Geschreven door Luuk Post | 02-08-2024
Als contentcoördinator weet je hoe uitdagend het is om een effectieve contentplanning te maken. De hoeveelheid werk en het gebrek aan overzicht kunnen overweldigend zijn, vooral als je het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Werk samen met je team bij het maken van een contentplanning en overwin deze uitdagingen.
Stel je voor dat je niet langer de enige bent die zich verantwoordelijk voelt voor de contentkalender. In plaats daarvan houdt iedereen in je team zich bezig met de contentplanning. Dit betekent dat iedereen weet wat er speelt, zelfs als je er even niet bent. Daarnaast krijg je een beter overzicht en meer inzicht in de content, waardoor je strategie echt tot leven komt. Klinkt goed, toch? Daarom geven we je in deze blog praktische tips om samen met je team aan een ijzersterke contentplanning te werken.
Creëer eigenaarschap binnen jouw content team
Het geheim voor een succesvolle planning begint bij een duidelijke taakverdeling. Laat iedereen zich verantwoordelijk voelen voor een deel van het werk. Stel teamleden aan voor specifieke taken zoals het schrijven van blogs, beheren van social media of analyseren van contentprestaties. En niet geheel onbelangrijk: zorg voor een helder werkproces. Maak een overzicht zodat iedereen weet wat hun rol is en wat er van hen wordt verwacht. Dit voorkomt chaos en zorgt voor een gestroomlijnde workflow
Vind de juiste balans tussen efficiëntie en samenwerking. Je hoeft niet alles te bespreken, maar een wekelijks contentoverleg maakt het verschil. Zoals Margarita Millenaar, Content Strateeg bij HAS Green Academy, zegt: “Het mooie is dat een contentoverleg voor de samenwerking heel erg goed werkt. Je bent niet alleen je eigen dingetje aan het doen.”
Bij andere gebruikers zien we dat het helpt om taken te koppelen aan rollen in plaats van personen, wat het makkelijker maakt om de taakverdeling aan te passen als iemand tijdelijk afwezig is. Wil je meer tips over het opzetten van een helder werkproces en het creëren van eigenaarschap binnen je team? Ontdek ze in onze blog.
Het mooie is dat een contentoverleg voor de samenwerking heel erg goed werkt. Je bent niet alleen je eigen dingetje aan het doen.
Houd je contentplanning op koers door wekelijks overleg
We noemden het net al even: een contentoverleg. Houd de contentplanning op koers door regelmatig een overleg in te plannen. Kom wekelijks bij elkaar zodat iedereen op de hoogte blijft van de voortgang en problemen snel kunnen worden aangepakt. Zo speel je flexibel in op veranderingen en wissel je nieuwe ideeën uit, die je vervolgens in een contentkalender verwerkt. Lees in onze blog hoe je een contentkalender maakt.
Alle communicatieverzoeken onder één dak
"Ik weet dat het kortdag is, maar kan dit nog mee met de nieuwsbrief?"
Je herkent het vast. Communicatieafdelingen krijgen dit soort verzoeken dagelijks binnen. Centraliseer communicatieverzoeken door een redactiemailbox op te zetten. Deel het e-mailadres op verschillende kanalen en zorg dat alle verzoeken via deze mailbox binnenkomen. Zo voorkom je dat je verschillende platformen moet checken voor verzoeken. Kan je wel wat tips gebruiken voor het opzetten van zo’n mailbox?
- Deel het emailadres op verschillende kanalen. Hoe meer collega's weten dat de mailbox bestaat, hoe beter.
- Schreeuw het van de daken: alleen verzoeken die via de mailbox binnenkomen worden opgepakt. Zo hoef jij Teams, intranet en de memo's op je bureau niet meer af te speuren.
- Voedt je collega's op. Krijg je een verzoek binnen waar je niks mee kan? Mail terug met een duidelijke reden van waarom je het verzoek niet oppakt.
Plannen met de Contentkalender
Gebruik één planningstool om het overzicht te bewaren en de samenwerking te verbeteren. Met een centrale tool voorkom je miscommunicatie en weet iedereen altijd waar hij aan toe is. Tools zoals de Contentkalender helpen hierbij. Content maak je namelijk niet alleen. Wil je meer weten over hoe de Contentkalender werkt? In dit artikel leggen we het je uit.
Scoren met content dankzij een sterk team
Laten we samenwerken aan een effectieve contentplanning die een wereld van verschil maakt voor jou en je team. Werk samen om gedeelde verantwoordelijkheid en een gestroomlijnde workflow te realiseren. Dit verbetert het inzicht, verhoogt de efficiëntie en leidt uiteindelijk tot succesvolle resultaten. Hier nog even alle tips op een rijtje:
- Maak een duidelijke taakverdeling
- Plan een wekelijks overleg
- Verzamel communicatieverzoek op één plek
- Kies de juiste planningstool
In onze whitepaper vind je meer informatie over hoe je samen met je team een contentplanning kunt opzetten. Download de whitepaper.
Lees verder
We zijn op de communicatieafdeling, waar contentmakers scoren met content. Misschien in een team, misschien ook niet. Maar wat je situatie ook is: content maak je nooit alleen. Dus betrek al je collega’s bij je contentproces. En als we zeggen al je collega’s, bedoelen we ook echt alle collega’s. Van receptiemedewerker tot de manager van je manager.
Een contentkalender onderscheidt zich van een doorsnee planning, omdat je niet alleen plant wanneer je communiceert. Je geeft ook aan waarom, naar wie, waar en hoe je communiceert. Maar ja, dat is nogal veel informatie. Waar moet je beginnen? In dit blog leggen wij je stap voor stap uit hoe je een contentkalender opzet.
Elke maand worstel je weer met de content planning. Dit leidt vaak tot stress, gemiste deadlines en verwarrende communicatie. Gelukkig biedt de Contentkalender hier de perfecte oplossing voor. Ontdek in deze blog hoe deze planningstool overzicht én inzicht biedt in jouw contentplanning.