GASTBLOG | LinkedIn is hét platform voor professionals. Meer dan 5 miljoen Nederlanders zijn er dagelijks actief. Dus kun je als organisatie eigenlijk niet achterblijven. Maar hoe houd je het overzicht tussen je bedrijfspagina, persoonlijke profiel én collega’s die content delen? En wat zijn slimme tips om voor je organisatie meer aandacht te krijgen op LinkedIn?
LinkedIn-expert Trudy Pannekeet schreef speciaal voor ons een blog boordevol tips om je bedrijfspagina optimaal in te zetten. En je collega’s te betrekken.
In dit blog lees je alles over het algoritme, team-effort én natuurlijk hoe je je LinkedIn-aanpak goed plant. Veel leesplezier!
Houd je content op de bedrijfspagina herkenbaar, menselijk en informatief. Bedenk welke informatie jouw doelgroep nodig heeft en wat jij wilt dat je doelgroep van jouw organisatie weet. Zoals jullie kernwaarden en wat jou onderscheidt van de concurrentie. Kies thema’s en formats die passen bij je organisatie. Inspiratie nodig? Hier een paar ideeën:
Laat zien wat de organisatie doet én waar ze voor staat. Deel echte verhalen van mensen. Bijvoorbeeld een collega die iets leerde, meemaakte of oploste.
Het algoritme is een groot geheim. Als je erachter bent hoe het werkt wordt het weer aangepast. Maar toch zijn er tips die altijd helpen:
LinkedIn laat je post eerst aan een kleine groep mensen zien. Wie in die groep zit weet je helaas niet. Maar reageert die groep snel (likes, reacties, klikken)? Dan wordt je bericht breder verspreid.
Let daarom op:
Regelmatig plaatsen is belangrijk om zichtbaar te worden én te blijven. 2-3 keer per week is een mooie frequentie. Start met 1 LinkedIn bericht per week. Als je een goede contentflow hebt kun je dit opvoeren naar 2 keer per week. Dan is e
r nog ruimte voor een ad hoc bericht zonder dat je je volgers overspoelt.
Tip: kijk eens naar LinkedIn Nieuwsbrief of LinkedIn Events.
Je weet nu hoe je je bedrijfspagina inzet, maar de echte impact? Die zit bij je collega’s. Alleen… die blijven liever op de achtergrond.
LinkedIn is voor de communicatie-afdeling en HR
Of ze willen wel, maar het komt er niet van. Ze weten niet wat ze kunnen delen en er is altijd tijdgebrek. Iedereen is druk, druk, druk. Ondertussen voelt LinkedIn voor jou als communicatiecoördinator als nóg een kanaal om aan te jagen, terwijl je al zo veel ballen in de lucht houdt.
Mensen vertrouwen mensen, niet logo’s. Als je collega’s iets delen op LinkedIn, over hun werk, een project of een ervaring, dan voelt dat oprecht en persoonlijk. Ga maar na hoe je dat zelf ervaart als je door je tijdlijn gaat. En dat is precies wat mensen aanzet om te stoppen met scrollen en te lezen: menselijkheid in de communicatie.
LinkedIn is hét platform waar andere professionals, beleidsmakers en stakeholders actief zijn. Als je daar als organisatie zichtbaar bent via je medewerkers, bouw je autoriteit, vertrouwen én bereik op. Veel meer dan als alleen content deelt met de bedrijfspagina.
En meer bereik, dat willen we. Want dat zorgt uiteindelijk voor meer naamsbekendheid, en meer leads. Dat zorgt dan weer voor meer klanten en meer omzet. Het gaat natuurlijk wel ver om zo je collega’s te motiveren, maar in feite komt het daar wel op neer. LinkedIn is ‘niet leuk’. Het is een zakelijk middel om je doel te bereiken.
Als je team niet actief is op LinkedIn, ligt dat zelden aan onwil. Ze vinden het spannend. De meest voorkomende drempels? Ze weten niet wat ze mogen delen, zijn bang iets verkeerds te zeggen of hebben geen tijd. Voor collega’s voelt LinkedIn al snel als iets voor commerciële bedrijven of marketingtypes. Niet voor de zorgcoördinator, beleidsadviseur of onderwijsspecialist.
De oplossing? Niet pushen. Maar zorgen voor betrokkenheid, duidelijkheid, veiligheid én structuur. Jij ziet overal content. Help je collega’s ook te zien hoe waardevol het is om bepaalde dingen te delen op LinkedIn. Om samen het gezicht van de organisatie te zijn.
Jij hoeft LinkedIn niet in je eentje te doen, maar jij moet wel de kar trekken. Voorwaarde is altijd wel dat jouw contentstrategie op LinkedIn gesteund wordt door het management. Ja, de directie moet op LinkedIn!
“De directie moet op LinkedIn!”
