Onze blogs | De Contentkalender

Contentkalender maken met het Hero-Hub-Hygiëne Model

Geschreven door Contentkalender | Nov 24, 2023 12:30:00 PM

Hoe vul je je Contentkalender? Google heeft, zoals altijd, het antwoord. Hun Hero-Hub-Hygiëne-model helpt je om sterke content te maken én te plannen. Het resultaat? Impactvolle content die scoort, maar ook je klanten echt aan je bindt.

In deze blog leggen we je precies uit wat het Hero-Hub-Hygiëne model is en hoe je het zelf kunt inzetten. Makkelijk te volgen én direct toepasbaar in onze Contentkalender. Maar laten we het eerst eens over het model hebben. Wat is Hero-Hub-Hygiëne?

 

Wat is het Hero-Hub-Hygiëne model?

Als er ergens ter wereld een bedrijf is dat het publiek weet te binden, dan is het Google wel. Hun geheim? Plannen, plannen en nog eens plannen! Het Hero-Hub-Hygiëne model klinkt misschien als een mond vol, maar het is heel simpel: met dit model bedenk en plan je je content slim in. Dit model helpt Google, en straks ook jou, om het juiste type content op het juiste moment in te zetten. Hierdoor kun jij een band opbouwen met je doelgroep.

Het model werkt met drie soorten content:

  • Hero content: De wow-factor. De grote campagnes waar iedereen over praat.
  • Hub content: Inspirerende content die je klanten laat terugkomen.
  • Hygiëne content: Help-content die antwoord geeft op de vragen van je publiek.

 

Tip: het HHH-model en de Contentkalender zijn een match made in heaven. De drie verschillende typen content komen namelijk in een vast ritme terug. Hierdoor kun je ze perfect uitwerken in een jaarplanning. Plan reeksen in en pas het Hero-Hub-Hygiëne-model toe in je Contentkalender.

 

 

Het ritme van je content

Nu je weet welke content in welke categorie past, is het tijd om voor iedere categorie content te bedenken. Plan een brainstorm, gooi al je ideeën op tafel en maak een selectie van concrete realistische concepten. En vergeet ook niet terug te kijken, welke content presteert goed? Je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden, recycle je content

Tip: plan per soort content een aparte brainstorm zodat je tot concrete ideeën komt die je direct kunt uitwerken en inplannen in je contentkalender.

Zodra je voor iedere categorie content hebt bedacht is het tijd om alles in te plannen. Dit hoeft niet direct voor een heel jaar, begin klein en start met de volgende maand. In het model hieronder zie je het ritme van de soorten content.

 

Zoals je ziet verschilt het soort content, Hero - Hub - Hygiene, ook in de hoeveelheid posts. Hub content is content die vaak terugkomt, terwijl Hygiene content maar één of twee keer per jaar hoeft terug te komen. 

 

Hero, Hub en Hygiene content inplannen

Onze tip? Plan met placeholders. Prik momenten in je planning voor Hero, Hub en Hygiene content, ook als je de blog of posts hiervoor nog niet af hebt. Door gebruik te maken van placeholders heb je niet altijd al een concrete invulling voor de content nodig, maar dan staat het ritme alvast. Dit voorkomt dat Hero content tegelijk loopt of de verhoudingen uit balans raken. En het zorgt ervoor dat je geen content vergeet te schrijven, je hebt tenslotte ruimte voor deze post gereserveerd in je planning. 

 

Een sterke Contentkalender met het Hero-Hub-Hygiene model

Met het HHH-model heb je het perfecte ritme in je contentplanning te pakken. Je zorgt ervoor dat je altijd aanwezig bent met relevante content (Hygiene), je inspireert regelmatig (Hub) en je knalt een paar keer per jaar met een grote campagne (Hero).
Hoe nu verder? Gebruik ons stappenplan voor een makkelijke start. Geen chaos, maar een duidelijke planning die werkt. Mocht je er niet uitkomen staat ons team voor je klaar.