Blogberichten

Blog nieuwe features september 2020
Ontdek de nieuwe functionaliteiten van de Contentkalender! – September 2020 10 september 2020

Maken jij en je team inmiddels al veelvuldig gebruik van de Contentkalender? Dan hebben we goed nieuws! Er zijn een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de Contentkalender. Zo wordt het maken van jouw communicatieplanning nog een stuk makkelijker! Leuk voor jou en je team. Nu vraag jij je natuurlijk af: wat is er allemaal nieuw? We laten het je zien.

Blog thuiswerken
Thuiswerken met de Contentkalender 5 juni 2020

Hoe lang zit je nu al thuis aan je bureau? Thuiswerken is de nieuwe norm en dat zal nog wel even zo blijven. Je werk-privébalans wordt op de proef gesteld. En je werk neemt andere vormen aan. Meer dan ooit speelt het werk zich digitaal af: (nog) meer online overleggen, geen snelle babbels in de gang en toch moet je het overzicht bewaren. Maar hoe ga je daarmee om? En waarom is de Contentkalender jouw partner in crime?

Header, twee schermen
Online (content)overleg, hoe zorg je voor structuur? 15 mei 2020

We herkennen het allemaal. Een collega die niet kan inloggen, een andere collega wiens kinderen spontaan tikkertje spelen tijdens het overleg of een echo omdat iemand geen externe microfoon heeft. Allemaal ruis op de lijn. Ruis die je niet (of minder) hebt op kantoor. Hierdoor wordt het kleinste contact een enorme opgave. En voor je het weet, vermindert de onderlinge communicatie. Die vermindering zorgt voor onduidelijkheid, ook in je contentplanning.

Headerfoto, stop met wachten
Stop met Excel, gebruik de Contentkalender 6 april 2020

Veel communicatieteams gebruiken het nog steevast voor hun contentplanning: Excel. Toch zijn er tools die je team een stuk beter kunnen helpen bij het plannen en uitvoeren van campagnes. We vergelijken Excel met de Contentkalender in drie belangrijke fases van je contentstrategie: planning, uitvoering en evaluatie.

David travis WC6 MJ0k Rz Gw unsplash
Starten met je Contentkalender: waar moet je aan denken? 17 januari 2020

Met een goede communicatieplanning word je gedwongen om structuur aan te brengen in je werkproces: je weet ruim van tevoren wie wat wanneer voor wie schrijft en publiceert. Het biedt overzicht en zorgt voor een consistente werkwijze. Met de Contentkalender zet je eenvoudig een communicatieplanning op. Maar hoe maak je nu een goede communicatieplanning? Hoe moet je beginnen? En wie betrek je bij het proces? In deze blog geef ik je graag een aantal tips voor een goede start.

Header blog Content formaten
Content formaten en mediakanalen. Wacht, wat?! 10 december 2019

Als je communiceert, stel je waarschijnlijk een aantal vragen: hoe wil ik de informatie overbrengen naar mijn doelgroep? Of specifieker nog: via welk kanaal wil ik dat doen? En in welke vorm? In de Contentkalender gebruiken we de begrippen mediakanalen en content formaten voor kanaal en vorm. Kanaal en vorm? Wacht! Zit daar verschil tussen? Ja, en in deze blog leggen we het verschil uit en vertellen we je hoe ze in je communicatieplanning passen.

Marten bjork r H8 O0 FH Fpfw unsplash
Structuur in je content overleg 22 november 2019

In de vorige blog hebben we je kennis laten maken met het content overleg. Nu je een eerste kennismaking hebt gehad, geef ik je in deze blog 6 tips om structuur aan te brengen in je content overleg.

Voorbeeld van een content overleg
Maak kennis met het content overleg 15 november 2019

Je communicatieplanning staat, iedereen doet mee en weet precies wat hij of zij moet doen. Maar dan komt er iets tussen. Die ene inhaker moet ook nog even mee, of die nieuwsbrief moet toch een dag later verstuurd worden. En plotsklaps is je hele planning in de war. Hoe zorg je ervoor dat niet alleen je planning up-to-date blijft, maar ook je hele team mee blijft doen aan je planning? Door een vast moment voor content overleg in te plannen.

Estee janssens a Qfhbxail Cs unsplash
Alles loopt op rolletjes? 30 oktober 2019

Gewoon goede content. Dat wil jij, dat willen wij, dat wil iedereen. Maar ‘gewoon’ goede content bestaat niet. Content wordt niet zomaar ineens geschreven. Het is een proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ene organisatie scoort met hun content, terwijl dit bij de andere organisatie nauwelijks van de grond komt? Een goed en duidelijk proces kan het verschil maken. Een goed proces zorgt voor overzicht en structuur. Om overzicht en structuur te krijgen in je content, is het belangrijk dat je weet welke boodschappen je verstuurt (of wil versturen), welke collega’s hierbij betrokken zijn en wie welke taak op zich neemt.