Het ritme van je content
Nu je weet welke content in welke categorie past, is het tijd om voor iedere categorie content te bedenken. Plan een brainstorm, gooi al je ideeën op tafel en maak een selectie van concrete realistische concepten. En vergeet ook niet terug te kijken, welke content presteert goed? Je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden, recycle je content.
Tip: plan per soort content een aparte brainstorm zodat je tot concrete ideeën komt die je direct kunt uitwerken en inplannen in je contentkalender.
Zodra je voor iedere categorie content hebt bedacht is het tijd om alles in te plannen. Dit hoeft niet direct voor een heel jaar, begin klein en start met de volgende maand. In het model hieronder zie je het ritme van de soorten content.
Zoals je ziet verschilt het soort content, Hero - Hub - Hygiene, ook in de hoeveelheid posts. Hub content is content die vaak terugkomt, terwijl Hygiene content maar één of twee keer per jaar hoeft terug te komen.
Hero, Hub en Hygiene content inplannen
Onze tip? Plan met placeholders. Prik momenten in je planning voor Hero, Hub en Hygiene content, ook als je de blog of posts hiervoor nog niet af hebt. Door gebruik te maken van placeholders heb je niet altijd al een concrete invulling voor de content nodig, maar dan staat het ritme alvast. Dit voorkomt dat Hero content tegelijk loopt of de verhoudingen uit balans raken. En het zorgt ervoor dat je geen content vergeet te schrijven, je hebt tenslotte ruimte voor deze post gereserveerd in je planning.
Een sterke Contentkalender met het Hero-Hub-Hygiene model
Met het HHH-model heb je het perfecte ritme in je contentplanning te pakken. Je zorgt ervoor dat je altijd aanwezig bent met relevante content (Hygiene), je inspireert regelmatig (Hub) en je knalt een paar keer per jaar met een grote campagne (Hero).
Hoe nu verder? Gebruik ons stappenplan voor een makkelijke start. Geen chaos, maar een duidelijke planning die werkt. Mocht je er niet uitkomen staat ons team voor je klaar.
Het model werkt met drie soorten content:
