Hoe voeg ik projecten toe? - Stap 2
Voordat je begint beginnen met het vullen van de Contentkalender, moet je projecten aanmaken. Met projecten categoriseer je je communicaties, waardoor je overzicht creëert en je kalender kleur geeft. Franka legt je, in stap twee van de Contentkalender Academy, graag uit wat we bedoelen met projecten, hoe je ze aanmaakt en ze geeft je tips om je Contentkalender goed te vullen.
Wat vertellen we in deze video?
Welkom bij de Contentkalender Academy.
De Contentkalender is de ideale project management tool voor je marketing- en communicatieteam.
Met steeds meer content kanalen en betrokkenen geeft de Contentkalender je het nodige overzicht.
In de Academy leggen voor stap voor stap uit, hoe je de Contentkalender optimaal inricht en inzet voor jou communicatieplanning.
We beginnen door in te loggen in de Contentkalender.
In de vorige video leg ik je uit hoe je een account aanmaakt en hoe je de Contentkalender personaliseert naar jouw contentplanning.
Zodra je dat gedaan hebt, kom je bij de volgende stap: 'projecten definiëren'.
Ik leg je graag uit wat projecten zijn en hoe je ze inzet.
Bij de Contentkalender maken we gebruik van
3 niveaus: 1) projecten, 2) communicaties en 3) taken.
Een project is eigenlijk een bundeling van communicaties.
Je kan het vergelijken met een onderwerp of een thema.
Door middel van projecten groepeer je je communicaties en verenig je ze onder dezelfde kleur.
Communicaties zijn specifieke berichten of boodschappen. Deze hang je onder een project.
De stapjes die je moet ondernemen voordat
een communicatie gepubliceerd kan worden, noemen wij taken.
Kijk bijvoorbeeld eens in onze kalender. Daar zie je duidelijk de projecten terug.
De projecten worden onderverdeeld in verschillende communicatie-uitingen.
In deze video leg ik je uit hoe je je projecten aanmaakt en waar je allemaal bij stil moet staan.
Een project maak je aan door op de knop 'Toevoegen' te klikken.
In dit veld kan je alles kwijt over de titel van je project, de start en einddatum en de doelstelling.
En bij een Corporate account kies je ook voor een kalender.
Is een project niet verbonden aan een specifiekedatum?
Kies dan voor doorlopend.
Werk je al met campagnes en projecten?
Zet deze dan één voor één in de Contentkalender.
Vergeet ook geen mooi kleurtje te kiezen want zo houd je mooi onderscheid.
Maar wat nou als je meer Always-on communiceert?
Met een Always-on strategie communiceer je het hele jaar door over vooraf gekozen onderwerpen.
In tegenstelling tot projectmatig communiceren werk je dus niet toe naar een specifieke einddatum.
Om in de Contentkalender een duidelijk overzicht te bewaren maak je voor al die onderwerpen een project aan.
Ook hier koppel je een doelstelling aan.
En, in het geval van een corporate account, ook een kalender.
Vergeet ook hier geen kleurtje te kiezen voor een duidelijk onderscheid.
Let op: Het oogje voor een nieuw project staat standaard uit.
Als je communicaties gaat aanmaken is het belangrijk dat je het oogje aanzet, anders zie je de kaartjes niet in de kalender.
Je hebt nu nog meer informatie om aan de slag te gaan met de Contentkalender.
In een volgend filmpje leg ik je graag uit hoe je het proces van communicatieplanning verder optimaliseert.
Ik leg je dan uit hoe je communicaties aanmaakt en inplant.