Hoe vul ik de Contentkalender? - Stap 3

Nu je de Contentkalender gepersonaliseerd hebt en projecten hebt aangemaakt, kan je beginnen met het vullen van de Contentkalender. Het leukste gedeelte is begonnen, je gaat plannen. Hoe je je kalender vult met communicaties en wat daarbij allemaal mogelijk is, legt Bente je graag uit in stap drie van de Contentkalender Academy.

Transcript video 3:

Welkom bij de Contentkalender Academy.

De Contentkalender is de ideale project management tool voor je marketing- en communicatieteam.

Met steeds meer content, kanalen en betrokkenen geeft de Contentkalender je het nodige overzicht.

In de Contentkalender Academy leggen we je stap voor stap uit hoe je de contentkalender optimaal inricht en inzet voor jou communicatieplanning .

In de vorige video legde ik je uit hoe je de linkerbalk inricht.

Zodra je dat gedaan hebt, kan je beginnen met het plannen van je communicaties.

In deze video leg ik je stap voor stap uit hoe je communicaties toevoegt.

Je kan een communicatie toevoegen door op de gewenste dag in de kalender te klikken,

of door op de groene knop bovenaan te klikken.

Het 'communicatie toevoegen'- scherm bestaat uit drie stappen.

In de eerste stap maak je duidelijk welke communicatie je wil aanmaken.

Je geeft de communicatie een titel en koppelt de communicatie aan een project.

Verder kies je het contentformaat, de mediakanalen en de eventuele subdoelgroepen.

Als laatste bepaal je de labels en de verantwoordelijke.

Wil je je communicatie direct opslaan? Klik rechtonder op 'opslaan en sluiten'.

Let wel op: als je de communicatie geen publicatiedatum geeft zie je deze logischerwijs niet terug in de kalender.

Maar, je vindt hem wel terug in de lijstweergave.

Wil je meer informatie over je communicatie bijvoegen? Klik dan op volgende.

In de tweede stap ga je in op de data van je communicatie.

Je kiest allereerst de publicatiedatum. Dat is het moment waarop de content live gaat.

En in sommige gevallen geef je je communicatie ook een einddatum.

Denk bijvoorbeeld aan een 'tijdelijke landingspagina' of een radiospot.

Als laatste kies je nog of je de communicatie wil uitlichten in de tijdlijn.

In dit scherm kan je ook aangeven of je communicatie terugkerend wil inplannen.

Je kiest hier dan met welke frequentie je de communicatie wil laten terugkeren.

Wel zo handig als je op vaste momenten communiceert.

Bijvoorbeeld op iedere maandag een LinkedInpost of onder drie maanden een nieuwsbrief.

Je kiest in dit scherm dan het terugkeerpatroon van je communicatie, bijvoorbeeld wekelijks,

en daarna geef je aan om de hoeveel weken of maanden en op welke dag je je communicatie wil inplannen.

Ook moet hier aangeven wanneer deze reeks eindigt.

Let op: je kan een reeks voor maximaal één jaar inplannen.

In het laatste scherm ga je aan de slag met je content.

Je verdeelt de rollen over je collega's,

kiest welke workflow deze communicatie of reeks volgt

en je voegt eventueel een omschrijving toe.

Plan je communicatie niet terugkerend in?

Dan voeg je er ook direct je content toe.

Als je alles hebt ingevuld klik je op 'opslaan'.

Je hebt nu alle informatie om aan de slag te gaan met het 'Communicatie toevoegen'-scherm.

Ik wens je heel veel succes bij het opstellen van je overzichtelijke communicatieplanning

Is je vraag beantwoord?