Geschreven door Luuk Post | 11-10-2019

Een goede communicatieplanning geeft jou overzicht. Je planning stelt je namelijk in staat vooruit te kijken, en terug te blikken. En dat levert jou, je collega’s en je organisatie ontzettend veel op. Kijk maar.

Voordeel 1: je denkt (en werkt) vooruit

Een communicatieplanning dwingt je om vooruit te kijken en te denken. Door namelijk een planning bij te houden, zie je precies op welke dagen je het druk gaat krijgen. Op rustige dagen houd je hier dan rekening mee. Die nieuwsbrief die verstuurt moet worden terwijl er ook een nieuwe campagne live gaat? Geen probleem, want jij hebt alles al lang klaar staan. Alle uitingen kan alvast plannen, net zoals de stappen die daarbij horen: van een brainstorm voor de inhoud tot de eindredactie. Van de eerste versie tot het verzenden van de nieuwsbrief. Je weet precies wat er wanneer gaat gebeuren. Maar je ziet ook waar de hiaten zitten. Je ontdekt misschien een groot gat tussen de winter- en de zomercampagne. Terwijl het voorjaar juist het ideale moment is om jouw reisverzekeringen, zomercursussen of badpakken te verkopen.

Voordeel 2: je speelt moeiteloos in op de actualiteit

Als jij overzicht hebt, speel je makkelijk en snel in op de actualiteit. Worden we wereldkampioen? Dan zie je direct of er nog ruimte is voor een inhaker op social. Zijn al je redacteuren geveld door de griep? Jij weet precies de contentplanning hiermee in gevaar komt en of je actie moet ondernemen. En komt er een spoedje met hoge prioriteit binnen? Dan kijk je snel of je nog ergens wat kunt schuiven. Laat die wereldtitels maar komen. Want jij bent op alles voorbereid.

Voordeel 3: je maakt gebruik van het verleden

Wat deden we vorig jaar ook alweer met Valentijnsdag? En rond welke datum begonnen we met de kerstactie? Het voordeel van een duidelijke planning is dat je het er later nog eens bij kunt pakken. Je ziet precies wat er al eerder is gepubliceerd, hoeveel tijd dat kostte en wat daarvoor nodig was. Als het goed is, heb je ook nog alle verbeterpunten ergens opgeslagen. Bijvoorbeeld hoe jouw volgers toen reageerden op je zoetsappige Valentijnsbericht. Dat is allemaal waardevolle input om het deze keer net iets anders te doen. Net iets beter natuurlijk.

Voordeel 4: je verdeelt makkelijk alle taken

Met een goede communicatieplanning weet je precies welke communicatie-uitingen eraan komen. Hierdoor is het makkelijk inschatten wat je daar allemaal bij nodig hebt. Gaat dat lukken met je team? Of heb je misschien extra (externe) hulp nodig? Ruim van te voren zie jij dit aankomen en speel je hier op in. Zo weet iedereen, altijd waar hij of zij aan toe is. Dat creëert rust. En overzicht.

Voordeel 5: je voorkomt getreuzel en gezeur

Sylvia kan niet starten, omdat Jan geen briefing heeft aangeleverd, omdat Kees nog geen input heeft gegeven, omdat… Stop, dit wil je niet! Omdat het niet efficiënt is én omdat het de werksfeer niet bevordert. Want vervolgens zeurt Sylvia over Kees bij Jan. Of nog erger: bij jou. Voorkom dit door jouw team aan te haken bij de contentplanning. Zo weet iedereen wie wat moet doen. En ook belangrijk: wanneer ze het moeten doen. Zorg ook dat je interne stakeholders en de directie je planning kunnen inzien. Zo is iedereen, altijd op de hoogte van alle communicatie.

Combineer alle voordelen met de Contentkalender

Wil jij ook meer overzicht? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Zet je communicatieplanning in de contentkalender. Zo creëer je een ongekend overzicht, haak je gemakkelijk je team aan en krijg jij grip op je content.

Welk voordeel spreekt jou het meeste aan? Laat het me weten via luuk.post@contentkalender.nl, of bel me: +316 158 678 85

Bron headerfoto: pexels.com