9

AI, ai, ai: SEO verandert

Bestaat SEO nog wel? Kort antwoord: Ja. Maar het ziet anders uit.

Google maakt steeds vaker gebruik van AI Overviews: automatische antwoorden bovenaan de zoekresultaten, waarin jouw website soms niet eens wordt genoemd. 

Vandaag leggen we kort uit hoe AI Overviews het zoekgedrag veranderen en hoe je daarop inspeelt. 

Wat betekent AI Overviews voor jou?

AI haalt informatie uit meerdere bronnen. Het antwoord dat AI Overviews geeft, linkt dus niet alleen door naar jouw website en geeft informatie direct. Dit betekent dat je minder klikken krijgt van mensen die snel een antwoord zoeken. Google wil betrouwbare en gestructureerde informatie. SEO verschuift van focus op "klikken" naar focus op "autoriteit". 

 

Zo speel je slim in op AI Overviews:

1. Herschrijf je content zodat je direct antwoord geeft.

Zonder vergezochte introducties of fluff. Begin je content met de kernvraag en geef daar direct antwoord op. Daarna werk je het uit. 

2. Gebruik duidelijke koppen & logische opbouw

AI leest zoals mensen lezen. Hoe duidelijker de structuur van je content, hoe beter AI je content kan verwerken. Koppen zijn dus belangrijker dan ooit. 

3. Optimaliseer voor longtail zoekvragen

Longtail zoekvragen zijn hele specifieke vragen die vaak extra verdieping nodig hebben. AI Overviews pakken vaak brede vragen op. Dat betekent dat jij kan scoren op niche vragen, voorbeelden en how-to's. Dat is content waar AI minder makkelijk één duidelijk antwoord op kan geven, maar mensen wel graag op doorklikken. 

4. Deel je expertise en bouw autoriteit op

AI Overviews verwerkt vooral content met praktijkvoorbeelden, statistieken en unieke inzichten. Als je die kennis deelt, scoor je hoog.

5. Maak zero-click content

Dat is content waarbij je de volledige waarde geeft zonder dat mensen je post, reel of nieuwsbrief hoeven te verlaten. Zo houd je je publiek vast. En dat is altijd waardevol, met of zonder AI. Meer over zero-click content vertellen we je morgen. 

Nog 15 dagen tot kerst...

Leuk dat je vandaag een deurtje naar een contenttip hebt geopend. Zien we je morgen weer?

Alle contenttips bekijken? Ga naar de overzichtspagina.

Kom naar onze office hours!

Elke dinsdag zitten we (online) klaar van 10:00 tot 11:00 voor al je vragen over contentplanning en de Contentkalender. De link naar ons inloopspreekuur vind je dinsdagochtend bovenin de Contentkalender of rechtsonder bij 'Help'.