Geschreven door Luuk Post | 03-07-2023

Weet je wat het belangrijkste is aan content? Niet de content zelf. Het gaat namelijk om jou. En het verhaal dat je wilt vertellen.

Het internet staat al vol met blogs, webinars en whitepapers. Je ziet de door content de inhoud niet meer. Dus is het steeds belangrijker voor organisaties om op te vallen. Want daardoor maak je meer impact.

Als marketeer zie ik een verandering in het gedrag van mij en m’n collega’s. We willen niet alleen iets verkopen, maar ook waarde bieden aan onze doelgroep. In dit blog deel ik drie tips over hoe je impactvolle content maakt.

1) Doelen

2) Thought leadership

3) Goede planning

Waarom communiceer je?

Om helder te krijgen waarom je als organisatie communiceert is het fijn om communicatiedoelstellingen te formuleren. Zonder een duidelijk doel kun je geen succes meten. En ook niet verbeteren. Een communicatiedoel kan van alles zijn. Merkbekendheid, leadgeneratie of verkoopconversie bijvoorbeeld. Bepaal wat succes voor jou betekent en stel een plan op om dit doel te bereiken.

Om het makkelijker te maken deel ik een paar voorbeelden van communicatiedoelen in de slider hieronder.

Bewustzijn creëren

Veel marketeers noemen dit ook wel ‘awareness’. Dit is een belangrijk doel voor organisaties die minder bekend zijn. Je doelgroep moet zich nog bewust worden van het probleem dat jij met je product of dienst oplost.

Informatie delen

Weet je doelgroep dat je bestaat? Top. Dan is het tijd om informatie te delen over jouw product of dienst. Help je doelgroep met keuzes maken tussen jou en eventuele concurrenten.

Merkbekendheid

Deel klantverhalen en leuke content over je organisatie. Zo bouw je een band op met je doelgroep. En je merk krijgt bekendheid. Klanten zullen je sneller aanbevelen na een positieve ervaring met je organisatie.

Thought leadership

Thought leadership focust op het delen van kennis in plaats van op verkoop. Je communiceert niet om te verkopen, maar om te informeren of te helpen. Wanneer mensen geholpen zijn met hun vraag, komt de verkoop vanzelf.

En kennis heb je zat in huis. Niet alleen op de communicatieafdeling, maar ook daarbuiten. Hoe deel je die kennis nou op een impactvolle manier?


Deel het verhaal van een collega

Ga op zoek naar collega’s die hun verhaal willen delen. In de vorm van een interview op de website, een kort filmpje op de socials of een vraag en antwoord met je doelgroep.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de livesessie van Moneybird op YouTube. Moneybird is een boekhoudingsprogramma, maar de video’s zijn ook interessant voor mensen die geen gebruikmaken van Moneybird. Zoals deze video over het bepalen van je uurtarief. Er komen verder geen Moneybird functionaliteiten aan bod, maar de sessie gaat puur over het bepalen van je tarief. Zo helpt het boekhoudingsprogramma haar doelgroep met vragen, zonder de tool te verkopen of leads te verzamelen.


Deel de kennis van je organisatie

Stel een leuke whitepaper samen met adviezen van je organisatie. Denk na welke adviezen je je doelgroep geeft en bundel het samen in een handig document. Deze adviezen haal je uit klantenservicegesprekken, antwoorden op veel gestelde vragen en kleine social berichten.

De whitepaper achter slot en grendel? No way. Deel deze kennis zonder inlogmuur. Je wilt mensen verder helpen en geen leads verzamelen.

Contentkalender - Instagram berichten van HEMA. Bijvoorbeeld hoe je de voegen in je badkamer schoonmaakt of hoe je makkelijk je gordijnen wast.

Deel tips van je doelgroep

HEMA doet het super goed op socials. Zij gebruiken niet alleen de kennis die ze in huis hebben, maar ook de zogenoemde ‘life hacks’ van klanten. Op Instagram delen ze allerlei handige video’s voor in en om je huishouden. Daarbij verkopen ze geen producten, maar helpen ze hun doelgroep wel verder.

