Hero-Hub-Hygiene. Always-on. Projectmatig. Allemaal prima strategieën, maar dan? Hoe zorg je dat zo’n aanpak niet in een mooi document blijft hangen, maar ook echt werkt in je contentplanning?
In deze blog ontdek je welke strategie bij jou past en hoe je die vertaalt naar een overzichtelijke en werkbare planning in De Contentkalender. Zodat jij straks:
- Minder hoeft te puzzelen
- Beter vooruit kunt kijken
- En nooit meer paniekcontent hoeft te maken
Kortom: we helpen je van strategie naar structuur. Met ruimte voor last-minutes én een flinke dosis rust in je hoofd.
Even opfrissen. Wat is wat ook alweer?
Een projectmatige strategie
Projectmatige communicatie draait om afgebakende campagnes. Dat wil zeggen, er is een duidelijke start- en einddatum. Denk bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuwe dienst, een evenement (zoals voor ons de Content Conference) of een fondsenwervingscampagne. Projectmatige communicatie kenmerkt zich omdat er vaak flink wordt uitgepakt. Met speciale campagnesites, advertenties en persmomenten. Meer over een projectmatige strategie lees je hier.
Een always-on strategie
Naast projectmatig communiceren heb je ook always-on communiceren. Zoals de naam al doet vermoeden is dit doorlopende communicatie waarmee je structureel zichtbaar bent voor je doelgroep. Denk aan een wekelijkse tip in je Instagram Stories, elke maand een nieuwsbrief of je SEO content. Een always-on strategie is belangrijk voor vertrouwen en herkenning. Je bent op vaste momenten aanwezig bij je publiek en continue zichtbaar/vindbaar voor je doelgroep. Meer over een always-on strategie lees je hier.
Hero-Hub-Hygiene
Dit model is oorspronkelijk bedacht door Google voor contentmakers op YouTube en al snel bleek dat deze manier van communiceren veel breder toe te passen is.
Deze strategie combineert drie soorten content die samen zorgen voor aandacht op piekmomenten, verbinding met je doelgroep en vindbaarheid. Alles over Hero-Hub-Hygiene lees je hier.
Welke strategie past bij mij?
Top al die strategieën, maar wat past nou bij jouw situatie?
Strategie |
Doel |
Voordeel |
Nadeel |
Projectmatig |
Zo snel mogelijk veel resultaat behalen. Bijvoorbeeld: naamsbekendheid, werven of sales. |
Volledig focus op één thema of doel. Daarmee creëer je veel zichtbaarheid op korte termijn. Superfijn voor afgebakende campagnes zoals het werven van vrijwilligers of het promoten van een nieuw product. |
Tussen projecten in is het stil. Tijdens de afronding van één project en het opstarten van de volgende ontvangt de doelgroep tijdelijk niets. Het effect van je campagne ebt ook snel weg zonder follow-up. Content verdwijnt na afloop vaak in de digitale lade. |
Always-on |
Een relatie opbouwen met je doelgroep. |
Continue zichtbaar is natuurlijk top! Dat willen we vast allemaal. Maar dat kost wel veel tijd en middelen. Je ziet niet direct resultaat en hebt heel veel content nodig. |
Het is een strategie voor de lange adem. Je bouwt aan een sterk merk, je relatie met de doelgroep en je eigen autoriteit. |
Hero-Hub-Hygiene |
Merkbekendheid creëren, goed vindbaar zijn en een sterke relatie opbouwen met je doelgroep. |
Door deze drie lagen slim te combineren, zorg je dat je content opvalt als het nodig is (Hero), structureel zichtbaar blijft (Hub) en gevonden wordt als mensen iets zoeken (Hygiene). |
Het HHH-model kost superveel tijd. Heb je geen team, weinig tijd of beperkte middelen, dan is een contentmix volgens het HHH-model te veel. Ook als je een heel kleine of specifieke doelgroep hebt is het model vaak overbodig. Je hebt vaak meer aan Always-on content, zodat de groep die jou wél zoekt je ook vindt. |
Hero-Hub-Hygiene is (als je het mij vraagt) de perfecte mix van strategieën. Je verbindt impactvolle content (Hero) met content die bouwt aan de relatie met je doelgroep (Hub en Hygiene). Maar omdat deze combinatie niet bij iedere organisatie past, hebben we een checklist gemaakt. Heb jij:
- Genoeg middelen?
- Een grote doelgroep?
- En meerdere doelen?
Dan is Hero-Hub-Hygiene super geschikt.
Hero-Hub-Hygiëne in 3 stappen
Wil je aan de slag met een Hero-Hub-Hygiëne-strategie in je contentplanning? Met dit eenvoudige stappenplan zet je in no time een stevige basis neer.
Stap 1 | Bedenk je content
Pak een blaadje en ga brainstormen: wat voor Hero-, Hub- en Hygiëne-content kun je bedenken? Tip: zet een timer en blijf ideeën noteren tot de wekker gaat. Niks is te gek. Later bepaal je wat je écht gaat maken.
