Geschreven door Franka Smet |12-05-23

Nou, daar staat ‘ie dan. Een prachtige contentplanning. Maar nu komt het lastige: je aan je planning houden. Een planning maken en je er niet aan houden, is alsof je een sportschoolabonnement afsluit om vervolgens nooit te gaan. Want hoewel een planning makkelijk gemaakt is, is hem naleven een stuk ingewikkelder.

Zonde. En te voorkomen. Dus help ik je met het opzetten van een haalbare contentplanning. Stapje voor stapje. Net als op de loopband. In dit blog lees je:

  1. Hoe je een realistische planning maakt
  2. Waarom deadlines belangrijk zijn
  3. Hoe je je aan je planning houdt

Stap 1 | Realistische contentplanning

Hoeveel gewicht kan je tillen?

Om een realistische planning te maken, moet je in gesprek met je collega’s. Want de planning is voor je hele team. Trommel je collega’s op en las een time-out in. Overleg goed met elkaar hoe veel tijd het team heeft om content te maken en te verspreiden. Verwacht niet dat je vijf dagen per week aan de gewichten hangt - dat lukt je toch niet. Kijk naar je schema, hoeveel tijd, energie en materialen heb je. Je mag best besluiten dat een deadlift met 15kg voor nu prima is.

Sprint vs marathon

Bespreek welke contentitems de meeste prioriteit hebben. Plan eerst communicaties die het meest bijdragen aan je bedrijfsverhaal. Teams beginnen vaak met de minst tijdrovende content, maar dat is juist zonde. Bewaar de korte sprints voor het einde. Steek al je frisse energie in de marathon van contentstukken.

Gun jezelf rustmomenten

Heb je een planning voor een maand gemaakt? Verplaats 10% van je content naar de volgende maand. Geloof me, sommige items kunnen echt nog wel even wachten. Niets hakt er meer in dan een deadline die telkens niet gehaald wordt. Door een aantal items op te schuiven, maak je ruimte voor uitloop of spoedjes die tussendoor komen.

Wees flexibel en durf je planning ook los te laten. Er staan in de praktijk regelmatig verrassingen voor de deur. Een blessure die ineens opspeelt kan jouw planning enorm in de war schoppen.

Stap 2 | Stel harde deadlines op

Soft deadline is een vrijbrief om eindeloos uit te stellen

Deze zin hoorde ik tijdens een sessie met één van onze gebruikers. En sindsdien spookt hij door mijn hoofd. Want het is zeker waar. Contentideeën waar ik iets mee wil doen, maar nog niet weet wanneer zet ik in ons planbord. In de praktijk merk ik dat ik vrij weinig doe met ideeën zonder deadline. “Dat komt later wel”, denk ik dan. Ongeveer precies hoe ik denk over het aantrekken van mijn hardloopschoenen. Maar later komt altijd sneller dan ik denk.

De oplossing? Harde deadlines. “Content die niet in de kalender staat, pakken we niet op”, hoorden we van een klant. En dit blijkt te werken. Tijd om streng te zijn voor je team en voor jezelf.

Contentkalender - Rond de tafel

Stap 3 | Naar de eindstreep

Wie staat waar, en hoe gaat het met al je projecten? Dat bespreek je tijdens het contentoverleg. Een keer per week kom je samen met je collega’s om de contentplanning te bekijken. Het is de manier om elkaar up-to-date te houden. Maar ook om aan te geven waar je precies tegenaan loopt en waar je hulp bij kunt gebruiken. Zo help je je hele team over de finish. En sta je stil bij waarom de planning soms niet gehaald wordt. Allemaal leerpunten voor het volgende project.

De bal in jouw kamp

Nu is het jouw beurt. Neem de stappen rustig door. Het is niet erg als het niet in één keer lukt. Je moet goed trainen om je doelen te halen. Sommige teams komen voor meer verassingen te staan dan andere. Blijf het gesprek met je collega’s aangaan om je communicatieplanning tot een succes te maken.