Hoe personaliseer ik de Contentkalender? - Stap 1

De Contentkalender is de ideale projectmanagementtool voor jouw communicatieplanning. Om de Contentkalender goed in te zetten, moet je deze personaliseren. Dat doe je in de linkerbalk van de Contentkalender. Hoe je deze linkerbalk vult en goed inzet, vertelt Bente jou graag in deze eerste stap van de Contentkalender Academy.

Transcript video 1:

Welkom bij de Contentkalender Academy.

De Contentkalender is de ideale projectmanagementtool voor je marketing- en communicatie team.

Met steeds meer content, kanalen en betrokkenen, geeft de Contentkalender je het nodige overzicht.

In de Academy leggen wij stap voor stap uit, hoe je de Contentkalender optimaal inricht

en inzet voor jouw communicatieplanning.

We beginnen met inloggen in de Contentkalender.

Heb je al een account, ga dan naar het volgende hoofdstuk.

Heb je nog geen account, blijf dan kijken.

Op onze website kan je gratis een proefmaand starten.

Vul je eigen en de gegevens van de organisatie waarvoor je werkt in.

Zodra dit gelukt is, zie je het beginscherm van de Contentkalender.

Je ziet een groene balk aan de linkerkant.

Daar zet je je contentstrategie in

In het midden zie je de kalender,

daar plan je al je communicatie-uitingen in.

Je organisatie heeft een belangrijke boodschap.

Die boodschap wil je zo helder mogelijk overbrengen.

via de juiste kanalen en op het juiste moment.

Hiervoor is een goede strategie essentieel.

Daarom hebben wij een overzichtelijk figuur gemaakt.

Allereerst is het belangrijk om antwoord te geven op de vraag: wie is de zender?

Dat is voor organisaties vrij makkelijk, namelijk: de organisatie zelf.

Daarbij bepaal je ook welke toon je als zender wil aanslaan.

Communicatie wordt natuurlijk naar iemand gestuurd. Het is dus belangrijk om te weten naar wie.

Die ‘wie’ is je doelgroep (of subdoelgroep).

Maar je moet ook weten over welke thema’s of onderwerpen je communicatie gaat.

De informatie verspreid je via bepaalde mediakanalen.

En in bepaalde contentformaten.

Bijvoorbeeld via een blog, of een instructievideo, zoals deze.

Al die elementen en de details hiervan vul je als eerste in in de Contentkalender.

Al die informatie zet je in de linkerbalk.

Hier zie je namelijk: mediakanalen, contentformaten, doelgroepen, subdoelgroepen en thema’s staan.

Ook is het belangrijk om de doelstellingen van je organisatie hierin te noteren.

In de ideale situatie draagt al je communicatie bij aan deze doelstellingen.

Door te klikken op deze onderdelen personaliseer je je Contentkalender helemaal naar je eigen communicatieplanning.

Wil je weten wat je moet doen met projecten?

Dat vertellen we je in de volgende video van de ContentKalender academy.

We beginnen bij de mediakanalen.

Onderin klik je op de groene knop ‘toevoegen’.

Dan opent er een scherm

waar je een mediakanaal kan toevoegen.

Als voorbeeld nemen we Facebook. Bovenin vul je de naam in. In dit geval Facebook.

Daarna kies je een icoontje.

Heb je al meer informatie over dit specifieke mediakanaal? Vul dat dan meteen hier in.

Een doel kan bijvoorbeeld branding zijn, of het verhogen van het aantal gebruikers.

Vul in wat je al weet, je kan het altijd later nog wijzigen.

Heb je al een stijlgids? dan wordt dit een simpele knip-en-plak oefening.

Je ziet nu het toegevoegde kanaal ook in de linkerbalk verschijnen.

Bij contentformaat, doelgroepen, subdoelgroepen en thema’s kan je hetzelfde doen.

Het is belangrijk om de linkerbalk te vullen voor je doorgaat met plannen.

Bij doelstellingen gaat het om de communicatiedoelstellingen van je organisatie.

Hierin bepaal je als organisatie wat je wil bereiken met de verschillende communicatieprojecten.

Een voorbeeld daarvan is meer naamsbekendheid creëren.

In een volgend filmpje leg ik je uit wat projecten zijn en hoe je ze inzet.

Je hebt nu voldoende informatie om aan de slag te gaan met de Contentkalender.

In volgende filmpje leg ik je graag uit hoe het proces van communicatieplanning verder in z’n werk gaat.

Is je vraag beantwoord?