Geschreven door Franka Smet | 03-12-21

Wat een jaar! Het einde van dit bijzondere jaar nadert en dus is het tijd van evaluatie en reflectie. Maar ook tijd om vooruit te blikken. Waar ga je over communiceren? Welke kanalen wil je inzetten? Hoe verdeel je de taken tussen jou en je collega’s? Pak er lekker een theetje bij en ga er goed voor zitten. Wij duiken vandaag met jou in de wereld van contentkalenders.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Een contentkalender onderscheidt zich van een doorsnee planning, omdat je niet alleen plant wanneer je communiceert. Je geeft

Voordat je begint met een contentkalender moet je je de volgende dingen afvragen:

  • Waarom communiceer je? (Doelstelling)
  • Naar wie communiceer je? (Doelgroep)
  • Waar communiceer je? (Mediakanalen)
  • Hoe communiceer je? (Contentformaten)

De verzameling van deze informatie noemen we een contentstrategie. Je strategie geeft vorm aan je planning en een contentkalender zorgt voor structuur in jouw strategie. Volg je me nog?

Goed, laten we het praktisch houden.

Hoe maak je een contentkalender?

Plannen is net als sporten. Je weet dat het goed voor je is, maar soms heb je gewoon net dat ene zetje in de juiste richting nodig. Er zijn eigenlijk maar drie stappen die je hoeft te ondernemen om te starten met plannen. Makkelijk toch? Laten we beginnen.

Stap 1 | Begin met terugblikken. Noteer van alle berichten van de afgelopen vier weken de datum, het onderwerp en de reden waarom je het publiceerde. Doe dit voor je drie belangrijkste kanalen en houd het kort en bondig.

Stap 2 | Je hebt nu een overzicht van alle communicaties per kanaal en waarom je ze geplaatst hebt. Vraag jezelf af: zie ik terugkerende thema's? Over welke thema's communiceer ik het meest? Kijk ook of je misschien onderwerpen mist waarover je nog zou willen communiceren.

Stap 3 | Van terugblikken naar vooruit plannen. Kijk of je de communicatie-uitingen van aankomende maand in dezelfde terugkerende thema’s kan indelen.

Contentkalender template

Benieuwd hoe anderen het doen? Wij hebben een voorbeeldplanning gemaakt voor 2022. Door op communicaties te klikken krijg je meer informatie, dus spit de planning gerust door.

Let op: Je moet boven de kalender nog even doorklikken naar januari om deze planning te bekijken!

Contentkalender 2022

Wil je ook vooruitplannen in een overzichtelijk schema? Say no more! Download ons gratis template. Projecten (of thema’s) definieer je links in de groene balk. Per datum kan je een communicatie toevoegen en aangeven op welk kanaal je deze wil verspreiden.

Wil je net als in ons voorbeeld ook informatie toevoegen over je doelstelling, doelgroep en inhoud van je communicatie? Log dan in op je contentkalenderaccount. Maak communicaties aan en voeg zo veel informatie toe als je wilt. Heb je nog geen account? Probeer alle functionaliteiten van de Contentkalender 30 dagen gratis tijdens een proefmaand.

Contentkalender 2022 vullen

Hoe je een contentkalender vult is duidelijk, maar waar vul je hem dan mee? Wij maken elk jaar een overzicht met trends die ons op te wachten staan, zodat je daar alvast op kunt inspelen. Dit zijn alvast vier handvatten/onderwerpen om je communicatie-uitingen voor 2022 mee in te plannen.

(Bron: FrankWatching)

  • Aandacht voor non-profit organisaties. In deze tijd moet je bedrijf een missie hebben en ergens voor staan. Steunen jullie een goed doel of lokale ondernemer? Zo ja: communiceer hierover. Zo nee: ga daar eens mee aan de slag. Let wel op dat je inzet oprecht en doelgericht is.
  • Communiceer always-on. Zorg dat je merk 24/7 aanwezig is op sociale media. B2C bedrijven kunnen hier makkelijk influencers voor inzetten. B2B bedrijven hebben niet zo veel aan een doorsnee Instagram-meisje als influencer. Deze organisaties kunnen bijvoorbeeld wel gebruik maken van journalisten.
  • Nu de coronapandemie steeds meer versoepelingen toelaat, hechten mensen veel waarde aan offline evenementen en communicaties. Verstuur flyers of organiseer een offline evenement.
  • Duurzaamheid. Je kan er niet meer omheen. Communiceer over hoe jouw bedrijf bijdraagt aan duurzaamheid.

Contentkalender expert: Maqqie

Onze klant Maqqie vult haar Contentkalender aan de hand van Google's marketingmodel Hero-hub-hygiene (zij noemen dit het Hello-hero-hub-model). Benieuwd hoe hun Contentkalender eruitziet? Marketingmanager Nico de Jong geeft je een rondleiding.

Hello-Hero-Hub in De Contentkalender

Wij denken graag mee!

Heb je moeite met het vinden van de juiste kanalen of heb je last van een writer's block? Scroll eens door onze blogs. Daar krijg je ongetwijfeld inspiratie van. Ga je liever in gesprek? Boek dan een demo met Luuk. In een halfuur geeft hij je nog meer tips over contentplanning. Zo ga je 2022 goed en vooruit gepland van start.