Zorg voor duidelijke richtlijnen en bied eventueel formats. Geef collega’s vertrouwen en houvast door te laten zien wát ze kunnen delen. En geef zelf natuurlijk het goede voorbeeld. Dat doe je niet alleen door zelf content te plaatsen, maar ook door te reageren op collega’s (ook met je bedrijfspagina!).
Tip: maak je LinkedIn onderdeel van het week- of maandoverleg. Denk niet in losse acties, maar in ritme. LinkedIn wordt pas onderdeel van je communicatie als het in de werkstructuur zit.
Begin klein. Betrek eerst de mensen die al actief zijn op social media. Dat hoeft niet persé op LinkedIn te zijn. Iemand die actief is op Instagram snapt al wel hoe social media werkt. De stap naar zichtbaar zijn op LinkedIn zal dan niet zo groot zijn.
Ideeën voor acties die je nu al kan ondernemen:
Overzicht, zoals in een contentkalender, brengt structuur en daarmee ook rust. Geen losse flodders en oppervlakkige ad-hoc content meer. De richting wordt bepaald en iedereen weet wat en wanneer iets aangeleverd moet worden.
Als je de contentkalender deelt met je team, zien ze ook wat er aan komt en waar ze eventueel op kunnen aanhaken. Dan hoeven ze een bericht alleen maar te kopiëren, plakken, aanpassen naar eigen smaak en klaar is Kees (of Maria of wie dan ook).
Wil je een totaaloverzicht? Vergeet niet alle content in je contentkalender te zetten. Denk aan mails, nieuwsbrieven, advertentiecampagnes maar ook je emailhandtekening, de poster in de kantine, en de banner op de homepage van je website. En LinkedIncontent uiteraard. Je kunt dan verder gaan dan alleen de berichten van de bedrijfspagina. Je kunt er ook de posts die jij en je collega’s met jullie persoonlijke profiel willen plaatsen inzetten. Dat geeft een goede afwisseling van alleen bedrijfspagina-posts.
Tip: Vind je het lastig om te beginnen? Zet dan eerst alles wat je al gepost hebt op LinkedIn van de afgelopen periode (1-2 maanden) in een overzicht. En zet erachter wat het onderwerp was, de doelgroep, format en thema. Dan gaat het vanzelf leven en krijg je richtlijnen hoe je het op kunt zetten voor de komende tijd. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het template van de Contentkalender.
V: Moet iedereen meedoen?
A: Nee, je kunt en wilt het gebruik van LinkedIn nooit verplichten. Maar je kunt wel helpen, uitnodigen, inspireren en ruimte geven. Enthousiasme en het goede voorbeeld werken aanstekelijk.
V: Wat als iemand iets verkeerds deelt?
Zorg voor een duidelijke richtlijn of aanspreekpunt. Maar geef ook vertrouwen: de meeste professionals zijn verstandige mensen. Kijk regelmatig wat je collega’s posten en bespreek het als er iets niet correct is.
V: Mogen we als communicatie content vooraf checken?
Alleen als iemand daarom vraagt. Het is beter dat je de tools en kaders geeft, dan controle. Zoals hierboven: kijk wat je collega’s posten en bespreek indien nodig do’s en don’ts.
V: Wat als iemand heel zichtbaar wordt en vervolgens vertrekt?
Dan heeft die persoon bijgedragen aan je merk. Zie het als winst, geen risico. Het is sowieso zaak dat je als bedrijf zorgt dat je medewerkers tevreden zijn en blijven. Maar mensen komen en gaan. Zorg dat je regelmatig de connecties ‘overhevelt’ naar de bedrijfspagina. Anders ben je ook meteen het hele netwerk van die persoon kwijt.
Je team activeren op LinkedIn begint met kleine, haalbare stappen. Geef collega’s vertrouwen, bied hulp en houvast in de vorm van formats. Motiveer ze en werk met een gezamenlijke contentkalender. Wil je LinkedIn onderdeel maken van de dagelijkse werkdag? Zet LinkedIn op de agenda. Zo wordt LinkedIn vanzelf een onderdeel van jullie manier van werken. Als communicatiecoördinator ben jij degene die die beweging in gang kan zetten (én houden). Niet door alles zelf te doen, maar door het slim te organiseren.
Hulp nodig? Nodig Trudy uit op LinkedIn. Dan kijkt ze even met je mee.
Trudy Pannekeet is LinkedIn-trainer, marketeer en auteur van de jaarlijkse LinkedIn-handleiding Spring eruit met LinkedIn. Ze werkte eerder bij Sanoma en Mattel en helpt nu al bijna tien jaar organisaties en professionals om zichtbaar te zijn op LinkedIn, zonder te schreeuwen. Maar soms wel nét buiten je comfort zone.
In haar trainingen laat ze zien hoe je LinkedIn slim en authentiek inzet. Van personal branding (iedereen is een visitekaartje) tot content die werkt. Trudy geeft haar eigen trainingen én is vaste LinkedIn-trainer bij Frankwatching.