Inspiring-data-logo

Inspiring Data

Inspiring Data helpt organisaties bij het visualiseren van hun informatie en cijfers door middel van infographics. Visueel communiceren noemt ze dit. In cijfers zitten namelijk vaak de leukste verhalen verscholen. Haar passie is het begrijpelijk maken van data voor iedereen.

Hoe verloopt de samenwerking met Inspiring Data?

Inspiring Data wordt niet gerund door een visueel ontwerper. Dat merk je in de werkwijze. Het gaat bij Inspiring Data niet om mooi design en spectaculaire animaties, maar om het helder vertellen van verhalen. De organisatie begint bij de data en de doelgroep. Het visuele aspect draagt bij aan het begrijpelijk maken van deze data.

Hoe gaat de organisatie te werk? Het begint met een intake. Hierin worden de klanten uitgebreid meegenomen door de data die zij willen presenteren. In de intake wordt bepaald of de data geschikt is voor een infographic. Is de data geschikt? Dan wordt de vertaalslag gemaakt naar een schets. Het soort infographic wordt gekozen, en de grafieken die het beste passen bij het verhaal en de doelgroep. Ook wordt de designer op de opdracht gezet die qua uitstraling en inhoud het beste past bij deze opdracht. Dan gaan de communicatieprofessionals en visueel ontwerpers van Inspiring Data aan de slag met de presentatie: een lopend proces waarin Inspiring Data de schakel is tussen de opdrachtgever en de ontwerpers.

Mijn liefde voor infographics is ontstaan in Afrika. Ik zag daar verpleegkundigen en dokters alles uitleggen door middel van stripverhalen. Medische kennis, begrijpelijk gemaakt voor mensen die niet konden lezen. Ik vond dat ontroerend.

Wat is de ideale klant van Inspiring Data?

De ideale klant ziet het publiek voor hun infographic niet als koper, maar als iemand die moet worden geïnformeerd. Dat zijn vaak non-profit organisaties. De publieke sector heeft namelijk veel te winnen met infographics, omdat ze zich vaak moeten richten op moeilijk te bereiken doelgroepen. Beelden helpen bij het aanspreken van deze doelgroepen. Zelfs mensen met weinig kennis van de Nederlandse taal begrijpen door te kijken. Mensen zijn beeld-denkers: ze kunnen snel dingen begrijpen door goed te kijken. Dit talent gaat over alle culturen heen en werkt voor alle lagen van de bevolking.

Hoe bereik je Inspiring Data?

Je kan deelnemen aan de workshop infographics. Daarnaast kan je mailen: office@inspiring-data.com, of bellen: +316 53 99 09 59.