Geschreven door Franka Smet | 14-11-23

Om een goede contentplanning te maken heb je een contentkalender nodig. Dat is wel duidelijk. En dus is het tijd om jezelf de volgende vragen te stellen: Waar ga je over communiceren? Welke kanalen wil je inzetten? Hoe verdeel je de taken tussen jou en je collega’s?

Een contentkalender helpt je bij het plannen van je communicatie. Het geeft je inzicht in het waarom, wie, waar en hoe van je content. Dit hulpmiddel is essentieel voor elke marketeer die streeft naar een gestructureerde en effectieve contentstrategie.

Ga er goed voor zitten: we duiken vandaag met jou in de wereld van contentkalenders.

Wat is een contentkalender?

Zoals we al zeiden,  helpt een contentkalender je bij het plannen en organiseren van je content. Een contentkalender onderscheidt zich van een doorsnee planning, omdat je niet alleen plant wanneer je communiceert. Je geeft ook aan waarom, naar wie, waar en hoe je communiceert.

Voordat je begint met een contentkalender moet je je de volgende dingen afvragen:

  • Waarom communiceer je? (Doelstelling)
  • Naar wie communiceer je? (Doelgroep)
  • Waar communiceer je? (Kanalen)
  • Hoe communiceer je? (Contenttypen)

De verzameling van deze informatie noemen we een contentstrategie. Je strategie geeft vorm en structuur aan je contentplanning. Het is dus belangrijk om allereest deze vragen te beantwoorden, samen met je team. Sla je antwoorden op in een document waar iedereen bij kan. En zorg dat je het er makkelijk bij kan pakken als je begint met plannen.

Check, check? Dan kunnen we door naar de volgende stap.

Hoe maak je een Contentkalender?

De planning is essentieel. Dan weet je zeker dat je strategie terug komt in je content. Plannen is net als sporten. Je weet dat het goed voor je is, maar soms heb je gewoon net dat ene zetje in de juiste richting nodig. Wij geven je dat zetje. Er zijn eigenlijk maar drie stappen die je hoeft te ondernemen om te starten met plannen.

Stap 1 | Begin met terugblikken. Schrijf de datum, het onderwerp en de reden van plaatsen op van alle berichten van de laatste vier weken. Doe dit voor je drie belangrijkste kanalen en houd het kort en bondig. Gebruikt hier eventueel Excel voor om het overzicht te bewaren.

Stap 2 | Je hebt nu een overzicht van alle communicaties per kanaal en waarom je ze geplaatst hebt. Vraag jezelf af: zie ik terugkerende thema's? Over welke thema's communiceer ik het meest? Kijk ook of je onderwerpen mist. Voeg deze dan toe aan je overzicht.

Stap 3 | Van terugblikken naar vooruitplannen. Kijk of je de content ideeën voor de aankomende maand in dezelfde terugkerende thema’s kan indelen. Wij raden aan je thema's zo breed mogelijk in te steken. Kies, zeker in het begin, 5-7 thema's. Zo houd je planning overzichtelijk.

Hoe ziet een contentkalender eruit?

Je hebt je contentstrategie en planning bepaald. Nu is het tijd om deze overzichtelijk te maken voor de komende maand. Dit kan in Excel, maar er zijn ook verschillende planningstools te vinden. Eén daarvan is natuurlijk onze eigen planningstool, de Contentkalender.

Om je een idee te geven hoe een planning in de Contentkalender eruit ziet hebben we een voorbeeldplanning gemaakt. Je ziet hier inhakers voor 2024. Door op communicaties te klikken krijg je meer informatie, dus spit de planning gerust door.

Wil je zelf aan de slag met een contentkalender? Download ons gratis template en begin vandaag nog met het plannen van je content. Definieer je content thema’s in de groene balk en voeg per datum je communicatie en kanalen toe.

Voor een gedetailleerde planning met doelen, doelgroepen en inhoud, log in op je Contentkalenderaccount. Nog geen account? Probeer alle functies 30 dagen gratis tijdens een proefmaand.