Meer leren over thought leadership? Bezoek de website van Aldo Wink

Verder kijken dan je neus lang is

Veel organisaties communiceren ad-hoc. Maar impactvolle content moet je goed uitdenken. Je moet van tevoren achterhalen waar je doelgroep nou echt op zit te wachten. En experimenten uitvoeren om te kijken wat werkt. En dat kan je niet allemaal op de dag zelf bekijken.

Plan jij wel eens vooruit? Zo niet, dan is het nu tijd! Door je communicatie-uitingen in te plannen voordat je gaat schrijven, houd je de boel op de rails. En zorg je dat elk stukje content samen één samenhangend verhaal vertelt. Het verhaal van je organisatie.


Een goede planning in 6 stappen

Een goede planning is niet niks. Ik deel 6 stappen om een goede planning op te zetten. Hier komen ze:

  1. Bepaal je doelgroep. Houd rekening met interesses, behoeften en communicatievoorkeuren. Met deze kennis stel je effectief berichten op.
  2. Stel duidelijke en scherpe boodschappen op die aansluiten bij je doelen. Het helpt om de waarde van de boodschap op de schrijven. Wil je bijvoorbeeld dat je doelgroep een actie onderneemt na het ontvangen van je communicatie? Schrijf op welke boodschap moet leiden tot welke actie.
  3. Via welk kanaal communiceer je? Kies de geschikte kanalen om je doelgroep te bereiken. Kanalen kunnen e-mail, sociale media, websites of zelfs traditionele media zijn. Wij hebben geleerd dat je beter kunt uitblinken op 1 of 2 mediakanalen dan dat je op alle kanalen medium zichtbaar bent.
  4. Nu kan het plannen beginnen. Plan je communicatie-uitingen in. Bepaal wanneer en hoe vaak je via verschillende kanalen met je doelgroep in contact komt.
  5. Maak een taakverdeling. Ga rond de tafel met teamleden of andere collega’s die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van verschillende taken. Definieer je rollen duidelijk en zorg ervoor dat iedereen zijn verantwoordelijkheden en deadlines begrijpt.
  6. Blijven evalueren. Check regelmatig het resultaat van je communicatie-uitingen. Bekijk de statistieken zoals doorklikpercentages, betrokkenheid en reacties van je doelgroep. Onze tip: vraag directe feedback van je doelgroep. En houd de commentaren, vragen en suggesties in de gaten.

Wij plannen onze communicatie-uitingen gemiddeld een maand van de voren in. Maar we houden ook ruimte in de planning voor ad-hoc communicatie. Want impactvolle content is ook oprecht en authentiek. Het is belangrijk om daar een goede balans in te vinden. Ben je benieuwd naar mijn ervaring in het vinden van die balans? Stuur me gerust een berichtje op LinkedIn.

Lees ook eens

Contentkalender - Jongeleren coco breed
Hoe je de show steelt met een duidelijk werkproces 20 juni 2023

Met alleen een strakke planning ben je er nog niet. Je werkproces is net zo belangrijk. Of misschien wel belangrijker. Want een goed proces zorgt voor overzicht en structuur.

Contentkalender - Tanno Witkamp 169
Een contentkalender, hoe doe je dat? 4 november 2020

Wat is een contentkalender? Hoe maak je er een? Hoe is een contentkalender dé oplossing voor je communicatieplanning? Lees dit blog en duik in de wereld van contentkalenders. We geven je er ook nog een gratis template bij.

Contentkalender - Twee mensen voor een laptop met de Contentkalender open.
Train je planvaardigheid. Hoe maak je een haalbare contentplanning? 12 mei 2023

Een planning maken en je er niet aan houden, is alsof je een sportschoolabonnement afsluit om vervolgens nooit te gaan. Want hoewel een planning makkelijk gemaakt is, is hem naleven een stuk ingewikkelder. Zonde. Dus helpen we je met het opzetten van een haalbare contentplanning. Stapje voor stapje