Geschreven door Franka Smet | update: 12-06-23

De eindsprint van het kwartaal is in volle gang en dus is het tijd voor evaluaties en reflecties. Maar ook tijd om vooruit te blikken. Waar ga je over communiceren? Welke kanalen wil je inzetten? Hoe verdeel je de taken tussen jou en je collega’s? Ga er goed voor zitten: wij duiken vandaag met jou in de wereld van contentkalenders.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Een contentkalender onderscheidt zich van een doorsnee planning, omdat je niet alleen plant wanneer je communiceert. Je geeft ook aan waarom, naar wie, waar en hoe je communiceert.

Voordat je begint met een contentkalender moet je je de volgende dingen afvragen:

  • Waarom communiceer je? (Doelstelling)
  • Naar wie communiceer je? (Doelgroep)
  • Waar communiceer je? (Mediakanalen)
  • Hoe communiceer je? (Contentformaten)

De verzameling van deze informatie noemen we een contentstrategie. Je strategie geeft vorm aan je planning en een contentkalender zorgt voor structuur in jouw strategie. Volg je me nog?

Een spreukje op een delftsblauw tegeltje


Goed, laten we het praktisch houden.

Hoe maak je een Contentkalender?

Plannen is net als sporten. Je weet dat het goed voor je is, maar soms heb je gewoon net dat ene zetje in de juiste richting nodig. Er zijn eigenlijk maar drie stappen die je hoeft te ondernemen om te starten met plannen. Makkelijk toch? Laten we beginnen.

Stap 1 | Begin met terugblikken. Noteer van alle berichten van de afgelopen vier weken de datum, het onderwerp en de reden waarom je het publiceerde. Doe dit voor je drie belangrijkste kanalen en houd het kort en bondig.

Stap 2 | Je hebt nu een overzicht van alle communicaties per kanaal en waarom je ze geplaatst hebt. Vraag jezelf af: zie ik terugkerende thema's? Over welke thema's communiceer ik het meest? Kijk ook of je misschien onderwerpen mist waarover je nog zou willen communiceren.

Stap 3 | Van terugblikken naar vooruit plannen. Kijk of je de communicatie-uitingen van aankomende maand in dezelfde terugkerende thema’s kan indelen.

Contentkalender template

Benieuwd hoe anderen het doen? Wij hebben een voorbeeldplanning gemaakt. Door op communicaties te klikken krijg je meer informatie, dus spit de planning gerust door.

Een voorbeeld van de Contentkalender


Wil je ook vooruitplannen in een overzichtelijk schema? Say no more! Download ons gratis template. Projecten (of thema’s) definieer je links in de groene balk. Per datum kan je een communicatie toevoegen en aangeven op welk kanaal je deze wil verspreiden.

Wil je net als in ons voorbeeld ook informatie toevoegen over je doelstelling, doelgroep en inhoud van je communicatie? Probeer alle functionaliteiten van de Contentkalender 30 dagen gratis tijdens een proefmaand.

Contentkalender vullen

Hoe je een contentkalender vult is hopelijk duidelijk, maar waar vul je hem dan mee? Wij maken elk jaar een overzicht met trends die ons op te wachten staan, zodat je daar alvast op kunt inspelen. Hieronder lees je een aantal sociale mediatrends waar je in 2023 op moet letten.

(Bron: FrankWatching)

  • User generated content: het gaat niet alleen om influencers met een groot bereik, maar ook om content van personen die direct uit je doelgroep komen. Een merk dat bijvoorbeeld veel gebruikmaakt van user generated content is de Zeeman op Instagram. De stories staan vol met foto’s van gebruikers die producten van de Zeeman in de spotlight zetten.
  • Interactie is terug van weggeweest. Sociale media algoritmen focuste steeds meer op bereik, frequentie en impressies. Maar nu de platformen het juist lastiger maken om je specifiek te richten op een doelgroep is het belang van interactie weer aan het toenemen. Ga met je doelgroep in gesprek.
  • En er is meer teruggekeerd. Ook Twitter wordt weer populair. Met de overname door Elon Musk zijn de verwachtingen dat gebruik van het platform in 2023 nog meer zal groeien. Tijd dus om je Twitter-account af te stoffen en een nieuw leven in te blazen.
  • Podcasting is de afgelopen jaren ontploft. Niet gek dus dat steeds meer sociale mediaplatformen het mogelijk maken om ook via spraakberichten te reageren op posts. Wil je experimenteren met een podcast? Verdiep je eens in Discord, een platform met spraakkanalen.

Meer trends ontdekken? Lees het hele blog.

Contentkalender expert: Maqqie

Shape Marketingmanager Nico de Jong geeft je een rondleiding.

Onze klant Maqqie vult haar Contentkalender aan de hand van Google's marketingmodel Hero-hub-hygiene (zij noemen dit het Hello-hero-hub-model). Benieuwd hoe hun Contentkalender eruitziet?

Wil je ook plannen met het Hero-Hub-Hygiene model? Lees ons blog.

Contentkalender - Dennis legt iets uit over de Contentkalender.
Een contentkalender maken volgens het Hero-Hub-Hygiene model 29 oktober 2021

Het Hero-Hub-Hygiene-model helpt je om communicatie slim te plannen en klanten te binden. Wil jij de 3 H’s toepassen op jouw contentplanning? Volg onze 3 stappen om met Hero, Hub en Hygiene je Contentkalender te vullen.