Geschreven door Luuk Post | 13-11-2020

In mijn vorige blog vertelde ik je over twee verschillende vormen van communicatieplanning: een projectmatige manier en een always-on manier. Bij projectmatig communiceren werk je toe naar een einddoel. Bijvoorbeeld een groot kerstproject. En met een always-on-strategie communiceer je het hele jaar door over de vooraf gekozen onderwerpen.

Twee uiteenlopende methodes, die elkaar niet uitsluiten, maar wel om een verschillende aanpak vragen in je communicatieplanning. We vertellen je graag hoe je beide aanpakken optimaal inzet in je Contentkalender.

Projecten

Weet je nog hoe we in het vorige blog omschreven dat de Coca-Cola kerstproject hét voorbeeld is van projectmatig communiceren? Zo’n groot project, of campagne, vereist een strakke planning. Als marketeer rol je ze waarschijnlijk regelmatig uit. De Contentkalender is gebouwd om zo’n structuur te ondersteunen en jou, als contentkoning(in), het overzicht te bieden dat je wil.

Al je projecten voeg je toe in de linkerbalk onder ‘Projecten’. Je kiest een start- en einddatum, vertelt op welke doelgroep je je project richt en welke doelstelling het project heeft. Daarnaast wijs je (eventueel) een projectverantwoordelijke aan en kies je een kek kleurtje voor dit project. Zo herken je al je communicaties makkelijk terug. Wil je meer lezen over werken met projecten in de Contentkalender? Lees dan ook eens ons blog: werken met projecten.

Schermafbeelding 2020 11 13 om 11 52 19

Project aanmaken in de Contentkalender

Maar wat als je je planning op een always-on manier inricht? Stel jezelf bij het maken van je planning eerst de vraag: welke onderwerpen staan er bij mij in de spotlight, oftewel welke pijlers wil ik in de kalender terugzien? Ook de pijlers zet je als projecten in de Contentkalender. Maar hierbij laat je de begin- en einddatum links liggen. Nu kies je voor het vinkje: doorlopend.

Soms is een onderwerp net wat minder prominent aanwezig. Je wil bijvoorbeeld veel communiceren over diversiteit of milieubewustzijn, maar niet in die mate dat je echt van een aparte pijler kan spreken. Het voelt alsof die onderwerpen meer op de achtergrond spelen en eigenlijk door je hele planning opduiken. In dat geval, kies je om van zo’n onderwerp een ‘Thema’ te maken in de Contentkalender. Je hangt ze dan eenvoudig aan de communicaties waar ze opduiken. En achteraf haal je er makkelijk uit hoe vaak je over dit thema gecommuniceerd hebt.

Uitlichten always on

Zo zet je je projecten op doorlopend

Plan je communicatie-uitingen zorgvuldig

Bij communicatie-uitingen van een project is de timing belangrijk. Je bent in een korte tijd aan het communiceren en je werkt naar één moment toe (bijvoorbeeld kerst). Omdat de timing zo belangrijk is, moet je zorgen dat je goed voorbereid bent. Zorg dat je ruim voor de livegang van het project al een groot gedeelte van je content klaar hebt staan. Zo hoef je alleen nog maar na te denken over de onvermijdelijke wijzigingen van het laatste moment.

Bij een always-on planning ben je flexibeler. Per pijler besluit je namelijk hoe vaak je hierover wil communiceren. 60% van de tijd over pijler X, 30% over pijler Y en 10 % over pijler Z. Hierdoor is je planning even strak, maar kan je wat meer schuiven met je communicatie-uitingen. Het blijft leuk om te testen welke momenten voor jouw doelgroep werken. Coosto deed hier onderzoek naar, meer hierover lees je hier. Zo behaal je optimaal resultaat!

En de evaluatie?

Welke manier je ook kiest, de evaluatie blijft nagenoeg hetzelfde. Tenminste, de evaluatie op communicatieniveau. Stel jezelf de vraag: op welk onderwerp scoor ik goed en op welk onderwerp scoor ik minder? Vervolgens evalueer je in de Contentkalender met één tot vijf sterren.

Dat voor elke communicatie doen, is echter erg tijdrovend. Mocht je niet iedere communicatie afzonderlijk willen evalueren, werk dan met tops en flops. Scoort je communicatie goed? Geef ‘m dan vijf sterren. Scoort ie niet zoals gehoopt? Dan geef je ‘m één ster. Noteer daarbij ook waarom je die score geeft. Zo vind je eenvoudig je best (en slechtst) scorende communicaties terug. En heb je de perfecte leermomenten, zo binnen handbereik.

Werk je projectmatig? Dan zit na soms maanden hard werk een project erop. Proost! Kijken jij en je contentteam tevreden terug of hebben jullie het doel net gemist? Evalueer de resultaten aan het einde van je project ook eenvoudig in de Contentkalender. En bij een always-on-strategie weet je na de evaluatie van je communicaties precies over welke onderwerpen je doelgroep graag leest. Interessant voor de toekomst. Wil je weten hoe je beide vormen van planning een gedegen evaluatie geeft? Lees dan onze volgende blog over dit onderwerp.

Schermafbeelding 2020 10 29 om 11 07 27 1

Zo evalueer je een communicatie

Foto door Andrew Neel gevonden via Unsplash