Geschreven door Luuk Post | 10-12-2019

Als je je content gaat plannen, stel je waarschijnlijk een aantal vragen: hoe wil ik informatie overbrengen naar mijn doelgroep? Via welk kanaal wil ik dat doen? En in welke vorm? Voor je communicatieplanning is het belangrijk om goed na te denken over je mediakanalen en je contentformaten. In deze blog leg ik je graag uit wat het verschil is en hoe je ze in de Contentkalender zet.

Wat zijn Mediakanalen

Onder mediakanalen verstaan wij alle manieren om je doelgroep te bereiken. Als organisatie heb je natuurlijk veel verschillende manieren om met je doelgroep in contact te komen. Voor gemeentes is het gemeentekantoor bijvoorbeeld een belangrijke manier om hun boodschap te verspreiden, voor een ijsverkoper bijvoorbeeld zijn Facebookpagina en voor ons (van de Contentkalender) is dat onze LinkedInpagina. Alle manieren die jij kan bedenken om je doelgroep te bereiken, kunnen mediakanalen zijn?

Kunnen? Ja, dat klopt. In je communicatieplanning is het belangrijk dat je niet al deze manieren opschrijft. In je planning zijn alleen de kanalen die je actief gebruikt belangrijk. Stel bijvoorbeeld dat je een ijsverkoper bent. Je kan je gevel actief inzetten om te communiceren. Iedere week een nieuwe poster, eens in de zoveel tijd een paar vlaggetjes en bij iedere feestdag een andere versiering. Dan is je gevel zeker een mediakanaal om mee te nemen in je planning. Maar als je hier niets mee doet, omdat jij je doelgroep ook weet te vinden via je Facebookpagina (of via tiktok, zoals deze ijsverkoper), dan hoef je je gevel niet in je planning te zetten.

Wat zijn Contentformaten?

Contentformaten zijn de verschillende typen content die je gebruikt. Hoewel formaat vaak gebruikt wordt om de grootte of de afmeting aan te geven, bedoelen we er in de Contentkalender iets meer mee. In de Contentkalender is het formaat breder dan dat. Met contentformaat bedoelen wij het type content wat je creeërt. Waarom is het belangrijk om na te denken over de verschillende typen content die jij creeërt? Omdat dit formaat – als je het goed doet – zorgt voor herkenning bij je doelgroep, interactie uitlokt en zorgt voor consistente boodschappen. Kijk maar eens naar dit voorbeeld: zelf zonder het logo onderaan weet jij van welk bedrijf dit komt.

Voorbeelden bol.com
Bron: Facebookpagina van Bol.com

Bol.com is hier een goed voorbeeld in. Zij lijken het te snappen. Hun berichten - meestal inhakers - hebben een humoristische insteek en zorgen voor veel interactie. En het formaat is (bijna) altijd hetzelfde. Blauwe achtergrond, een klein stukje tekst, dan een leuke foto en natuurlijk het logo. Daarboven een humoristische opmerking. En dit werkt, want de berichten van Bol.com worden veelvuldig gedeeld, geliket en mensen worden er vaak in getagd. Een goedgekozen formaat brengt herkenning met zicht mee en zorgt voor interactie met de doelgroep.

Contentformaten en mediakanalen in je communicatieplanning

Maar genoeg over de twee losse termen. Jij bent natuurlijk benieuwd hoe de twee zich tot elkaar verhouden. Mediakanalen en contentformaten helpen jou structuur aan te brengen in je contentplanning. Je kunt via één mediakanaal natuurlijk meer contentformatie verspreiden. Op Facebook deel je bijvoorbeeld niet alleen afbeeldingen, maar ook teksten of video’s. En door daar onderscheid in te maken, krijg je een beter beeld van hoe je communicatie-uitingen vormgegeven worden. Hierbij nog een paar voorbeelden, zodat het onderscheid duidelijker wordt:

  • Je schrijft een blog (contentformaat) op je website (mediakanaal).
  • Je verspreidt vlogs (contentformaat) via Youtube (mediakanaal).
  • Je verstuurt een nieuwsbrief (contentformaat) via e-mail (mediakanaal).

Ook belangrijk: nadenken over de verschillende stijlregels die horen bij je mediakanalen en je contentformaten. In de Contentkalender voeg je deze ook direct toe bij je mediakanalen en je contentformaten. Zo heb je altijd alles inzichtelijk.

Hoe bepaal je contentformaten en mediakanalen?

Mediakanalen bepalen is makkelijk. Je weet vast wel welke kanalen jouw bedrijf gebruikt om te communiceren. Schrijf ze eens allemaal op en kijk welke lijst je dan overhoudt. Zoals ik eerder zei: let op het onderscheid tussen actieve en non-actieve mediakanalen. Als je toch bezig bent, is het ook interessant om een onderscheid te maken tussen online en offline mediakanalen.

Een lijstje van contentformaten maken, hoeft ook geen hogere wiskunde te zijn. Schrijf je bijvoorbeeld blogs? Dan is dat al de eerste. Kijk bijvoorbeeld één of twee maanden terug naar de verschillende typen content die je gebruikt hebt. Zet deze onder elkaar en kijk meteen of je daar al stijlregels voor hebt opgesteld. Maximaal aantal woorden, beeldgebruik, call to actions, etc. Zet deze ook bij je contentformaat. Zo eindig je met een mooi lijstje om in te voeren in je Contentkalender.

Hulp nodig?

Heb je vragen hierover en vind je het fijn als er iemand met je meedenkt? Of kom je er niet helemaal uit? Ik help je graag verder. Mail mij: luuk.post@contentkalender.nl, of bel me op: +316 158 678 85. Ik ga graag met je in gesprek.

Headerfoto door: Gerd Altmann via Pixabay