Geschreven door Luuk Post | 11-10-2024
Een goede communicatieplanning geeft je overzicht. Je planning stelt je namelijk in staat vooruit te kijken, en terug te blikken. En dat levert jou, je collega’s en je organisatie ontzettend veel op.
Laten we eens kijken wat een goede communicatieplanning voor jou kan betekenen.
Je denkt (en werkt) vooruit
Met een communicatieplanning werk je proactief. Door vooruit te plannen, zie je in één oogopslag wanneer je piekmomenten hebt en wanneer het rustiger is.
Moet er bijvoorbeeld een nieuwsbrief de deur uit op dezelfde dag dat een nieuwe campagne live gaat? Geen stress, want jij hebt alles al klaar staan. Alle stappen – van brainstorm en eerste concept tot eindredactie en verzending – staan in je planning, waardoor je altijd weet wat er wanneer gebeurt. Of je besluit op tijd om te planning op te schuiven om jezelf wat meer ruimte te gunnen.
Bovendien ontdek je gaten in je planning, zoals het vaak stille voorjaar tussen de winter- en zomercampagnes. Dit is hét moment om die vakantiedeals, cursussen of zomerproducten te promoten. Een effectieve communicatieplanning zorgt ervoor dat jij altijd een stap vooruitdenkt én bent.
Je speelt moeiteloos in op de actualiteit
Vaak denken mensen dat vooruitplannen ervoor zorgt dat je niet meer spontaan kan communiceren. Maar het één sluit het ander niet uit. Je schuift je planning makkelijker op, want alles staat toch al klaar. En dat creëert ruimte om in te spelen op de actualiteit. Worden we wereldkampioen? Dan zie je direct of er nog ruimte is voor een inhaker op social media.
Is er onverwacht iemand ziek? Met één blik zie je welke taken prioriteit hebben en waar je mogelijk moet bijsturen. Een goed voorbereide communicatieplanning maakt dat je flexibel kunt reageren zonder dat de dagelijkse workflow in gevaar komt.
Je maakt slim gebruik van het verleden
Een goede communicatieplanning is ook een archief. Hoe zat het vorig jaar met Valentijnsdag? Wanneer startte de kerstcampagne?
Dankzij je planning kun je terugblikken op eerder gepubliceerde content. Je ziet dan ook precies hoeveel tijd dat kostte en wat ervoor nodig was. Ook zie je welke berichten goed scoorden en waar je kunt verbeteren. Wat vonden je volgers bijvoorbeeld van die romantische Valentijnspost vorig jaar?
Alle deze informatie helpt je om je strategie te verfijnen en bij te sturen – altijd met als doel nog beter scorende content. Bleek nou dat die Valentijnspost een groot succes was? Hergebruik je content dit jaar weer. Scheelt jou weer tijd en energie.
Je verdeelt taken efficiënt
Met een goede communicatieplanning weet je precies welke communicatie-uitingen eraan komen. Een planning maken voor je team is daarmee een fluitje van een cent.
Een bijkomend voordeel: met een goede planning kun je ruim op tijd inschatten of het lukt het je eigen team, of dat je externe hulp moet inschakelen. Door ruim op tijd te anticiperen, weet iedereen waar hij of zij aan toe is. En dat creëert rust. En overzicht.
Meer over samenwerken? Ontdek onze 4 tips.
Je voorkomt geneuzel en gezeur
Sylvia kan niet starten, omdat Jan geen briefing heeft aangeleverd, omdat Kees nog geen input heeft gegeven, omdat… Stop, dit wil je niet!
Zit je vast omdat collega’s informatie niet tijdig aanleveren? Een communicatieplanning biedt duidelijkheid en voorkomt lastige situaties. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt en wanneer. Dit bevordert niet alleen de efficiëntie, maar ook de werksfeer.
Zorg dat iedereen, van collega’s tot de directie, inzicht heeft in de planning. Zo is iedereen op de hoogte van de lopende communicatie en wat er speelt. Dit voorkomt eindeloos overleg en zorgt ervoor dat je team effectief samenwerkt.
Combineer alle voordelen met de Contentkalender
Ook profiteren van de rust en efficiëntie van een goede communicatieplanning? Wij maken het je makkelijk. Upload je communicatieplanning in Excel, en wij zetten 'm voor je over in de Contentkalender.