Onze blogs | De Contentkalender

Contentkalender maken met het Hero-Hub-Hygiëne Model

Geschreven door Contentkalender | Nov 24, 2023 12:30:00 PM

Hoe vul je je Contentkalender? Google heeft, zoals altijd, het antwoord. Hun Hero-Hub-Hygiëne-model helpt je om sterke content te maken én te plannen. Het resultaat? Impactvolle content die scoort, maar ook je klanten echt aan je bindt.

In deze blog leggen we je precies uit wat het Hero-Hub-Hygiëne model is en hoe je het zelf kunt inzetten. Makkelijk te volgen én direct toepasbaar. Maar laten we het eerst eens over het model hebben. Wat is Hero-Hub-Hygiëne?

 

Wat is het Hero-Hub-Hygiëne model?

Als er ergens ter wereld een bedrijf is dat het publiek weet te binden, dan is het Google wel. Hun geheim? Plannen, plannen en nog eens plannen! Het Hero-Hub-Hygiëne model klinkt misschien als een mond vol, maar het is heel simpel: met dit model bedenk en plan je je content slim in. Dit model helpt Google, en straks ook jou, om het juiste type content op het juiste moment in te zetten. Hierdoor kun jij een band opbouwen met je doelgroep.

Het model werkt met drie soorten content:

  • Hero content: De wow-factor. De grote campagnes waar iedereen over praat.
  • Hub content: Inspirerende content die je klanten laat terugkomen.
  • Hygiëne content: Help-content die antwoord geeft op de vragen van je publiek.

 

Dit is de gouden combinatie die je nodig hebt in je contentkalender.

Tip: het HHH-model en de Contentkalender zijn een match made in heaven. De drie verschillende typen content komen namelijk in een vast ritme terug. Hierdoor kun je ze perfect uitwerken in een jaarplanning. Plan reeksen in en pas het Hero-Hub-Hygiëne-model toe in je Contentkalender.

 

Hoe zetten organisaties het HHH-model in?

 

Het ritme van je content

Nu je weet welke content in welke categorie past en voor iedere categorie content hebt bedacht, is het tijd om alles te gaan plannen. Dat doe je lekker overzichtelijk, zodat je precies weet wat je wanneer moet posten. Door het ritme in de afbeelding hieronder aan te houden, blijf je altijd zichtbaar én relevant. Je publiek krijgt regelmatig toffe, inspirerende updates en die grote campagnes worden echte knallers.

 

Hero, Hub en Hygiene content inplannen

Onze tip? Plan met placeholders. Prik momenten in je planning voor Hero, Hub en Hygiene content. Je hebt nog geen invulling nodig, maar dan staat het ritme alvast. Dit voorkomt ook dat Hero content tegelijk loopt of de verhoudingen uit balans raken. 

Direct aan de slag?

Met ons stappenplan begin je in drie stappen met strategisch plannen. Geen chaos, maar een duidelijke planning die werkt. Het Hero-Hub-Hygiëne model zorgt voor een constante stroom aan strategische content. Zo houd je je doelen scherp en je publiek betrokken.

Heb je al een planning en ben je benieuwd hoe je die in de Contentkalender zet? James helpt je graag op weg. 

 

Een sterke Contentkalender met het Hero-Hub-Hygiëne model

Met het HHH-model heb je het perfecte ritme in je contentplanning. Je zorgt ervoor dat je altijd aanwezig bent met relevante content (Hygiëne), je inspireert regelmatig (Hub) en je knalt een paar keer per jaar met een grote campagne (Hero).

Dit model maakt het plannen van je content overzichtelijk én effectief. Zo hoef je nooit meer te stressen over je volgende post. Benieuwd hoe onze gebruikers dat doen? Ontdek het verhaal van Maqqie in de video hieronder. 

 

Benieuwd naar het hele klantverhaal? Ontdek het verhaal van Maqqie

 

Ga zelf aan de slag met ons stappenplan.