Geschreven door Franka Smet | 27-10-23

Er liggen alweer pepernoten en kerstversieringen in de winkels. Dat weet je dat je er niet aan ontkomt: het nieuwe jaar is in zicht. Bereid je goed voor op 2024 en begin alvast met de contentplanning. Inspiratie nodig? Onze inhaakkalender tovert in no-time een gevulde planning tevoorschijn. Dan hoef je je daar in je after-Sinterkerstennieuw-dip niet meer druk om te maken. In dit blog:

  • Vind je onze inhaakkalender
  • Lees je waarom je een inhaakkalender nodig hebt
  • Vertel ik je hoe je inhakers inzet
  • Leg ik uit hoe je onze inhaakkalender personaliseert

Waarom een inhaakkalender?

Er is elke dag wel iets om te vieren of bij stil te staan. Zoals nationale Krokettendag, Dag van de Arabische taal en de dag voor vrouwen in de wetenschap. Inhakers zijn niet alleen leuk of grappig, maar ook een goede manier om te verbinden met je doelgroep. Er is altijd wel een inhaker voor een leuke post, campagne of blog die past bij jouw organisatie.

Wist je dat inhakers ook zorgen voor drie keer zo veel interactie op social media? (BRON: 050Media). Als dat geen goede reden is, weet ik het ook niet meer. Alleen zijn er nogal veel inhaakdagen. En al die dagen bijhouden is een enorme klus. Daarom maakten wij een overzichtelijke inhaakkalender in de Contentkalender. Zo heb je elke dag een bron vol inspiratie. En houd je tijd over om je te focussen op te gekke content.

Inhaken, hoe doe je dat?

Maar ga nu niet meteen voor elke dag in een inhaker inplannen. Dan blijf je bezig. En gaat de kracht van de inhaker verloren. Met deze tips zorg je dat je niet naast het net vist en je doelgroep aan de haak slaat.

  • Gebruik alleen inhakers die passen bij je organisatie en je doelgroep. Zorginhakers hebben niet zo'n zin als je sportkleding verkoopt. En Nederlandse inhakers zijn minder relevant voor een internationale doelgroep.
  • Let ook op dat je blijft communiceren in de stijl van je organisatie. Blijf bij je eigen tone-of-voice en beeldtaal.
  • Houd het simpel. Je haakje moet direct duidelijk zijn voor de doelgroep. Bij ingewikkelde haakjes is de kans groot dat mensen snel doorscrollen naar andere content.
  • Inspiratie opdoen is altijd een goed idee. Maar berichten één op één kopieëren is een no-go. Zelfbedachte inhakers komen het beste uit de verf.


De koning van de inhakers is mijn all-time favoriete merk: HEMA. Zij haakt altijd super goed in op de actualiteit. Hierbij een paar van mijn lievelingsvoorbeelden.

 Contentkalender -

"We sturen wel even een paar doosjes naar Den Haag…"

In juli viel ons kabinet. Daar had de HEMA een briljant Facebookbericht voor bedacht. Het is niet alleen grappig, maar ook een relevant haakje voor elke Nederlander.

 Contentkalender -

"Vermijd de kerstpiek; veel van onze winkels openen eerder zodat je rustig kunt winkelen."

Het doel van deze kerst-inhaker is niet de verkoop van pieken verhogen, maar informatie delen. De HEMA verteld haar klanten op een ludieke manier dat de winkels eerder open gaan.

 Contentkalender -

"Ook de HEMA restaurants mogen volgende week weer open!"

De HEMA linkt haar producten op een slimme manier aan de inhakers. Zoals de pleisters voor het gevallen kabinet. Maar het warenhuis staat ook bekent om haar slimme woordgrappen in de marketing. Dit bericht na een Corona-persconferentie is het perfecte voorbeeld.

Altijd relevante inhakers

Om het je makkelijk te maken, heb ik alle inhakers in onze kalender ingedeeld in verschillende categorieën. Aan de kleuren in kalender zie je in welke categorie de inhaker valt. Zo hebben alle inhakers in de zorg een roze kleur en alle nationale inhakers een oranje kleur. Ben je alleen opzoek naar inhakers in sport? Filter makkelijk via de groene balk aan de linkerkant. Met de oogjes bepaal je zelf welke categorie je wel of niet wilt zien. Zo krijg je altijd een overzicht die voor jou relevant is.

Mis je een categorie? Laat het ons vooral weten.

Inhaakkalender V3

Inhakers in jouw Contentkalender

Wil je onze inhaakkalender ook in jouw account zien? Geef Franka en seintje en ze regelt het voor je.