Als communicatieprofessional krijg je ideeën van alle kanten. Inspirerend, maar zonder strategie kan je contentplanning al snel rommelig worden. Hoe zorg je dat alles aansluit bij de bedrijfsstrategie? Een duidelijke communicatiestrategie en een goede planning geven je houvast om weloverwogen keuzes te maken. Deze blog helpt je op weg met een duidelijke strategie en planning. Zodat jij én je collega’s consistent impactvolle content kunnen maken.
Een communicatiestrategie fungeert als het kompas voor je content. Het bepaalt niet alleen wat je wilt zeggen en aan wie, maar ook hoe je dit doet. Zonder een duidelijke strategie kunnen zelfs de beste ideeën al snel aanvoelen als schieten met hagel. Je boodschap raakt niemand. Bovendien zorgt het voor een onsamenhangend verhaal dat zowel je doelgroep als je team in verwarring brengt.
Maar wat houdt een communicatiestrategie precies in, en waarom is deze zo belangrijk? Een sterke strategie helpt je om doelen te stellen, je boodschap te formuleren, en deze consistent uit te dragen. Door je content af te stemmen op de bedrijfsdoelen, weet je altijd wie je wilt bereiken. Het resultaat? Consistente, herkenbare communicatie die impact maakt.
Kies een strategie die het beste bij jou en je organisatie past. Ga je voor een always-on strategie? Of plan je liever projectmatig. Een 'always-on' aanpak stelt je in staat om voortdurend in contact te zijn met je doelgroep, terwijl projectmatige communicatie je helpt om specifieke campagnes effectief uit te voeren. Een andere strategie komt van niemand minder dan Google: Hero-Hub-Hygiëne. Plan verschillende soorten content in een vast ritme om altijd relevant aanwezig te zijn bij je doelgroep.
Een goede communicatieplanning biedt de broodnodige structuur. Van inhaakmomenten tot deadlines: met een contentkalender weet je altijd wat er speelt en blijft er ruimte voor die onverwachte ideeën van je collega's. Met een heldere planning stel je prioriteiten en maak je keuzes die passen bij je strategie, waardoor je zelfverzekerd ‘nee’ kunt zeggen tegen irrelevante suggesties. En laten we eerlijk zijn, niet elke creatieve ingeving is een goudmijn!
Hoe beoordeel je of een voorstel van een collega past binnen je contentplan? Maak het jezelf gemakkelijk met een simpele checklist! Stel jezelf de volgende vragen:
Als een voorstel niet aan deze criteria voldoet, is het prima om aan te geven dat het niet binnen de strategie valt of dat het op dit moment niet in de planning past. Zo blijf je constructief én houd je grip op de koers. Vergeet niet dat een team door verschillende groeifasen gaat. Door deze fasen te begrijpen, kun je voorstellen nog effectiever beoordelen!
Met een effectieve communicatiestrategie en planning zorg je niet alleen voor overzicht, maar geef je ook duidelijke richting aan je content. Een goed doordacht plan vormt de stevige basis om voorstellen te evalueren en helpt je keuzes te maken die bijdragen aan een sterk en herkenbaar merk. Door strategisch te werken en vooruit te plannen, ontdek je hoe een gestructureerde aanpak de impact van jouw communicatieafdeling kan vergroten.
Waarom is het zo belangrijk om een strategie en planning te hanteren? Simpel: het zorgt voor consistentie en efficiëntie, wat leidt tot een betere contentplanning. Wil je na het lezen van deze blog meteen aan de slag met het maken van een goede contentplanning?
CTA
Download dan onze gratis checklist: start je communicatieplanning in drie stappen.