5

Storytelling

Weet jij nog wat je vier jaar geleden voor Sinterklaas kreeg? Wij niet.

Wat je waarschijnlijk wél nog weet? Die ene hilarische surprise, dat Ome Fred per ongeluk drie keer zoveel zout in de boerenkool deed, of dat geweldige gedicht dat iemand voor je schreef.

Mensen onthouden verhalen. Niet de opsomming van cadeaus. En dat werkt precies zo met content. Een goed verhaal:

  • trekt de aandacht (ook als je doelgroep al honderd berichten voorbij heeft zien komen)
  • maakt je boodschap menselijk
  • speelt in op emotie
  • blijft veel beter hangen

Storytelling in jouw contentplanning

Hoe zet je storytelling slim in? Je begint bij een boodschap. Stel jezelf de vraag: wat wil je dat mensen meenemen? Vanuit daar begin je je verhaal. Zoek iets wat persoonlijk en herkenbaar is.

Voor de opbouw van je verhaal kan je gaan voor een simpele structuur: je hebt een situatie -> dan een obstakel of probleem -> dan de oplossing -> en je sluit af met het resultaat of inzicht. 

 

Waar vind je verhalen?

Je hebt veel meer verhalen in huis dan je denkt. Je vindt verhalen bij:

  • Collega's: waarom doen ze wat ze doen? Wat maakte ze trots deze week?
  • Je doelgroep: welke problemen herkennen ze? Hoe helpt jouw organisatie ze verder?
  • Projecten: welke kleine successen (of mislukkingen) leverden waardevolle inzichten op?
  • Data: welke groei, impact of verandering zit daarachter verscholen?

Tip: gebruik storytelling als één van je communicatiedoelen. Zo houd je eenvoudig bij hoe vaak je het inzet. 

Nog 19 dagen tot kerst...

Leuk dat je vandaag een deurtje naar een contenttip hebt geopend. Zien we je morgen weer?

Alle contenttips bekijken? Ga naar de overzichtspagina.

Foto uit blog van Sigrid van Iersel

Leesvoer: storytelling in 2026

Ontdek de trends van storytelling in 2026 in het Frankwatchingblog van Sigrid Van Iersel