Geschreven door Franka Smet | 21-11-24

Wil je een goede contentplanning maken? Dan is een contentkalender onmisbaar. Met een heldere kalender houd je overzicht en plan je vooruit. En dus is het tijd om jezelf een paar belangrijke vragen te stellen: Waar ga je over communiceren? Via welke kanalen? En hoe verdeel je de taken tussen jou en je collega’s?

Een contentkalender helpt je bij het plannen van communicatie en geeft inzicht in het waarom, wie, waar en hoe van je content. Dit is hét hulpmiddel voor iedere marketeer die werkt aan een gestructureerde en doelgerichte contentstrategie.

Ga er goed voor zitten: we duiken vandaag met jou in de wereld van contentkalenders.

Wat is een contentkalender?

Een Contentkalender is meer dan een gewone planning. Met een Contentkalender plan je niet alleen wanneer je communiceert, maar geef je ook aan waarom, naar wie, via welke kanalen en hoe je je boodschap overbrengt.

Voordat je begint met het opstellen van je contentkalender, stel jezelf (en je team) de volgende vragen:

  • Waarom communiceer je? (Doelstelling)
  • Naar wie communiceer je? (Doelgroep)
  • Waar communiceer je? (Kanalen)
  • Hoe communiceer je? (Contenttypen)

Deze vragen vormen de basis van je contentstrategie. Het is dus belangrijk om allereest deze vragen te beantwoorden, samen met je team. Sla je antwoorden op in een document waar iedereen bij kan. En zorg dat je het er makkelijk bij kan pakken als je begint met plannen.

Heb je alles helder? Dan is het tijd voor de volgende stap.

Hoe maak je een Contentkalender?

Een goede planning zorgt ervoor dat je strategie écht zichtbaar wordt in je content.

Plannen is net als sporten. Je weet dat het goed voor je is, maar soms heb je net dat zetje in de juiste richting nodig. Wij geven je dat zetje. In drie eenvoudige stappen kun je starten met het plannen van je content. Klik door de carrousel om alle stappen te bekijken.

Stap 1 | Begin met terugblikken

Schrijf de datum, het onderwerp en de reden voor het publiceren van de content op. Dit geldt voor alle berichten van de afgelopen vier weken, voor je drie belangrijkste kanalen. Belangrijk: houd het kort en bondig. Gebruik eventueel Excel om het overzicht te bewaren.

Stap 2 | Content analyseren

Je hebt nu een overzicht van alle geplaatste content per kanaal. Stel jezelf de vraag: zie ik terugkerende thema's? Welke onderwerpen gebruik ik vaak, en wat mis je nog? Voeg deze toe aan je overzicht voor een compleet beeld.

Stap 3 | Plan vooruit

Nu kun je vooruitplannen. Kijk of je de content ideeën voor de aankomende maand in dezelfde terugkerende thema’s kan indelen. Wij raden aan je thema's zo breed mogelijk in te steken. Kies, zeker in het begin, 5-7 thema's. Zo houd je planning overzichtelijk.

Meer weten over thema's? Je ontdekt het in ons blog Projecten definiëren in no-time.

Hoe ziet een contentkalender eruit?

Je hebt je contentstrategie en planning bepaald. Nu is het tijd om deze overzichtelijk te maken voor de komende maand. Dit kan in Excel, maar er zijn ook verschillende planningstools te vinden. Eén daarvan is natuurlijk onze eigen planningstool, de Contentkalender.

Om je een idee te geven hoe een planning in de Contentkalender eruitziet hebben we een voorbeeldplanning gemaakt.

Inhaakkalender2025

Je ziet hier inhakers voor 2025. Door op communicaties te klikken krijg je meer informatie, dus spit de planning gerust door.

Aan de slag

Wil je zelf aan de slag met een contentkalender? Download ons gratis template en start vandaag nog met het plannen van jouw content. Bepaal je thema’s links in de balk en voeg per datum je communicatie en kanalen toe.

Voor een gedetailleerde planning met doelen, doelgroepen en inhoud, log in op je Contentkalenderaccount. Nog geen account? Probeer alle functies 30 dagen gratis tijdens een proefmaand.