Geschreven door Franka Smet | 28-09-2021

"Wat ben je aan het doen, Franka?", vraagt Facebook mij zodra ik de app open. Vandaag is het antwoord duidelijk: een blog schrijven. De Contentkalender dook deze week namelijk in de wereld van Facebook om uit te zoeken hoe je dit kanaal het beste inzet voor jouw organisatie. Het platform staat bekend om haar ingewikkelde algoritme, dus buckle your seatbelts, het wordt een wild ride.

Om maar met de deur in huis te vallen...

We hebben goed- en slecht nieuws. Laten we beginnen met het slechte nieuws: Facebook zet zich actief in om het bereik van organisaties op Facebook te verkleinen. Mark Zuckerberg legde uit dat het allernieuwste algoritme ervoor zorgt dat er meer persoonlijke contacten worden gelegd op Facebook. Berichten van jouw vrienden zullen daarom veel hoger in je tijdlijn verschijnen dan berichten van pagina's die je volgt. Willen bedrijven wel zichtbaar blijven op Facebook? Dan zullen ze moeten adverteren, zegt het platform. De focus ligt nu op het verbinden van mensen, en minder op het consumeren van media. Een mooi streven, maar dat maakt het voor organisaties veel lastiger om Facebook onbetaald in te zetten.

Jullie hadden toch ook goed nieuws? Jazeker, wij zouden De Contentkalender niet zijn als we niet met een aantal tips kwamen om tóch je bereik te vergroten. Dus hier gaan we dan.

Interactie staat centraal

Facebook plaatst berichten die volgens het algoritme een 'betekenisvolle interactie' zijn, hoger in mensen hun tijdlijn. Dit zijn berichten waar mensen positief op reageren. Zorg er daarom voor dat jouw berichten gesprekken stimuleren. Wanneer mensen interacteren met jouw content, zullen ze je berichten vaker terugzien in hun tijdlijn. Het is hierbij niet alleen belangrijk dat je doelgroep met elkaar in gesprek gaat, maar ook dat jij als organisatie meedoet aan het gesprek. Reageer dus actief op de reacties van anderen.

'Likes' moet je verdienen

Je moet zorgen dat mensen op jouw content reageren. Maar expliciet vragen om 'likes' en reacties wordt door het algoritme herkend en niet gewaardeerd. Dit heet engagementbait en zal niet in de newsfeed van jouw volgers verschijnen.

Facebook kent je doelgroep, jij ook?

Man die door het scherm kijkt met een verrekijker met daarop in de glazen twee keer het Facebook logo

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: ken je doelgroep. Facebook houdt haar gebruikers goed in de gaten. Zo weet het platform precies welk type medium populair is binnen een bepaalde groep. Reageert jouw doelgroep niet op video's? Dan zullen zij automatisch meer foto's zien. Door te onderzoeken naar wat voor soort berichten jouw doelgroep kijkt, kan je inspelen op het algoritme.

Tijd is niet alleen geld

Wist je dat het uitmaakt wanneer je berichten op Facebook plaatst? Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat er specifieke dagen zijn waarop content het beste scoort. Doordeweeks is dit op donderdag en vrijdag. Er zijn voor verschillende doelen zelfs ideale tijden. Zo krijgt je post om 15:00 uur de meeste kliks, terwijl berichten om 13:00 uur het vaakst worden gedeeld. Neem dit wel met een korreltje zout, wanneer jouw content het beste presteert kan je het beste zelf ondervinden.

Gebruik de actualiteit

Facebook rangschikt berichten op basis van populariteit. Wanneer je post over actuele gebeurtenissen is de kans groot dat je bericht hoger in tijdlijnen verschijnt. Ook is gebleken dat mensen vaak hun meningen delen onder berichten die te maken hebben met nieuws (bron: Neil Patel). Dat is goed scoren én interacties stimuleren in één.

Loophole?

Je ziet berichten van individuen dus vaker dan die van bedrijfspagina's. Oké, dachten wij, dan maak je toch gewoon een persoonlijke pagina voor je bedrijf? Naast dat dit heel veel onderhoud kost, is het volgens de officiële Facebookregels zelfs verboden. Je mag een persoonlijke pagina niet álleen gebruiken voor zakelijke doeleinden. Met je persoonlijke pagina mag je je netwerk wel vertellen over je bedrijf, naamsbekendheid opbouwen en zakelijke berichten delen die jouw persoonlijke kant laten zien. Zo dien je als een soort ambassadeur van je bedrijf.

Grafiti 'all we need is likes'.

Dit scoort goed op Facebook

  • Grappige berichten – Een bedrijf met humor scoort goed op sociale media, zo ook op Facebook. Grappige content wordt massaal gedeeld en getagd. Taggen doen mensen wanneer ze vinden dat een van hun vrienden dat ene grappige plaatje echt móet zien.
  • User-generated-content - Hier hadden we het al over in ons blog over Instagram, maar past ook heel goed bij Facebook. Deel berichten die over jouw organisatie gaan op je eigen tijdlijn. Zo heb je interactie, bouw je een band op en voelen je volgers zich meer gewaardeerd.
  • Video's – Dit is het populairste contentformaat op Facebook. In 2018 was maar liefst 81% van de vijfhonderd best presterende Facebookberichten een video.

Steek je handen uit je mouwen

Het is een uitdaging, maar dan heb je ook wat. Je doelgroep bereiken is misschien iets lastiger geworden, maar posten via Facebook is zeker de moeite waard. Facebook is het op twee na grootste sociale mediaplatform van ons land en wordt door 10 miljoen Nederlanders gebruikt. Dus ga aan de slag en experimenteer met verschillende soorten content. Alleen door te proberen kom je er achter wat aanslaat bij jouw volgers en wat niet.

Wil je samen met ons sparren over je content? Neem dan gerust contact met ons op.