10

Maak zero-click content

Ook onze marketing draait om cijfers. Het liefst wil je zo veel mogelijk views, reacties en klikken. Maar: steeds minder mensen klikken door.

Niet omdat je content slecht is, maar omdat algoritmes liever willen dat gebruikers blijven scrollen. Daarom wint één soort content het steeds vaker: zero-click content.

Dat is content waarbij je de volledige waarde geeft zonder dat mensen je post, reel of nieuwsbrief hoeven te verlaten. 

Je doelgroep krijgt direct antwoord, waardoor je meteen je expertise laat zien. En van het algoritme je grootste fan maakt. Je bouwt aan vertrouwen door te geven zónder iets terug te vragen.

Tips voor zero-click content

Zero-click content is eigenlijk heel makkelijk, maar je moet niet bang zijn om waarde weg te geven. Denk bijvoorbeeld aan een samenvatting van een blog. Geef alle kerninformatie uit het blog, zonder dat mensen door hoeven te klikken. Je ziet niet terug in klikken hoe veel mensen je informatie hebben gelezen, maar geloof ons: je bent zichtbaar.

Een andere populaire manier van zero-click content zijn korte stappenplannen die klein, concreet en meteen uitvoerbaar zijn. Zonder een heel boekwerk down-te-loaden. 

Blog: train je planvaardigheidHet goede voorbeeld

Laten we dan maar meteen het goede voorbeeld geven. Wij schreven vorig jaar een blog over een haalbare contentplanningin 3 stappen. En die stappen delen we graag in onze adventkalender, zonder dat je het blog hoeft te lezen.

Stap 1 | Een haalbare contentplanning

Een haalbare contentplanning begint met een gesprek met je team. Hoe veel tijd kost het om bepaalde contentitems te maken? En hoe veel tijd heeft iedereen? Bepaal samen hoeveel tijd, energie en middelen je beschikbaar hebt.

Bespreek ook welke content ideeën de meeste prioriteit hebben. Plan eerst de content ideeën die het meest bijdragen aan je bedrijfsverhaal. 

Heb je een planning voor een maand gemaakt? Verplaats dan 10% van je content naar de volgende maand. Geloof me, sommige items kunnen echt nog wel even wachten. Niets hakt er meer in dan een deadline die telkens niet gehaald wordt. Door een aantal content ideeën op te schuiven, maak je ruimte voor uitloop of spoedklussen die tussendoor komen.

Stap 2 | Deadlines

“Content die niet in de kalender staat, pakken we niet op,” hoorden we van een klant. En dit blijkt te werken. Dus wil jij een haalbare contentplanning? Dan is het tijd om streng te zijn voor zowel je team als voor jezelf. Zet concrete deadlines in je contentplanning en houd je eraan.

Stap 3 | Het contentoverleg

Plan één keer per week een overleg voor de contentplanning. Dit is de manier om elkaar up-to-date te houden. Maak hiervoor een vaste agenda. Loop door de planning, check of de deadlines zijn gehaald en kijk vooruit. Zo behoud je een goed overzicht om te bepalen of de gemaakte contentplanning nog steeds haalbaar is.

Nog 14 dagen tot kerst...

Leuk dat je vandaag een deurtje naar een contenttip hebt geopend. Zien we je morgen weer?

Alle contenttips bekijken? Ga naar de overzichtspagina.

LinkedIn bedrijfspagina

Altijd up-to-date van de Contentkalender en ons team?

Volg ons op LinkedIn.