Geschreven door Luuk Post| 29-10-2021

geüpdatet op 24-10-2024

Hoe vul je je Contentkalender? Google heeft, zoals altijd, het antwoord. Hun Hero-Hub-Hygiëne-model helpt je om sterke content te maken én te plannen. Het resultaat? Impactvolle content die scoort maar ook je klanten echt aan je bindt.

In deze blog leggen we je precies uit wat het Hero-Hub-Hygiëne model is en hoe je het zelf kunt inzetten. Makkelijk te volgen én direct toepasbaar. Maar laten we het eerst eens over het model hebben. Wat is Hero-Hub-Hygiëne?

Wat is het Hero-Hub-Hygiëne model?

Als er ergens ter wereld een bedrijf is dat het publiek weet te binden, dan is het Google wel. Hun geheim? Plannen, plannen en nog eens plannen! Het Hero-Hub-Hygiëne model klinkt misschien als een mond vol, maar het is heel simpel: met dit model bedenk en plan je je content slim in. Dit model helpt Google, en straks ook jou, om het juiste type content op het juiste moment in te zetten. Hierdoor kun jij een band opbouwen met je doelgroep.

Het werkt met drie soorten content:

  • Hero content: De wow-factor. De grote campagnes waar iedereen over praat.
  • Hub content: Inspirerende content die je klanten laat terugkomen.
  • Hygiëne content: Help-content die antwoord geeft op de vragen van je publiek.

Dit is de gouden combinatie die je nodig hebt in je contentkalender.

Hero-hub-hygiene model

Tip: het HHH-model en de Contentkalender zijn een match made in heaven. De drie verschillende typen content komen namelijk in een vast ritme terug. Hierdoor kun je ze perfect uitwerken in een jaarplanning. Plan reeksen in en pas het Hero-Hub-Hygiëne-model toe in je Contentkalender.

Contentkalender - Hygiene Gem Utrecht

Hygiëne content: de basis

Plan deze content het hele jaar door in je contentkalender, zodat jouw publiek altijd een antwoord vindt op hun vragen. Simpel gezegd: je zorgt ervoor dat je er bent als ze je nodig hebben. Welke vorm past het beste bij je doelgroep? Een blog of een video? Dat kies jij.

Contentkalender - HUB interiorjunkie

Hub content: regelmatig terugkerende inspiratie

Je klanten helpen is één ding, maar je wilt natuurlijk dat ze blijven terugkomen. Daar is Hub content voor. Dit zijn de blogs, vlogs of nieuwsbrieven die je in een vast ritme publiceert. Elke week of maand iets nieuws, zodat je publiek steeds een reden heeft om terug te keren.

Dit kun je makkelijk inplannen. Denk aan wekelijkse inspiratieblogs of een maandelijkse nieuwsbrief vol tips. Lekker regelmatig en vooral inspirerend.

Contentkalender - Verkeerd geparkeerde Specsaversbus, Bron: Metro Nieuws

Hero content: de klapper

Je hebt de basis en je hebt regelmatige updates. Nu is het tijd voor de klapper: Hero content. Dit is dé grote campagne, de content waar iedereen het over heeft. Je plant dit één of twee keer per jaar in, maar het is dé kans om te knallen. Een productlancering? Een groot event? Dit is jouw moment.

Met Hero content zorg je voor die wow-factor. Een goed voorbeeld? De virale campagne van Specsavers waarin ze hun busjes met logo door heel Engeland parkeerden op plekken waar dit duidelijk niet de bedoeling was. Massaal werden er foto’s en filmpjes gedeeld waarin mensen de slogan ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan” gebruikten. Dát is Hero content in actie. Een andere terugkerende Hero actie is die van Spotify. Zij komen elk jaar met een ‘wrapped’. Ieders tijdlijn staat richting het einde van het jaar vol met mensen die hun Spotify jaaroverzicht delen.

Het ritme van je content

Nu je weet welke content in welke categorie past en voor iedere categorie content hebt bedacht, is het tijd om alles te gaan plannen. Dat doe je lekker overzichtelijk, zodat je precies weet wat je wanneer moet posten. Door het ritme in de afbeelding hieronder aan te houden, blijf je altijd zichtbaar én relevant. Je publiek krijgt regelmatig toffe, inspirerende updates en die grote campagnes worden echte knallers.

Contentkalender-Hero-Hub-Hygiene-960x590
Shape Makkie voor Maqqie

Onze klant Maqqie maakt al succesvol gebruik van dit model in haar contentkalender. Zij gebruikten de Contentkalender al een tijdje, maar hadden moeite met het vinden van de juiste structuur. Nu gebruiken ze het Hero-Hub-Hygiëne model en hebben ze het overzicht in de communicatieplanning teruggevonden. Wil je weten hoe? Bekijk hier de hele video.

Een sterke contentkalender met het Hero-Hub-Hygiëne model

Met het Hero-Hub-Hygiëne model heb je het perfecte ritme in je contentplanning. Je zorgt ervoor dat je altijd aanwezig bent met relevante content (Hygiëne), je inspireert regelmatig (Hub) en je knalt een paar keer per jaar met een grote campagne (Hero).

Dit model maakt het plannen van je content overzichtelijk én effectief. Zo hoef je nooit meer te stressen over je volgende post.

Wil je zelf aan de slag? Download ons gratis stappenplan en bouw aan een ijzersterke contentkalender.