Stap 2 | Bepaal het ritme
Het Hero-Hub-Hygiëne-model werkt goed in een planning, omdat elk type content z’n eigen ritme heeft. Tijd om te bepalen wat voor jou haalbaar is. Hoe vaak wil (of kun) je Hero-content maken? En hoe zit dat met Hub en Hygiëne?
Stap 3 | Plan het in
Zet placeholders in je kalender. En pak daarna je lijstje met contentideeën erbij. Kun je al een paar onderwerpen inplannen? Zo wordt je strategie meteen concreet.
- Snel aan de slag? Download ons gratis template en start vandaag nog met Hero-Hub-Hygiene.
Plannen met placeholders
De Hero-Hub-Hygiene strategie is lekker planbaar. Elk type content heeft vaste ritmes. En die kan je alvast inplannen, met placeholders. Maanden of zelfs jaren vooruit. De exacte invulling verzin je later, maar je planning staat al.
Placeholders zorgen er ook voor dat je consistent blijft communiceren. Een grote valkuil van het Hero-Hub-Hygiene-model is namelijk dat Hygiëne-content vaak wordt vergeten. Deze content is meestal informatief, praktisch en minder opvallend. Denk aan FAQ’s, SEO-blogs of “hoe werkt dit?”-artikelen. Daardoor krijgt het minder aandacht van contentteams die focussen op zichtbaarheid en interactie. Want de creatieve Hero- en Hub-stukken zijn natuurlijk leuker om mee bezig te zijn. Maar als je Hygiëne-content al op de planning staat, is dat een mooie stok achter de deur.
Strategisch plannen: projectmatig en always-on
Ook een projectmatige strategie kan je eenvoudig vooruit plannen. Het lastige van een projectmatige strategie is dat sommige campagnes of projecten door elkaar kunnen lopen. En probeer dan maar eens het overzicht te bewaren. In onze kalender geef je je verschillende projecten aparte kleuren. Zo houd je je projecten goed uit elkaar. En zie je in één oogopslag welke content bij welk project hoort. Is een campagne of project afgerond? Archiveer hem! Zo houd je je planning schoon en overzichtelijk. In het dashboard van de Contentkalender houd je overzicht over je piekmomenten per project. En welk project de meeste aandacht krijgt. Op basis van het dashboard kan je je strategie eenvoudig bijsturen en aanpassen.
Maar wat als je je planning op een always-on manier inricht? Stel jezelf bij het maken van je planning eerst de vraag: welke onderwerpen staan er bij mij in de spotlight? Ook deze onderwerpen zet je als projecten in de Contentkalender en krijgen een eigen kleur. Het verschil met projectmatig plannen is dat onderwerpen uit een always-on strategie het hele jaar actief zijn.
Besluit per onderwerp hoe vaak je hierover wil communiceren. Bijvoorbeeld: 60% van de tijd over nieuwe producten, 30% over collega's en je organisatie en 10 % over werving. Als je dit voor jezelf vastlegt, kan je dit via het dahsboard in de gaten houden. Het fijne van een always-on strategie is dat je geen harde deadlines hebt, zoals bij een campagne. Hierdoor kan je beter schuiven met je communicatie-uitingen.
Rubrieken en templates
Hub-content is mijn lievelingscontent, omdat het terugkerende rubrieken zijn die je heel eenvoudig in reeksen inplant. Dus verzin een format of rubriek en plan het terugkerend in. De meeste systemen kunnen dat. En in Excel kan je gewoon knippen en plakken. Benieuwd hoe je dat in de Contentkalender doet? Je ontdekt het in onze kennisbank.
Dit kan trouwens ook met een projectmatige of always-on strategie. Rubrieken kun je in elke strategie goed inzetten. Het is je geheime wapen voor een gestructureerde en efficiënte contentplanning. Denk aan terugkerende rubrieken zoals:
- Tip van de week
- Klantverhalen
- Wist-je-datjes
- Op kantoor bij…
Door vaste rubrieken op te nemen in je planning, hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Je weet wanneer welk type content online komt en kunt daar met het team op voorsorteren.

Begin klein en groei door
Content plannen is een topidee. Maar als je begint met opbouwen van Hygiëne of always-on content, moet je wel realistisch blijven. Je kan niet in één keer een vaste stroom content produceren. Begin dus klein. Liever één goede post in de week dan drie slechte. Je zult zien dat hoe meer je hier mee bezig bent, de planning zo volstroomt met goede content. Tip: je kan content ook hergebruiken! Zo stop je er één keer veel moeite in, maar heb je er meerdere keren profijt van. Meer tips over content recyclen lees je in dit blog.
Aan de slag
Strategisch plannen klinkt misschien saai, maar het is juist je geheime superkracht. Met heldere doelen, slimme rubrieken en handige templates maak je ruimte voor actualiteit, zorg je voor rust én resultaat. Je voorkomt paniekposten, houdt overzicht en maakt content die echt bijdraagt aan je merk.
Dus: zet die placeholders in je agenda, verzin rubrieken waar je blij van wordt en begin klein. Plannen hoeft niet perfect. Zolang je maar begint.
En lukt het niet alleen? Trek James aan z'n jasje, hij plant graag met je mee.