Geschreven door Franka Smet | 11-01-24

We zijn op de communicatieafdeling, waar contentmakers scoren met content. Misschien in een team, misschien ook niet. Maar wat je situatie ook is: content maak je nooit alleen. Dus betrek al je collega’s bij je contentproces. En als we zeggen al je collega’s, bedoelen we ook echt alle collega’s. Van receptiemedewerker tot de manager van je manager.

Eigenaarschap in contentplanning

Als je je organisatie wilt betrekken bij contentcreatie, moet je je afdeling toegankelijk maken. Hoe je dat doet? Creëer eigenaarschap binnen het contentproces.

Kort gezegd: ieder teamlid neemt verantwoordelijkheid voor zijn of haar deel van het werk. Wel zo makkelijk. Als een verdediger zich bemoeit met de aanval kom je niet ver. Zorg dat ook jouw contentteam efficiënter en effectiever samenwerkt.


Het belang van gedeelde verantwoordelijkheid

Maak een duidelijke taakverdeling en creëer een werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Altijd. Samenwerken is niet alleen goed voor de productiviteit, maar het maakt iedereen ook creatiever en betrokken. Iedereen mikt op hetzelfde doel, met betere resultaten en een sterkere teamdynamiek.

Creëer eigenaarschap binnen het contentproces.

Overzicht houden in contentprocessen

Een duidelijke opstelling is het geheim voor tot een succesvol contentteam. Iedereen weet wie wat doet en wanneer het af moet zijn. Een duidelijk en goed georganiseerd overzicht voorkomt verwarring en dubbel werk, en zorgt ervoor dat alles volgens planning verloopt. Zo maak je een goede communicatieplanning.

 Contentkalender - 2
 Contentkalender - 3

De rol van een contentkalender

Een contentkalender speelt een centrale rol in het beheer van het contentproces. Het functioneert als een coach, die ervoor zorgt dat iedereen in het team samenwerkt. Met een contentkalender krijgt elk teamlid inzicht in de geplande content, hun bijdragen en de deadlines.


Waarom een contentkalender?

Inzicht in de gehele contentstrategie. Dat doet een contentkalender. En natuurlijk helpt het bij het organiseren van taken en verantwoordelijkheden. Het laat je in één oogopslag zien wanneer bepaalde content live gaat, helpt bij het plannen van toekomstige campagnes en zorgt ervoor dat je jouw content mooi verdeelt over verschillende kanalen. Zo maak je content die scoort.

Het vergroten van inzicht en eigenaarschap

Door transparantie in het planningsproces te brengen, vergroot je het inzicht en het eigenaarschap binnen het team. Dit leidt tot een grotere betrokkenheid bij het project en een versterkt gevoel van verantwoordelijkheid voor het eindproduct. Teamleden die zien hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel, raken meer gemotiveerd en geïnspireerd.

Scoren? Betrek iedereen bij de contentcreatie

Het betrekken van de gehele organisatie bij contentcreatie bevordert een cultuur van samenwerking en creativiteit. Van de receptie tot de leidinggevenden, iedereen kan een waardevolle bijdrage leveren aan het contentproces.

Stap 1: een sterke basisopstelling

Een sterke contentplanning begint met een basisopstelling. In dit geval is dat een effectieve samenwerking op jullie afdeling. Zorg ervoor dat iedereen in het team goed op de hoogte is van wat er speelt en wie waar mee bezig is.

Stap 2: juiste coaching

Neem je collega’s mee aan het handje. Deel je planning en plein public zodat ze zich bewuster worden van de content die jullie maken. Dit kan via een link of schermafdruk op intranet, bijvoorbeeld. Stuur de planning mee met een interne nieuwsbrief. Of deel de planning op een groot scherm in je kantoor. Zorg dat iedereen op de hoogte is van wat er op de communicatieafdeling speelt.

Stap 3: maak je klaar voor een-tweetjes

Leg de bal bij je collega's, maar verwacht hem ook terug. Zorg dat collega’s bij je aankloppen met content verzoeken. En ga ook actief op zoek naar informatie. Je collega’s van de receptie of klantenservice zijn als eerste op de hoogte van grote vragen die leven binnen je organisatie of doelgroep. Vraag eens waar zij zich zoal mee bezig houden. Misschien komen hier leuke content-ideeën uit.

Optimaliseren van de redactiemailbox

Wil je het makkelijker maken voor je collega’s om content verzoeken in te dienen? Zorg dat er een duidelijke plek is waar ze zulke verzoeken kwijt kunnen. Denk bijvoorbeeld aan een centrale mailbox. Hieronder wat tips om zo'n redactiemailbox tot een succes te maken.

Contentkalender - Volle mailbox

Maak een succes van de redactiemailbox

Deel het emailadres op verschillende kanalen. Hoe meer collega's weten dat de mailbox bestaat, hoe beter.

Schreeuw het van de daken: alleen contentverzoeken die via de mailbox binnenkomen worden opgepakt. Zo hoef jij Teams, intranet en de memo's op je bureau niet meer af te speuren.

Voedt je collega's op. Krijg je een verzoek binnen waar je niks mee kan? Mail terug met een duidelijke reden van waarom je het verzoek niet oppakt.

Conclusie: naar een sterk contentteam

Met de juiste aanpak en tools, zoals de Contentkalender, verandert jouw team van een groep individuen naar een goed geolied team. Dit zorgt niet alleen voor een efficiëntere workflow, maar maakt ook de weg vrij voor creatievere en impactvollere content. Ben je klaar om je contentproces en contentplanning naar een hoger niveau te tillen?

Verbeter je communicatiestrategie met onze whitepaper