Geschreven door Franka Smet | 15-10-2021

Word geen Jesse Klaver. Jesse Klaver? Ja, vlak voor de verkiezingen van 2020 maakte Jesse Klaver de fout om een dansfilmpje op TikTok te plaatsen. De video is inmiddels verwijderd, omdat deze totaal niet in de smaak viel. De video paste niet bij het imago en doelgroep van Klaver. TikTok was voor hem helaas niet het uitgelezen medium.

Maar als je het op de juiste manier aanpakt, kan TikTok voor jou wel het perfecte mediakanaal zijn. Ik verdiepte me deze week in de utopie die TikTok lijkt te zijn, om te kijken voor welke organisaties het platform werkelijkheid moet worden.

TikTok: razend populair

TikTok telt in Nederland zo’n 3 miljoen gebruikers. Dit zijn nu nog voornamelijk jongeren die korte, gekke video’s met elkaar delen. Veel bedrijven zijn zich bewust van de hype van het platform, maar weten niet zo goed of ook zij TikTok moeten inzetten. Wil je weten of ook jouw organisatie actief moet worden op TikTok? Lees dan verder.

Voor wie is TikTok?

Zijn jongeren je doelgroep? Perfect. Dan kan je heel goed profiteren van TikTok. Dit kan op allerlei manieren. Zelfs voor vacatures kan je TikTok gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar het account van Nederlandse startup G&D Bouwbemiddeling. Zij zijn op zoek naar jongeren die in de bouw willen werken.

Contentkalender - Screenshot van het TikTok account van G&D Bouwbemiddeling.

Door slim gebruik van hashtags en achtergrondmuziek heeft deze video al meer dan 13000 views.

Vallen jongeren niet per se onder je doelgroep? Niet getreurd, er is ook plek op TikTok voor bedrijven met een oudere doelgroep. Wil je bijvoorbeeld naamsbekendheid opbouwen? Dan is TikTok de uitgelezen manier. Zelfs 'business to business'-bedrijven hebben groeiend succes op TikTok. Verdiep je in trending sounds en hashtags en wie weet gaat jou content wel viraal.

Sounds good?

We hadden het net over trending sounds en hashtags, maar wat zijn dit precies? TikTok-gebruikers pakken populaire geluidsfragmenten en geven ze een nieuwe bestemming in hun videos. Veel video’s op TikTok zijn mensen die over deze geluidsfragmenten playbacken. Soms wordt een bepaald geluidsfragment ineens populair en wordt het fragment een trending sound. Wanneer jij dat geluid ook toevoegt aan je video’s is de kans groot dat deze door veel meer mensen wordt bekeken.

Je vergroot je bereik dus door gebruik te maken van de trending sounds die TikTok je geeft. Het voorbeeld hierboven gebruikt het lied 'Ik Ga Zwemmen'. Dit lied was eind deze zomer ontzettend populair, slim dus om hem in te zetten in een TikTok.

Het kan lastig zijn om al deze trends bij te houden. Gelukkig bestaan er websites die alle hippe geluiden voor je bijhouden, zoals Tokboard.

Hip en happening

Videobeschrijvingen mogen op TikTok maar 150 karakters zijn, inclusief hashtags. Even voor de beeldvorming, dat is minder dan een Twitterbericht. Je moet je hashtags daarom zorgvuldig kiezen. Gelukkig geeft TikTok je inzicht in trending hashtags. Zo weet je precies wat de laatste trends zijn op TikTok en kan je deze ook gebruiken voor je eigen video’s.

Even een voorbeeld van een trending hashtag. In het kader van 'World Mental Health Day' is #hetisokenietoketezijn op dit moment trending. Hier wordt veel op gezocht, dus is het slim om op deze campagne in te haken om je bereik te vergoten.

#hetisokenietoketezijn
Video's met de hashtag #hetisokenietoketezijn


Daarnaast is #foryou ook vaak trending op TikTok. Dit is eigenlijk niet echt een trend te noemen, maar meer een techniek voor meer bereik. Ik zal je precies vertellen hoe dit in elkaar zit.

#foryou

Je wilt natuurlijk dat veel mensen je video's bekijken, daarom zijn we hier. Om dit te bereiken moet je terecht komen op de zogeheten 'for you'-pagina. Wanneer je video's vaak op deze pagina te zien zijn, bouw je bekendheid op. Hieronder vijf tips om op de 'for you'-pagina te komen:

  • Gebruik video's van hoge kwaliteit
  • Zorg ervoor dat je grappig, maar vooral uniek bent. Laat je persoonlijkheid zien
  • TikTok wil video's die relevant zijn. Haak in op populaire trend en uitdagingen. Let op: deze veranderen soms zelfs wekelijks.
  • Gebruik vrolijke muziek. TikTok blijft een platform die zich onderscheidt door het gebruik van muziek.
  • Hashtags. Ja hier zijn ze weer, de hashtags. Naast dat je trending hashtags moet gebruiken, kan je ook hashtags inzetten zoals #foryou #foryoupage #fyp #voorjou #voorjoupagina
Contentkalender - Foto van twee meiden die een TikTok video opnemen

Wat kan ik met TikTok?

Je kan op TikTok niet doorlinken naar je website, maar wel naar andere sociale mediakanalen. Bijvoorbeeld naar Instagram of YouTube. Op Youtube ziet al je content er als het goed is spik en span uit. Een YouTube-account laat je professionele kant zien. TikTok gaat juist om plezier en realiteit. Je vindt op TikTok veel authentieke content, omdat het minder gericht is op esthetiek. Het is daarom de perfecte manier om je creatieve kant naar boven te halen. Laat zien wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Het mooiste is dat je helemaal geen kei hoeft te zijn in video-editing. De app is heel makkelijk te gebruiken en binnen enkele minuten maak

TikTok Pro

Het platform heeft nog geen speciale features voor zakelijke doeleinden, zoals Intagram en Facebook dat wel hebben. Wel biedt TikTok Pro toegang tot handige informatie. Je kan met dit account statistieken opvragen die informatie geven over je aantal volgers, locatie of geslacht van je volgers video- en profielweergaven en jouw meest trending video’s. Het fijne is ook, op TikTok is is een pro-account compleet gratis.

Kom uit je comfort zone

Denk je dat TikTok misschien wel iets zou kunnen zijn voor jouw bedrijf? Ga dan aan de slag! Alleen door te proberen kom je er achter wat aanslaat bij jouw volgers en wat niet. Het zal in het begin misschien een beetje raar voelen om je persoonlijke en informele kant van jezelf te laten zien.

Wil je samen met ons sparren over je content? Neem dan gerust contact met ons op.