Hoe vul ik de Contentkalender? - Stap 3

Nu je de Contentkalender gepersonaliseerd hebt en projecten hebt aangemaakt, kan je beginnen met het vullen van de Contentkalender. Het leukste gedeelte is begonnen, je gaat plannen. Hoe je je kalender vult met communicaties en wat daarbij allemaal mogelijk is, legt Bente je graag uit in stap drie van de Contentkalender Academy.

Transcript video 3:

Welkom bij de Contentkalender Academy.

De Contentkalender is de ideale projectmanagement tool voor je marketing- en communicatieteam.

Met steeds meer content, kanalen en betrokkenen geeft de Contentkalender je het nodige overzicht.

In de Contentkalender Academy leggen we je stap voor stap uit hoe je de contentkalender optimaal inricht en inzet voor jou communicatieplanning .

In de vorige video legde ik je uit hoe je de linkerbalk inricht.

Zodra je dat gedaan hebt, kan je beginnen met het plannen van je communicaties.

In deze video leg ik je stap voor stap uit hoe je communicaties toevoegt.

Je kan een communicatie toevoegen door op de gewenste dag in de kalender te klikken,

of door op de groene knop bovenaan te klikken.

Het 'communicatie toevoegen'- scherm bestaat uit vijf tabbladen.

Allereerst geef je je communicatie een titel en wijs je de communicatie toe aan een project. Als je wil kan je ook een korte beschrijving toevoegen.

Wil je je communicatie direct opslaan? Klik rechtsonder op 'opslaan’. Maar je kan ook gelijk meer informatie toevoegen.

In het eerste tabblad geef je meer informatie over je strategie. Je kiest het mediakanaal en het contentformaat. En je bepaalt wie er verantwoordelijk is. Ook kan je labels en subdoelgroepen toevoegen. Deze informatie is niet verplicht.

Onder het tabblad planning geef je informatie over de publicatie- en einddatum van je communicatie.

Je kiest allereerst de publicatiedatum. Dat is het moment waarop de content live gaat.

Let wel op: als je de communicatie geen publicatiedatum geeft zie je deze logischerwijs niet terug in de kalender.

Maar, je vindt hem wel terug in de lijstweergave.

En in sommige gevallen geef je je communicatie ook een einddatum.

Denk bijvoorbeeld aan een 'tijdelijke landingspagina' of een radiospot.

Als laatste kies je nog of je de communicatie wil uitlichten in de tijdlijn.

In dit scherm kan je ook aangeven of je communicatie terugkerend wil inplannen.

Je kiest hier dan met welke frequentie je de communicatie wil laten terugkeren.

Wel zo handig als je op vaste momenten communiceert.

Bijvoorbeeld op iedere maandag een LinkedInpost of onder drie maanden een nieuwsbrief.

Je kiest in dit scherm dan het terugkeerpatroon van je communicatie, bijvoorbeeld wekelijks,

en daarna geef je aan om de hoeveel weken of maanden en op welke dag je je communicatie wil inplannen.

Ook moet hier aangeven wanneer deze reeks eindigt.

Let op: je kan een reeks voor maximaal één jaar inplannen.

Onder het tabblad content kan je, als je wil, alvast je content kwijt. Je voegt ook gemakkelijk bestanden en linkjes toe.

Onder dit tabblad geef je ook aan wie welke rol vervult bij deze communicatie.

Je geeft aan wie eindredacteur en redacteur is.

Onder het tabblad takenlijst verdeel je de taken onder je collega’s.

Je voegt ook gemakkelijk een bestaande workflow toe.

Onder het tabblad ‘delen’ vind je de link waarmee je deze specifieke communicatie deelt met je collega’s. Door de link te kopiëren en te delen met een collega, krijgt je collega toegang tot deze communicatie.

Als je het vinkje ‘Publiek beschikbaar maken’ aanvinkt, kan iedereen met de link je content wijzigen.

Als je alles hebt ingevuld klik je op 'opslaan'. Of op opslaan en kopiëren als je dezelfde communicatie gelijk voor een ander moment wil inplannen.

Je hebt nu alle informatie om aan de slag te gaan met het 'Communicatie toevoegen'-scherm.

Ik wens je heel veel succes bij het opstellen van je overzichtelijke communicatieplanning.


Is je vraag beantwoord?