Geschreven door Franka Smet | 27-02-23

Je mag het best weten: wij lopen een beetje vast.

We zijn trots op onze groei en heel dankbaar voor al onze klanten. Maar we zijn nog lang niet uitgegroeid. Voor ons gevoel in ieder geval. Niet alleen als Contentkalender, maar ook op persoonlijk vlak. Want we willen blijven leren. Daarom volgden Luuk en Franka een growth hacking cursus van The Talent Institute. Luisteren Luuk en Mas naar de SaazBazen podcast. En zijn we fan van Aldo Wink en zijn visie op groei.


Publieke relaties

Maar hoe nu verder? We willen graag PR toevoegen aan onze marketingstrategie. Want marketing en PR zijn een dynamisch duo. Laten we zeggen dat marketing is als Beyoncé. In haar eentje een echte popster. Maar de nummers met hype-man Jay-Z zijn nóg grootser.

Met marketing praat een organisatie over zichzelf. Terwijl PR draait om anderen die een goed verhaal over je organisatie vertellen. En dat maakt je boodschap krachtiger.

Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good

- Jean Louise Gassee, voormalig bestuurder bij Apple


PR verbetert de relaties tussen organisaties en hun stakeholders. Je bouwt een imago op, en als je het goed doet: een goede reputatie. En een goede reputatie, dat wil je natuurlijk. Want daarmee zorg je ook voor merkauthoriteit. Dat betekent dat je wordt gezien als een organisatie met expertise, gezag en leiderschap. Dat schept niet alleen vertrouwen, maar vergroot ook je omzet.

Expertfunctie

Google <3 authoriteit

Niet alleen jij, trouwens. Ook Google vindt authoriteit belangrijk. Je rankt veel hoger op Google als je online gezien wordt als een expert in jouw vakgebied. Positieve media-aandacht en een goede reputatie zijn échte PR doelstellingen. Maar inmiddels zijn ze ook doorgedrongen tot SEO. En daarmee tot marketing. Waar eerder backlinks de focus waren van off-page SEO, is kwaliteit en relevantie tegenwoordig zo veel belangrijker dan kwantiteit.

Laat je horen

Steeds meer organisaties voeren PR-werkzaamheden uit binnen een marketingcampagne. Daarmee werken ze aan de geloofwaardigheid van hun merk, bouwen ze vertrouwen en relaties op met klanten én verhogen ze de omzet. Maar ook PR rondom individuen wordt populairder. En dit is uitermate geschikt voor start-ups met een kleine portomonee.

Werknemers zijn steeds actiever op hun persoonlijke kanalen en treden daar op als expert. Daarmee zetten ze niet alleen zichzelf op de kaart, maar ook de organisatie waar zij voor werken. Laat je persoonlijke LinkedIn pagina dus niet onder een laagje stof verdwijnen. Deel relevante artikelen of blogs en help met de groei van je organisatie.

De Beyoncé en Jay-Z van je strategie

Je kunt wel concluderen dat PR en marketing inderdaad een dynamisch duo zijn. Ze sluiten elkaar zeker niet uit, maar een combinatie van de twee kan wel enorme voordelen hebben. Queen B en Jay-Z hebben als individuen heel wat hits gescoord. Maar als ik de Top2000 moet geloven, is menig Nederlander het met mij eens dat Crazy In Love echt een topplaat is.

Beyoncé

Bron: Giphy

Wat nu?

Wij zijn overtuigd dat we PR nodig hebben in onze marketingstrategie. Maar waar begin je dan? Wij hebben er voor gekozen een aantal PR-specialisten te benaderen via LinkedIn. Sommige aanpakken passen beter bij ons dan anderen. Dit is iets waar je gaande weg achter komt. Daarnaast zijn er een aantal dingen waar je over na moet denken. Wij zetten ze voor je op een rijtje.

1 | Wat is je doel?

Formuleer voor jezelf waar je PR voor wilt inzetten en wat je wilt bereiken. Een voorbeeld van een PR-doel kan het volgende zijn:

Ik wil dat mijn dienst dit jaar minimaal één keer wordt genoemd in een magazine binnen mijn vakgebied.

Dit doel kan je zelf natuurlijk nog specifieker maken.

2 | Wat is je imago?

Bepaal voor jezelf hoe je op het podium wilt verschijnen. Wat is jouw reputatie? Je wilt dat jouw bedrijf geassocieerd wordt met een bepaalde dienst of product. En vice versa. Is jouw bedrijf het eerste wat mensen te binnen schiet als ze denken over een product? Bedenk voor jezelf hoe je wilt dat mensen over jouw bedrijf en haar diensten nadenkt.

3 | Wat is je strategie?

Bij deze vraag is het ook belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. Je gaat nu nadenken op welke kanalen en via welke middelen je PR zou willen inzetten. Maar een publicatie in een magazine met een compleet andere doelgroep dan die van jouw organisatie heeft natuurlijk weinig zin. Je gaat niet snel een artikel lezen over paardrijkleding in een autoblad.

Een publicatie kost natuurlijk niet niks. Je kan je tijd en geld het beste stoppen in een publicatie die bij jouw organisatie, product of dienst past.

4 | Waarde creëren

Besparen op advertentiekosten, dat wil iedereen. Dat doe je met waardevolle content. Creëer een situatie die niet alleen jou helpt, maar ook het medium waarop je wilt publiceren. Blijf jezelf afvragen: ‘Wat hebben zij aan mij?’. Lever altijd kwalitatief goede en waardevolle content aan. Dan is de kans het grootst dat het medium wilt samenwerken. Daarnaast is het ook mogelijk om gratis en voor niks te werken aan je reputatie. Denk hierbij aan goede reviews van bestaande klanten. En als iemand je taggt op socials of je naam noemt in een podcast.

Aan de slag

Wij gaan ons de komende maanden focussen op onze boodschap. Wat stralen we uit? En hoe past dat bij de visie van de Contentkalender. Ben je benieuwd naar onze leerpunten? Neem gerust contact op, samen helpen we elkaar verder.

Lees ook onze andere blogs

Contentkalender - Planner
Contentplanning voor beginners: zo maak je een contentkalender in 5 stappen 26 september 2022

Een contentkalender onderscheidt zich van een doorsnee planning, omdat je niet alleen plant wanneer je communiceert. Je geeft ook aan waarom, naar wie, waar en hoe je communiceert. Maar ja, dat is nogal veel informatie. Waar moet je beginnen? In dit blog leggen wij je stap voor stap uit hoe je een contentkalender opzet.

Contentkalender - Communicatie -LinkedIn uitgelicht door een vergrootglas
Media of medi-nee? Past LinkedIn bij mijn organisatie? 20 mei 2022

Als organisatie kan je niet meer om sociale media heen. Dat is geen nieuws, maar hoe maak je daar de juiste beslissingen over in je contentplanning? De Contentkalender helpt je een aantal keuzes te maken. Bijvoorbeeld over het mediakanaal waarop je een communicatie plaatst. In een blogreeks lichten we de meest populaire sociale mediakanalen uit, zodat je precies weet welk mediakanaal het beste past bij je organisatiedoelstellingen. In deze blog ontdek je alles over het platform LinkedIn.

Contentkalender - Dennis legt iets uit over de Contentkalender.
Een contentkalender maken volgens het Hero-Hub-Hygiene model 29 oktober 2021

Het Hero-Hub-Hygiene-model helpt je om communicatie slim te plannen en klanten te binden. Wil jij de 3 H’s toepassen op jouw contentplanning? Volg onze 3 stappen om met Hero, Hub en Hygiene je Contentkalender te vullen.