Geschreven door Bente van Hintum | 06-07-2021

Hoe vaak heb je al gedacht: ik ga werk maken van een marketingplan. Maar de theorie is altijd een beetje versuffend. Het klinkt mooi: met content streef je organisatiedoelen na. En je probeert je product of dienst bij je doelgroep(en) te laten opvallen. Zo helpt een marketingplan je je doelen te bereiken en laat het je organisatie groeien. Maar in de praktijk voelt dat toch net wat anders. Daarom mag je die theorie even vergeten. In vier begrijpelijke stappen helpen we je om een mooi marketingplan neer te zetten. Tijd om de daad echt bij het woord te voegen.

Het begint met een kopje koffie

Een kopje koffie? Ja, en meer dan eentje. Voor je begint met je marketingplan is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie verzamelt. Waar je die informatie vandaan haalt? Je collega’s. Want wie is er nu meer op de hoogte van wat er binnen je organisatie leeft dan je collega’s. Ze vertellen je waar ze dagelijks mee bezig zijn, hoe ze bijdragen aan de doelen van de organisatie en hoe ze met andere afdelingen samenwerken. Meer nog, ze hebben vast leuke ideeën of voorstellen voor je content.

Praat met zoveel mogelijk collega’s van verschillende afdelingen. Zo krijg je een totaalbeeld van wie je organisatie is en welk gemeenschappelijk doel jullie nastreven. Na de koffietjes, helpt een SWOT-analyse van je conclusies om te weten te komen:

  • Waar jullie kansen liggen
  • Wat jullie sterktes en zwaktes zijn
  • Wat jullie beter en minder goed doen dan de concurrenten
  • Hoe het loopt in jullie branche
  • Wat er leeft bij de klanten
  • Waarop jullie een maatschappelijk effect hebben

Met die antwoorden kom je te weten hoe jullie ervoor staan. En zie je precies hoe je met marketing de organisatie kan gaan versterken. Hoe je je sterktes nog versterkt en je zwaktes inhaalt? Daarvoor ga je naar de tekentafel.

Naar de tekentafel

Daar zit je dan aan de tekentafel. Je hoofd en papier vol met informatie over jouw organisatie. En een grote vraag om naartoe te werken: wat wil ik precies bereiken? Het antwoord daarop giet je in doelen. Al is het niet eenvoudig om een goede doelstelling neer te zetten. Hoe maak je die realistisch, haalbaar en ambitieus? Het SMART-principe maakt het voor jou een stuk eenvoudiger. Het zorgt ervoor dat je doelen:

  • Niet alleen meetbaar zijn, maar dat je ook precies weet waar je ze kan meten. Bezorg jezelf geen eindeloze zoektocht, maar bepaal een duidelijke plaats waar je de resultaten kan bekijken en evalueren.
  • Niet eindeloos doorlopen in de tijd. Door een richtdatum te geven, geef je jezelf een duwtje in de rug om tijdig je doelen te evalueren.
  • Begrijpelijk zijn voor jou, je team en je collega’s.

Als dat goed lukt, zien je doelen er zo uit:

  • 50% van onze wekelijkse nieuwsbrief wordt geopend door onze doelgroep
  • In de komende twee maanden willen we via social media 1000 inschrijvingen voor een webinar
  • Elke maand willen we 50 extra volgers op LinkedIn

Met heldere doelen op je tekentafel zet je een gigantische stap in de juiste richting. Nu is het tijd om je af te vragen wie precies de groep is waarbij je je doelen wil halen. Daarvoor wil je ze beter leren kennen: wie zijn ze? Waar kan je ze (online) vinden? Waar zijn ze dagelijks mee bezig? Waar liggen hun interesses? Naar welke informatie zijn ze op zoek? Hoe beter je hen kent en hoe meer je over hen weet, hoe makkelijker het is om sterke content te maken. Teken dus heel zorgvuldig doelgroep uit op je tekentafel.

Spring op je fiets

De theorie staat. He he. Heerlijk om dat achter je te laten. Maar nu begint het echte werk. Want om je doelen daadwerkelijk te behalen, moet je content tot bij je doelgroep raken. Daarvoor spring je op de fiets en breng je de content naar je doelgroep. Werkt de fiets niet goed? Ga dan te voet, met de step of per parachute. Hoe maakt eigenlijk niet uit. Zolang je maar precies de manier vindt die aankomt bij je doelgroep. Denk daarbij aan de vraag van je tekentafel: waar kan ik mijn doelgroep (online) vinden? Het antwoord daarop, levert je je belangrijkste mediakanalen op.

Na die denkoefening, is het dringend tijd om even aan jezelf te denken. En hoog tijd om jezelf ook de nodige kracht te geven om op een werkbare manier je marketingplan te gaan uitvoeren. Daarvoor ga je plannen, zodat je precies weet wanneer je wat gaat maken en welke doelstelling je daarmee bereikt. Zo’n planning geeft je overzicht, rust en een duidelijk plan van aanpak. Niet alleen voor jou, maar ook voor je team en je manager. Heerlijk fietsen als je weet wanneer er een heuvel aankomt.

De après-content

Je marketingplan is klaar en ook je content is eruit. Hoog tijd voor een terrasje. Maar met de ober in zicht begin je te twijfelen. Waren je fietstochtjes eigenlijk zinvol? Heeft je doelgroep de content bekeken? Hebben ze gereageerd? Zie je een evolutie in je organisatiedoelen? Vroeger zou je even gezucht hebben, je frisje schoof je weer aan de kant en je ging overdenken hoe je dat te weten moest komen.

Dat is verleden tijd. Want je doelen zijn SMART. En dus weet je meteen waar je moet kijken om te weten hoe je content het gedaan heeft. De après-content was nog nooit zo leuk.