Contenttip: stel een redactiemailbox op
"Hey, kan je deze pagina nog even aanpassen?"
"Ik heb een leuke webinar gegeven, kan je daar wat over zeggen op onze LinkedInpagina?"
"Ik weet dat het kortdag is, maar kan dit nog mee met de nieuwsbrief?"
Je herkent het vast. Communicatieafdelingen krijgen dit soort verzoeken dagelijks binnen. De meeste organisaties die we spreken hebben hier een aparte e-mailbox voor opgesteld: een redactiemailbox. Daar mailen collega's communicatieverzoeken naar toe. Hierbij drie tips om van deze mailbox een succes te maken:
- Deel het e-mailadres op verschillende kanalen. Hoe meer collega's weten dat de mailbox bestaat, hoe beter.
- Schreeuw het van de daken: alleen verzoeken die via de mailbox binnenkomen worden opgepakt. Zo hoef jij Teams, intranet en de memo's op je bureau niet meer af te speuren.
- Voedt je collega's op. Krijg je een verzoek binnen waar je niks mee kan? Mail terug met een duidelijke reden van waarom je het verzoek niet oppakt.
- Verwachtingsmanagement. Stel een automatisch antwoord in. Vertel hierin hoe lang het ongeveer duurt voordat je op een verzoek terugkomt.
Nee zeggen
Een contentstrategie biedt je de nodige structuur voor een goede communicatieplanning. Met een heldere strategie en planning stel je prioriteiten en maak je keuzes die passen bij je organisatie. Niet alleen jij, maar ook de rest van je team. De strategie zorgt dat je bijvoorbeeld zelfverzekerd ‘nee’ kan zeggen tegen irrelevante suggesties van collega's. Want laten we eerlijk zijn, niet elke creatieve ingeving is een goudmijn! Voed je collega's op. Moedig verzoeken aan, maar laat ook weten waarom iets niet in je planning past.

Hoe je strategie en planning inzet om contentvoorstellen van collega’s te evalueren
Hoe beoordeel je of een voorstel van een collega past binnen je contentplan? Maak het jezelf gemakkelijk met een simpele checklist! Stel jezelf de volgende vragen:
- Match met organisatiedoelen: Past het voorstel bij de bredere doelen van je organisatie? Dus: past de content bij je contentstrategie?
- Doelgroep: Sluit het aan bij de wensen en interesses van jouw doelgroep?
- Tijd: Is er ruimte in de planning?
Als een voorstel niet aan deze criteria voldoet, is het prima om aan te geven dat het niet binnen de strategie valt of dat het op dit moment niet in de planning past. Zo blijf je constructief én houd je grip op de koers
Iets te lezen?
Ontdek onze blogs en haal meer uit je contentplanning
-
11 augustus 2025
Content voor LinkedIn: plannen, maken en delen
GASTBLOG | LinkedIn is hét platform voor professionals. Meer dan 5 miljoen Nederlanders zijn er dagelijks actief. Dus kun je als organisatie eigenlijk niet achterblijven. Maar hoe houd je het overzicht tussen je bedrijfspagina, persoonlijke profiel én collega’s die content delen? En wat zijn slimme...
-
09 juli 2025
Van strategie naar structuur: Hero-Hub-Hygiene plannen als een pro
Hero-Hub-Hygiene. Always-on. Projectmatig. Allemaal prima strategieën, maar dan? Hoe zorg je dat zo’n aanpak niet in een mooi document blijft hangen, maar ook echt werkt in je contentplanning?
-
26 mei 2025
Zo laat je je contentplanning wél op rolletjes lopen
Gewoon goede content. Dat wil jij, dat willen wij, dat wil iedereen. Maar ‘gewoon’ goede content bestaat niet. Content wordt niet zomaar ineens geschreven. Het is een proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ene organisatie scoort met hun content, terwijl dit bij de andere organisatie nauwelijks...