Weet je wat het belangrijkste is aan content? Niet de content zelf. Het gaat namelijk om jou. En het verhaal dat je wilt vertellen.
Het internet staat al vol met blogs, webinars en whitepapers. Je ziet de door content de inhoud niet meer. Dus is het steeds belangrijker voor organisaties om op te vallen. Want daardoor maak je meer impact.
Als marketeer zie ik een verandering in het gedrag van mij en m’n collega’s. We willen niet alleen iets verkopen, maar ook waarde bieden aan onze doelgroep. In dit blog deel ik drie tips over hoe je impactvolle content maakt.
1) Doelen
2) Thought leadership
3) Goede planning
Om helder te krijgen waarom je als organisatie communiceert is het fijn om communicatiedoelstellingen te formuleren. Zonder een duidelijk doel kun je geen succes meten. En ook niet verbeteren. Een communicatiedoel kan van alles zijn. Merkbekendheid, leadgeneratie of verkoopconversie bijvoorbeeld. Bepaal wat succes voor jou betekent en stel een plan op om dit doel te bereiken.
Om het makkelijker te maken deel ik een paar voorbeelden van communicatiedoelen in de slider hieronder.
Thought leadership focust op het delen van kennis in plaats van op verkoop. Je communiceert niet om te verkopen, maar om te informeren of te helpen. Wanneer mensen geholpen zijn met hun vraag, komt de verkoop vanzelf.
En kennis heb je zat in huis. Niet alleen op de communicatieafdeling, maar ook daarbuiten. Hoe deel je die kennis nou op een impactvolle manier?
Ga op zoek naar collega’s die hun verhaal willen delen. In de vorm van een interview op de website, een kort filmpje op de socials of een vraag en antwoord met je doelgroep.
Een goed voorbeeld hiervan zijn de livesessie van Moneybird op YouTube. Moneybird is een boekhoudingsprogramma, maar de video’s zijn ook interessant voor mensen die geen gebruikmaken van Moneybird. Zoals deze video over het bepalen van je uurtarief. Er komen verder geen Moneybird functionaliteiten aan bod, maar de sessie gaat puur over het bepalen van je tarief. Zo helpt het boekhoudingsprogramma haar doelgroep met vragen, zonder de tool te verkopen of leads te verzamelen.
Stel een leuke whitepaper samen met adviezen van je organisatie. Denk na welke adviezen je je doelgroep geeft en bundel het samen in een handig document. Deze adviezen haal je uit klantenservicegesprekken, antwoorden op veel gestelde vragen en kleine social berichten.
De whitepaper achter slot en grendel? No way. Deel deze kennis zonder inlogmuur. Je wilt mensen verder helpen en geen leads verzamelen.
HEMA doet het super goed op socials. Zij gebruiken niet alleen de kennis die ze in huis hebben, maar ook de zogenoemde ‘life hacks’ van klanten. Op Instagram delen ze allerlei handige video’s voor in en om je huishouden. Daarbij verkopen ze geen producten, maar helpen ze hun doelgroep wel verder.
Meer leren over thought leadership? Bezoek de website van Aldo Wink
Veel organisaties communiceren ad-hoc. Maar impactvolle content moet je goed uitdenken. Je moet van tevoren achterhalen waar je doelgroep nou echt op zit te wachten. En experimenten uitvoeren om te kijken wat werkt. En dat kan je niet allemaal op de dag zelf bekijken.
Plan jij wel eens vooruit? Zo niet, dan is het nu tijd! Door je communicatie-uitingen in te plannen voordat je gaat schrijven, houd je de boel op de rails. En zorg je dat elk stukje content samen één samenhangend verhaal vertelt. Het verhaal van je organisatie.
Een goede planning is niet niks. Ik deel 6 stappen om een goede planning op te zetten. Hier komen ze:
Wij plannen onze communicatie-uitingen gemiddeld een maand van de voren in. Maar we houden ook ruimte in de planning voor ad-hoc communicatie. Want impactvolle content is ook oprecht en authentiek. Het is belangrijk om daar een goede balans in te vinden.