8

Alles op rolletjes

We kunnen van de Kerstman veel leren over samenwerken. Op de Noordpool werken ze namelijk niet met losse takenlijstjes.

Kerstelfjes krijgen geen lijstje met: “Strik knopen, cadeau inpakken, lintje erop, label schrijven.”

Nee. Kerstelven werken met rollen. Dat wil zeggen:
  • Het ene elfje is inpakker
  • De ander is strikkenmaker
  • Weer een ander is kwaliteitscontroleur
  • En de kerstman? Die bewaakt de planning en eindcheck

 

Waarom? Omdat een rolverdeling rust geeft. Ook in contentplanning. Iedereen weet wat zijn verantwoordelijkheid is. En (nog belangrijker) wat niet.

Als iemand even van z’n werkbank weg moet, neemt een ander gewoon de rol over. Simpel en soepel.

Van taken naar rollen

Taakverdeling: Piet geeft feedback op de eerste versie.

Rolverdeling: de redacteur geeft feedback op de eerste versie. 

Maak je de overstap van een taak- naar rolverdeling? Bedenkt eerst welke rollen je team heeft. Bijvoorbeeld:

  • Redacteur
  • Eindredacteur
  • Adviseur
  • Webbeheerder

 

Per rol zijn er verschillende taken. Taken bedenken voor rollen maakt het makkelijker om taken her te verdelen. Of taken van collega’s over te nemen tijdens vakanties. 

Wil je dat iedereen zich kan vinden in de rolverdeling? Hier zijn vier manieren om rollen te verdelen:

  • Op motivatie – Laat mensen doen waar ze energie van krijgen.
  • Op beschikbaarheid – Handig in kleine teams met volle agenda’s.
  • Op rotatie – Werkt goed als je wil dat het hele team alle stappen leert kennen.

 

Het maakt uiteindelijk niet uit hoe je de rollen verdeelt, als je maar wel duidelijke afspraken maakt. En als iedereen maar weet welke taken bij de rol horen. 

Nog 16 dagen tot kerst...

Leuk dat je vandaag een deurtje naar een contenttip hebt geopend. Zien we je morgen weer?

Alle contenttips bekijken? Ga naar de overzichtspagina.

TannoWitkamp-367

Zo laat je je contentplanning wél op rolletjes lopen

Meer over taken en rollen? Lees ons blog: Zonder duidelijke afspraken en structuur loop je al snel tegen dingen aan: dubbele taken, gemiste deadlines of onduidelijkheid over wie wat doet. In dit blog verklappen we vier simpele stappen waarmee je grip krijgt op je contentproces.