Als je je content gaat plannen, stel je waarschijnlijk een aantal vragen: hoe wil ik informatie overbrengen naar mijn doelgroep? Via welk kanaal wil ik dat doen? En in welke vorm? Voor je contentplan is het belangrijk om goed na te denken over je mediakanalen en je contenttypen. In deze blog leg ik je graag uit wat het verschil is en hoe je ze in de Contentkalender zet.
Onder mediakanalen verstaan wij alle manieren om je doelgroep te bereiken. Als organisatie heb je natuurlijk veel verschillende manieren om met je doelgroep in contact te komen. Dit kunnen zowel online als offline kanalen zijn. Voor gemeentes is het gemeentekantoor bijvoorbeeld een belangrijke manier om hun boodschap te verspreiden. Waar een ijsverkoper zijn Facebookpagina up-to-date houdt en wij (van de Contentkalender) communiceren via onze LinkedInpagina. Alle manieren die jij kan bedenken om je doelgroep te bereiken, kunnen mediakanalen zijn.
Kunnen? Ja, dat klopt. In je contentplan zet je alleen de kanalen die je daadwerkelijk gebruikt én waar je doelgroep actief is. Stel bijvoorbeeld dat je een ijsverkoper bent. Je kan je gevel actief inzetten om te communiceren. Iedere week een nieuwe poster, eens in de zoveel tijd een paar vlaggetjes en bij iedere feestdag een andere versiering. Dan is je gevel zeker een mediakanaal om mee te nemen in je plan. Maar als je hier niets mee doet, omdat jij je doelgroep ook weet te vinden via je Facebookpagina (of via tiktok, zoals deze ijsverkoper), dan hoef je je gevel niet in je plan te zetten.
Contenttypen zijn het jasje waarin je je content steekt. Ofwel het type content wat je creeërt. Waarom is het belangrijk om na te denken over de verschillende typen content die jij creeërt? Omdat dit contenttype – als je het goed doet – zorgt voor herkenning bij je doelgroep, interactie uitlokt en zorgt voor consistente boodschappen. Zo nemen ze een belangrijke plek in binnen je contentstrategie. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder: zelfs zonder logo weet jij van welk bedrijf dit komt.
Bol.com is hier een goed voorbeeld in. Zij lijken het te snappen. Hun berichten - meestal inhakers - hebben een humoristische insteek en zorgen voor veel interactie. En het formaat is (bijna) altijd hetzelfde. Blauwe achtergrond, een klein stukje tekst, dan een leuke foto en natuurlijk het logo. Daarboven een humoristische opmerking. En dit werkt, want de berichten van Bol.com worden veelvuldig gedeeld, geliket en mensen worden er vaak in getagd. Een goedgekozen contenttype brengt herkenning met zich mee en zorgt voor interactie met de doelgroep.
Maar genoeg over de twee losse termen. Jij bent natuurlijk benieuwd hoe de twee zich tot elkaar verhouden. Mediakanalen en contenttypen helpen jou structuur aan te brengen in je contentplan. Je kunt via één mediakanaal natuurlijk meer contenttypen verspreiden. Op Facebook deel je bijvoorbeeld niet alleen afbeeldingen, maar ook teksten of video’s. En door daar onderscheid in te maken, krijg je een beter beeld van hoe je je communicatie-uitingen vormgeeft. Hierbij nog een paar voorbeelden, zodat het onderscheid duidelijker wordt:
Ook belangrijk: nadenken over de verschillende stijlregels die horen bij je mediakanalen en je contenttypen. In de Contentkalender voeg je deze ook direct al omschrijving toe bij je mediakanalen en je contenttypen. Zo heb je altijd alles inzichtelijk. Jij en de rest van je team natuurlijk.
Mediakanalen bepalen is makkelijk. Je weet vast wel welke kanalen jouw bedrijf gebruikt om te communiceren. Schrijf ze eens allemaal op en kijk welke lijst je dan overhoudt. Zoals ik eerder zei: let op het onderscheid tussen actieve en non-actieve mediakanalen. Als je toch bezig bent, is het ook interessant om een onderscheid te maken tussen online en offline mediakanalen.
Een lijstje van contenttypen maken, hoeft ook geen hogere wiskunde te zijn. Schrijf je bijvoorbeeld blogs? Dan is dat al de eerste. Kijk één of twee maanden terug naar de verschillende typen content die je gebruikt hebt. Zet deze onder elkaar en kijk meteen of je daar al stijlregels voor hebt opgesteld. Maximaal aantal woorden, beeldgebruik, call to actions, etc. Zet deze ook bij je contenttype. Zo eindig je met een mooi lijstje om in te voeren in je Contentkalender.
Heb je vragen hierover en vind je het fijn als er iemand met je meedenkt? Of kom je er niet helemaal uit? James helpt je graag verder!