Geschreven door Franka Smet | 21-11-24
Wil je een goede contentplanning maken? Dan is een contentkalender onmisbaar. Met een heldere kalender houd je overzicht en plan je vooruit. En dus is het tijd om jezelf een paar belangrijke vragen te stellen: Waar ga je over communiceren? Via welke kanalen? En hoe verdeel je de taken tussen jou en je collega’s?
Een contentkalender helpt je bij het plannen van communicatie en geeft inzicht in het waarom, wie, waar en hoe van je content. Dit is hét hulpmiddel voor iedere marketeer die werkt aan een gestructureerde en doelgerichte contentstrategie.
Ga er goed voor zitten: we duiken vandaag met jou in de wereld van contentkalenders.
Wat is een contentkalender?
Een Contentkalender is meer dan een gewone planning. Met een Contentkalender plan je niet alleen wanneer je communiceert, maar geef je ook aan waarom, naar wie, via welke kanalen en hoe je je boodschap overbrengt.
Voordat je begint met het opstellen van je contentkalender, stel jezelf (en je team) de volgende vragen:
- Waarom communiceer je? (Doelstelling)
- Naar wie communiceer je? (Doelgroep)
- Waar communiceer je? (Kanalen)
- Hoe communiceer je? (Contenttypen)
Deze vragen vormen de basis van je contentstrategie. Het is dus belangrijk om allereest deze vragen te beantwoorden, samen met je team. Sla je antwoorden op in een document waar iedereen bij kan. En zorg dat je het er makkelijk bij kan pakken als je begint met plannen.
Heb je alles helder? Dan is het tijd voor de volgende stap.
Hoe maak je een Contentkalender?
Hoe ziet een contentkalender eruit?
Je hebt je contentstrategie en planning bepaald. Nu is het tijd om deze overzichtelijk te maken voor de komende maand. Dit kan in Excel, maar er zijn ook verschillende planningstools te vinden. Eén daarvan is natuurlijk onze eigen planningstool, de Contentkalender.
Om je een idee te geven hoe een planning in de Contentkalender eruitziet hebben we een voorbeeldplanning gemaakt.
Aan de slag
Wil je zelf aan de slag met een contentkalender? Download ons gratis template en start vandaag nog met het plannen van jouw content. Bepaal je thema’s links in de balk en voeg per datum je communicatie en kanalen toe.
Voor een gedetailleerde planning met doelen, doelgroepen en inhoud, log in op je Contentkalenderaccount. Nog geen account? Probeer alle functies 30 dagen gratis tijdens een proefmaand.