altijd bij welke campagne een communicatie hoort.

Campagnes geven je communicatieplanning kleur
Campagnes geven je communicatieplanning kleur

Bij een campagne kies je één doelgroep. Maar wat nou als je een campagne op meerdere doelgroepen richt? In de Contentkalender is dit niet mogelijk. Dit heeft een simpele reden: door één doelgroep te moeten kiezen, word je gedwongen structuur in je communicaties aan te brengen. Een doelgroep kiezen houdt bijvoorbeeld in dat je één tone-of-voice kiest. ‘U’ of ‘jij’ door elkaar heen gebruiken in een campagne is verleden tijd. En weet je wie daar weer blij van wordt? Je doelgroep.

Doelstelling kiezen!

Met campagnes helpt de Contentkalender je om structuur aan te brengen in je communicatie. Daarnaast kan de Contentkalender je ook helpen om meer doelmatig te communiceren. Een campagne kun je namelijk aan een doelstelling koppelen. Zo zorg je ervoor dat de communicatie ook bijdraagt aan je doelen. Ook hier geldt: kom je erachter dat je veel communiceert buiten de doelstelling om? Misschien is het dan tijd om je doelstellingen (of je boodschappen) te herevalueren.

Samenvattend:

Werken met campagnes geeft een aantal voordelen:

  • Je gaat gestructureerd communiceren
  • Campagnes geven rust en overzicht
  • Je doelgroep wordt op de juiste manier aangesproken.