Geschreven door Franka Smet | 03-09-2021, update: 16-012-2022

Droom jij ook van 55 miljoen likes op Instagram? Deze foto van een doodnormaal ei is het gelukt. In minder dan tien dagen werd deze post de meest gelikete foto op Instagram.

De foto van het recordhoudende ei (Bron: World Record Egg op Instagram)

Zo blijkt maar weer hoe belangrijk sociale mediakanalen zijn om de massa te bereiken. Daarvoor moet je wel weten welke content het beste bij een kanaal past. Sommige kanalen hebben namelijk een specifiek format. Het zou bijvoorbeeld raar zijn om tekstuele content op YouTube te plaatsen, toch?

Het is goed om te weten welke sociale mediakanalen het beste bij jouw merk of organisatie passen. In dit blog vertellen we je alles wat je moet weten over Instagram en hoe je dit platform het beste inzet.


Past Instagram bij mijn organisatie?

Instagram is hét visuele platform van de Facebook-familie. Dagelijks loggen er 3,7 miljoen Nederlandse gebruikers in (bron: thebigstory). Genoeg mensen dus om jouw content te bekijken. In onze vorige blog las je dat LinkedIn voornamelijk gebruikt wordt voor business to business communicatie. Bedrijven zetten Instagram juist in voor business to consumer communicatie. De gebruikers van Instagram zijn voornamelijk tussen de 15 en 39 jaar (bron: thebigstory). Is dit de doelgroep van jouw organisatie? Fijn! Ik vertel je hoe je Instagram inzet voor jouw contentdoelen.


Do’s en don’ts

Voordat je content plaatst op Instagram is het handig om te weten wat je vooral wél en vooral niét moet doen.

Wat plaats ik wel op Instagram

Je eigen verhaal kan je natuurlijk vanuit een heleboel invalshoeken vertellen. Wij zetten een aantal ideeën voor je op een rijtje op LinkedIn. Maar laat je vooral ook inspireren door accounts die al succesvol zijn op Instagram. Belangrijk: kopieer ideeën niet klakkeloos. Het gaat om jouw unieke verhaal. Hieronder vind je een lijstje van onze favoriete accounts.


Onze favorieten

Communicatiekoning Coolblue gebruikt Instagram voor winacties, bedrijfsweetjes en behind-the-scenes-foto’s. De bekende slogan ‘’Alles voor een glimlach” is terug te vinden in de bio van hun account. En dat maken ze zeker waar. Ik betrap mezelf vaak op een kleine grinnik wanneer een Coolbluepost op mijn feed verschijnt. Ook KLM en Hema weten ons te raken via Instagram. Bekijk de slider voor leuke voorbeelden en tips.

Onze favorieten op een rijtje

 Contentkalender -

De content op de Instagram van Coolblue is laagdrempeliger dan de content op andere kanalen. Zoals deze video over een winactie. (bron: Coolblue op Instagram)

 Contentkalender -

Een ander slim en goedlopend Instagramaccount is die van KLM. Zij maken gebruik van hun eigen medewerkers. Of je nou als crew in de lucht of als stagiair op kantoor werkt, jouw verhaal kan en mag op de Insta-feed! Dit is een voorbeeld van een KLM-piloot die haar verhaal deelt (bron: KLM op Instagram).

 Contentkalender -

In tegenstelling tot KLM, maken Albert Heijn en Hema juist gebruik van zogeheten user generated content’. Zij verzamelen content door het reposten, of eigenlijk regrammen, van foto’s en video’s die zijn geplaatst door hun consumenten (bron: Hema Nederland op Instagram).


Hoe vergroot ik mijn bereik?

Nu je weet welke content je kan plaatsen, is het belangrijk dat de content ook bij je doelgroep terechtkomt. Met deze tips helpen we je om meer bereik te krijgen:

  • Plaats content waar je volgers op kunnen reageren. Zo bouw je volgens Instagram een band op met andere gebruikers. Wanneer jij ook weer terug reageert op de reacties, beschouwt Instagram jou als een waardevol account. Hierdoor is je account beter te vinden voor mensen die jou nog niet volgen.
  • Post regelmatig, vooral in het begin. Hoe vaker een account berichten plaatst, hoe groter de kans dat volgers de berichten zien.
  • Maak ook gebruik van stories om onder de aandacht te blijven. En nog slimmer, maak van je tijdlijnbericht een story om je volgers te laten weten dat er een nieuw bericht klaarstaat.
  • Maak gebruik van nieuwe functies zoals reels, gidsen en IGTV-video. Om het gebruik van nieuwe functionaliteiten te stimuleren, beloont Instagram deze berichten namelijk met meer vertoningen. Als je een reel uploadt, krijgt deze voorrang in de tijdlijn en wordt dus eerder gezien.


Aan de slag

Nu je meer kennis over Instagram hebt, is het tijd om aan de slag te gaan. Vergeet niet dat het tijd kost om te leren welke content scoort en om dit te blijven te testen. Alleen zo ontdek je wat wel en niet werkt. Wil je samen met ons sparren over je content? Stuur ons dan gerust een mailtje via info@contentkalender.nl.

Headerfoto via Unsplash.