Geschreven door Luuk Post | 05-01-24
Elk team is anders. Sommige teams hebben samen al voor de heetste vuren gestaan. Anderen leren elkaar pas net kennen. Een team, en daarmee de contentplanning, kent verschillende groeifasen. Elke fase brengt zijn eigen specifieke uitdagingen en mogelijkheden met zich mee. Maak kennis met de verschillen fasen en hoe je deze uitdagingen trotseert. Want zo groeit je team tot de beste verse van zichzelf.
De starter
Voor teams die net beginnen is overzicht het allerbelangrijkste. Het kiezen van passende mediakanalen en het identificeren van doelgroepen, is een bekende uitdaging. Zit jij in een beginnend team? Focus je dan op maximaal drie kanalen. En formuleer één duidelijke
doelgroep. Dit is cruciaal voor het overbrengen van een coherente boodschap. Door jezelf in het begin te beperken, houd je het overzichtelijk voor jezelf. En leg je de basis voor toekomstige groei en ontwikkeling.
Een geolied team
In deze fase ontstaan de eerste ‘groeipijnen’. Naarmate een team zich ontwikkelt, nemen ook de complexiteit en uitdagingen toe. Er komt steeds meer kijken bij de planning. Naast mediakanalen en doelgroepen, heb je behoefte aan meer inzicht over andere strategische elementen. Over welke onderwerpen communiceer je? En met welk doel? De toegevoegde waarde van een goede planning wordt daarmee ook steeds duidelijker. Je team heeft niet alleen behoefte aan overzicht maar ook aan inzicht in de strategie. En het is tijd om écht samen te werken.
Teams die duidelijke werkafspraken maken hebben meer overzicht. Je werk wordt soepeler en effectiever. Het resultaat? Een fijne samenwerking en een groter bereik voor je content.
Corporate communicatiekoning
Je werkt op een communicatieafdeling: dus tijd om te communiceren. Niet alleen met je doelgroep, maar ook de rest van je organisatie. In de corporate fase draait het om verantwoording richting de rest van de organisatie. Wat doet de communicatieafdeling? En hoe draagt het bij aan het verhaal van de organisatie? Je werkt niet alleen samen met je eigen team, maar ook met de rest van je organisatie.
Als organisatie organisatie wil je één duidelijk verhaal uitstralen. Een duidelijk verhaal zorgt voor een sterk merk. Belangrijk dat iedereen weet wat dat verhaal is en hoe communicatie-uitingen daaraan bijdragen. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat de boodschap consistent blijft over verschillende teams en afdelingen, zonder dat individuele teams hun vrijheid verliezen. Onze oplossing? Deel je planning. Zo weet iedereen wat er wanneer op de planning staat. En waar teams elkaar kunnen ondersteunen.
Enterprise eenheid
Een grote organisatie met meerdere communicatieafdelingen heeft behoefte aan één gedeelde strategie. Maar niet elk team zit per definitie in dezelfde groeifase. En dat brengt moeilijkheden met zich mee. Het delen van je planning is niet meer voldoende, je moet een manier vinden om met meerdere teams samen te werken aan de doelen van je organisatie. Communiceren volgens een gezamenlijke strategie is een goed begin. Richt je met meerdere teams op gezamenlijke strategische doelen en doelstellingen.
Hoe je tot die doelen komt? Ga met alle communicatieteams in gesprek. Welke kanalen gebruikt elk team? En wie zijn de doelgroepen van je organisatie? Zo bouw je samen aan een strategie die voor elk team werkt.
Onze tips op een rijtje
- Starters: concentreer je maximaal drie mediakanalen en één specifieke doelgroep. Vermijd overcomplicatie en houd je aanpak beheersbaar. Geloof ons, de rest komt later wel.
- Teams: denk na over terugkerende onderwerpen en thema's. Categoriseer je content volgens die thema's. Dat maakt rapporteren een stuk makkelijker. Zet ook een duidelijke taakverdeling op. Zo is iedereen binnen je team op de hoogte van de planning.
- Corporate: zorg voor duidelijke werkafspraken binnen je team. En buiten je team? Die moet je niet vergeten. De rest van de organisatie wilt dolgraag weten wat jullie uitspoken. Maak je planning inzichtelijk voor al je collega's.
- Enterprise: ga met alle communicatieteams in gesprek. Werk samen aan een overkoepelende strategie. Zo zorg jij voor eenheid in je communicatie.
In welke fase je ook zit, een overzichtelijke planning is de basis. De planning is het startpunt van je strategie. Een mooie stok achter de deur om het gesprek aan te gaan, te evalueren en te blijven groeien. Ontdek hoe je een goede communicatieplanning maakt.
Een overzichtelijke contentplanning is goud waard
Door effectieve communicatiestrategieën en tools te gebruiken, veranderen teams in echte communicatiekoningen. Resultaat? Betere prestaties, blije gezichten in het team en content die scoort. De Contentkalender zorgt voor structuur, overzicht en efficiënte samenwerking. Ontdek hoe wij je helpen: