Jouw contentstrategie in Contentkalender

Als je voor het eerst werkt met Contentkalender vliegen de strategische begrippen je om de oren. We leggen ze hieronder uit. Het doel? Jouw contentstrategie optimaal formuleren in Contentkalender.

  • Tone-of-voice
    De tone-of-voice is letterlijk de stem van jouw organisatie. De stijl waarin jij communiceert met je doelgroep. Spreek je de doelgroep bijvoorbeeld aan met ‘je’? Of met ‘u’? Het is belangrijk om hier één lijn in te trekken. Dit maakt jouw organisatie herkenbaar voor je doelgroep.
  • Campagnes
    In Contentkalender werk je vanuit campagnes. Klik op ‘Campagne toevoegen’ om een campagne aan te maken. Voor elke marketingcampagne die je organisatie voert, maak je een aparte campagne aan in Contentkalender. Binnen een campagne voeg je communicaties toe. Een voorbeeld van een communicatie is een blog op een website. Je kunt de communicaties vanuit verschillende invalshoeken bekijken, zoals campagnes, doelgroepen en mediakanalen.
  • Doelstellingen
    Welk doel heb je voor ogen met de campagne of communicatie? Formuleer deze zo duidelijk mogelijk onder ‘Doelstellingen’. Het liefst SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Heb je de campagne of communicatie afgerond? Evalueer deze in Contentkalender en leer van de dingen die goed en minder goed gingen.
  • Thema’s
    In Contentkalender hang je aan elke communicatie een of meerdere thema’s. Je kunt hoofd- en subthema’s aanmaken. Het voordeel hiervan is dat je je communicaties overzichtelijk op thema kunt filteren.
  • Doelgroepen
    Iedere campagne richt zich op een doelgroep. Deze doelgroep formuleer je in Contentkalender. Hoe specifieker jij de doelgroep van je campagne beschrijft, hoe makkelijker het wordt om de kernbehoeften te formuleren en een contentformaat en mediakanaal te kiezen voor de communicaties. Buyer persona’s creëren helpt hierbij. Ga nooit uit van aannames, maar voer een onderzoek uit. Weet je niet waar je moet beginnen? In de workshop Content-i-nuity helpen we je op weg.
  • Kernbehoeften
    Elke doelgroep heeft een kernbehoefte: een behoefte die jij vervult met een campagne en de daarbij horende communicaties. Hoe beter jij de doelgroep kent, hoe eenvoudiger je kernbehoeftes formuleert. Ga op onderzoek uit. En zet de resultaten onder ‘Kernbehoeften’ in Contentkalender.
  • Contentformaten
    Content is meer dan alleen tekst: foto, video, gifje, infographic, podcast… ga zo maar door. In welk format publiceer jij de boodschap die je wil vertellen? Formuleer ze onder ‘Contentformaat’ in Contentkalender.
  • Mediakanalen
    Contentformaat en mediakanalen hangen met elkaar samen. Je bepaalt eerst het contentformaat van je communicatie en daarna het mediakanaal. Beide zijn afhankelijk van het doel dat je wil bereiken en de kernbehoefte die je wil vervullen. Voorbeelden van mediakanalen zijn: LinkedIn, e-mail en een website. Formuleer je mediakanalen onder 'Mediakanalen' in de tool.

Al deze strategische begrippen zijn gebaseerd op de Content-i-nuity methode. Content-i-wat? Dé methode om jouw content te managen. In de workshop Content-i-nuity vertellen we je alles over de strategie, uitvoering en het resultaat.

Is je vraag beantwoord?