Geschreven door Tabitha Oosting | 30-10-2019

Gewoon goede content. Dat wil jij, dat willen wij, dat wil iedereen. Maar ‘gewoon’ goede content bestaat niet. Content wordt niet zomaar ineens geschreven. Het is een proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ene organisatie scoort met hun content, terwijl dit bij de andere organisatie nauwelijks van de grond komt? Een goed en duidelijk proces kan het verschil maken. Een goed proces zorgt voor overzicht en structuur.

Om overzicht en structuur te krijgen in je content, is het belangrijk dat je weet welke boodschappen je verstuurt (of wil versturen), welke collega’s hierbij betrokken zijn en wie welke taak op zich neemt.

Van communicatie naar acties
Als je duidelijk hebt welke boodschappen je allemaal wilt zenden, dan is het belangrijk per boodschap te kijken welke stappen er gezet moeten worden. In de Contentkalender noemen wij deze stappen “Acties”. Doe je dit, dan kan je lijstje er bijvoorbeeld zo uit zien:

  • Opzet schrijven
  • Tekst controleren
  • Tweede versie schrijven
  • Overleg met als resultaat definitieve derde versie
  • Controleren versie drie
  • Laatste aanpassingen
  • Visuele afwerking (afbeelding, lay-out, etc.)

Van acties naar rollen
Als je de stappen van jouw boodschap duidelijk hebt, is het belangrijk om te kijken welke collega welke actie op zich neemt. Maar hoe bepaal dat eigenlijk? Wat wordt de rolverdeling? Hieronder geven wij vier manieren waarop jij de acties kan verdelen.

Heeft iedere werknemer een vast, eigen takenpakket dat duidelijk verschilt van het takenpakket van de andere werknemers? En vind je het belangrijk dat het altijd dezelfde collega is die de opzet schrijft, zodat je in al je berichten dezelfde stijl hebt? Controleert Henk bijvoorbeeld al jaren de teksten, omdat hij Nederlands gestudeerd heeft en enorm kritisch is? Dan is het duidelijk dat Henk het meest geschikt is als eindredacteur. Je verdeelt dan de rollen op basis van verworven rechten: hij of zij heeft een bepaalde expertise verworven door te doen.

Ben je wel toe aan een beetje vernieuwing? En vind je motivatie een belangrijke factor? Dan kan je beter kijken naar individuele geschiktheid. Een werknemer heeft bijvoorbeeld al eens eerder bewezen goed te zijn in een bepaalde taak of je hebt de indruk dat de werknemer in staat is de kwaliteiten (verder) te ontwikkelen.

Vind je het belangrijk dat iedereen alles kan? En weet je precies welke kwaliteiten iedereen van je team moet bezitten? Dan kun je kiezen om de taken wisselend te verdelen. Bijvoorbeeld als je het idee hebt dat alle collega’s moeten kunnen schrijven, feedback moeten kunnen leveren en in staat moeten zijn om doorslaggevende beslissingen te kunnen nemen Door collega’s iedere keer te laten wisselen in hun rol, zorg je dat iedereen de juiste kwaliteiten ontwikkelt.

Heb je een wat kleiner team en daarom niet altijd de ruimte om te kiezen? Of zijn je werknemers echte alleskunners? Dan kun je de acties het best verdelen op basis van beschikbaarheid. Je kiest bijvoorbeeld Henk, omdat hij net klaar is met een ander project en daardoor nog ruimte over heeft. Zo houd je het werk voor iedereen behapbaar.

Het maakt uiteindelijk niet uit hoe je de rollen verdeelt, als je maar wel duidelijke afspraken maakt. Daarmee houd je het overzicht.

Hoe rol jij?
Hoe je het werk ook verdeelt in je communicatieplanning, het belangrijkste is natuurlijk dat je het overzicht behoudt. Wij zijn heel benieuwd hoe jij dat doet? Waar loop jij allemaal tegenaan? Laat het me weten op tabitha.oosting@contentkalender.nl. Ik ben heel benieuwd en wie weet kan ik je verder helpen.

Headerfoto: Estée Janssens