Geschreven door Franka Smet | 15-12-22

Ik ervaarde het al bij mijn bijbaan als kassière in de supermarkt. De introductie van de zelfscan-robot maakte mijn rooster een stuk leger. Maar ik had niet gedacht dat ik ook bij mijn huidige baan vervangen kon worden door een robot. Een vak waar veel creativiteit aan te pas komt. Hoe kan een robot content maken die bijna niet van de mijne te onderscheiden is?

Kunstmatige-intelligentie

Computers zijn gemaakt om opdrachten uit te voeren. Maar ook niet meer dan dat. Als je een computer vraagt om een nucleaire explosie te modelleren dan doet hij dat braaf. Je vraagt je misschien, net zoals ik, af wat een nucleaire explosie modelleren inhoudt. Dit is waar de aller eerste supercomputers voor gebouwd werden. De voorloper van jouw laptop stortte zich dagelijks op deze vraagstukken, maar zonder creatieve inbreng. Met kunstmatige-intelligentie wordt die menselijke creativiteit nagemaakt. Zo kunnen computers zelf redeneren wat de beste manier is om een taak te volbrengen. Dit zie je al terug bij routeopties in Google Maps en Netflix-aanbevelingen bijvoorbeeld.

Contentkalender - Robot AI

Steeds meer bedrijven gebruiken kunstmatige-intelligentietools om teksten te schrijven. Dat merk je direct, zou je zeggen. Maar het is nog knap lastig om de teksten van 'echt' te onderscheiden. En dat zette ons aan het denken. Wat als je via de Contentkalender content kan genereren? Je hoeft alleen een onderwerp in te vullen en het contentblok doet de rest.

Tijd om te testen: Open AI

Mijn eerste instinct is: nee, bedankt. Content maak ik het beste zelf. Toch gingen wij op onderzoek uit en maakten een account aan op Open AI. Hier werd ik meteen enthousiast van. Je kan de robot van alles vragen, en die maakt een tekst voor je. Handig, een machine die Sinterklaasgedichten voor me kan schrijven. Maar Nederlandse rijm is voor de robot een beetje te hoog gegrepen. Er zijn dus wel degelijk dingen die ik beter kan, gelukkig. Ik besloot een beetje te spelen met gedichten in de Engelse taal. Ik vroeg de robot, "write a poem about a guinea pig going to war with hamsters". Daar kwam het volgende uit:

A guinea pig so brave and true
Was ready to go to war with the hamsters too

He was determined to fight for what was right
And he was ready to put up a fight

He had no weapons, no armor, no shield
But he had courage and a heart that wouldn't yield


Totaal irrelevant, maar wel grappig.

Van caviagedicht naar relevante content

Tijd om serieus te gaan testen. Wij zoeken namelijk een nieuwe collega. En dus vroegen we de robot om een vacaturetekst te schrijven.

"Write in Dutch a job offer for the company Contentkalender for the position of salesmedewerker with the task to maintain our sales proces".

En daaruit kwam het volgende resultaat:

"Contentkalender is op zoek naar een salesmedewerker die onze sales processen kan onderhouden. Je taken zullen onder andere bestaan uit het opvolgen van leads, het behandelen van bestellingen en het beantwoorden van vragen van klanten. Je bent een ster in klantenservice en je hebt een passie voor sales. Je bent proactief en je hebt een positieve instelling. Je bent in staat om zelfstandig te werken en je hebt een goede kennis van de Nederlandse taal".

Oké, niet te vergelijken met onze echte vacaturetekst. Maar als eerste opzet is het best prima. Zeker als je in tijdnood zit bijvoorbeeld. Zelfs voor beeld kan je bij Open AI terecht. Met Dall-e genereer je beeld op basis van een omschrijving. En die omschrijving kan je zo specifiek maken als je zelf wilt.

Geen Dalí maar Dall-e

 Contentkalender -

Om in het caviathema te blijven vroegen we Dall-e om het volgende beeld te generen: een cavia met de parel door Johannes Vermeer.

 Contentkalender -

Je kan deze kunstmatige kunstenaar zelfs vragen om een bepaalde stijl te hanteren. Zoals bijvoorbeeld: een kleurpotloden schets van een bureau in het bos.

De toekomst van Open AI

Ik ben steeds meer overtuigd, hoewel ik nog steeds denk dat ik mijn werk beter kan dan een robot. Maar een helpende hand kan natuurlijk nooit kwaad. Een gegenereerde eerste opzet in de Contentkalender zou mij heel veel tijd besparen. Hoe kijk jij daar tegenaan? Staan alle contentmarketeers binnenkort hun bureau af aan Open AI en Dall-e, of is er nog hoop?