Geschreven door Bente van Hintum | 21-01-2021

Je hebt net gekozen om de Contentkalender te testen. Leuk! Maar hoe kom je te weten wat de Contentkalender je brengt? Door de Contentkalender te vullen met jouw communicatieplanning. En dat liefst zo efficiënt mogelijk. In vijf stappen helpen we je aan een gevulde Contentkalender.

Stap 1: Mediakanalen en contentformaten

Begin met een aantal mediakanalen en contentformaten toe te voegen. Denk na over een aantal kanalen en formaten die je vaak gebruikt. Ga naar het menu in de linkerbalk, klik op ‘Mediakanalen’ en plaats ze in het lijstje. En als je toch daar bent, is het handig om meteen een icoontje te kiezen voor de kanalen. Vul daarna ook 'Contentformaten' in. Meer uitleg over het verschil tussen beide, leer je in deze blog. Wil je wat inspiratie? Hieronder een aantal voorbeelden:

Mediakanalen:

  • Print
  • Facebook
  • Instagram
  • Mailchimp
  • Website
  • Intranet
  • Het prikbord bij de ingang

Contentformaten:

  • Blog
  • Webpagina
  • Brochure
  • Social post
  • Intranetpost
  • Infoblad

Stap 2: Projecten

In stap 2 ga je projecten toevoegen. Vraag je daarbij eerst af hoe jij projecten indeelt? Misschien is dat in campagnes, in always-on-projecten of misschien via het hero-hub-hygiene-model. Kies een indeling of een combinatie ervan en maak een eerste project aan. Gebruik bijvoorbeeld een project over een onderwerp waar je deze week nog mee aan de slag moet. Zo sluit je Contentkalender meteen aan bij de realiteit. De projecten geef je ook een kleurtje. Dat kleurtje zorgt dat je in de kalender meteen ziet welke communicaties bij welk project horen. Heerlijk overzichtelijk!

Stap 3: Communicaties

Nu je projecten klaar staan, is het tijd om na te denken over je communicaties. Welke social posts, nieuwsbrieven of intranetberichten moet je op welk moment sturen? Kies een paar communicaties die je in de komende weken wilt versturen voor het project dat je al aanmaakte. Een communicatie voeg je toe via 'Communicatie toevoegen' bovenaan. Of klik op een datumveld.

Stap 4: Rondneuzen in de Contentkalender

Nu je je eerste projecten en communicaties hebt aangemaakt, is het tijd om rond te klikken door de Contentkalender. Wat zie je allemaal? En welke functionaliteiten spreken je aan? Ontdek welke functionaliteiten bij je team passen. Misschien heb je wel veel aan een integratie met je Outlook- of Google-agenda. Of is het handig om je content te kunnen delen met derden.

Stap 5: Bouw je communicatieplanning op

Je hebt de eerste belangrijke stappen gezet naar een gevulde Contentkalender. Nu kan je verder plannen. Maak meer projecten aan. En denk na over labels, (sub)doelgroepen en doelstellingen. Ga ook na hoe je als team wil samenwerken in de Contentkalender: welke collega’s voeg je meteen toe? Hoe veel collega’s hebben uiteindelijk toegang nodig? En welke rechten hebben ze nodig?

Moet je dit alleen doen? Nee natuurlijk niet, onze specialisten denken graag met je mee. De invulling van de Contentkalender is bij iedere organisatie anders. Bovendien heeft een nieuwe tool en daarmee nieuwe werkwijze succesvol introduceren tijd nodig. Maar zodra de Contentkalender onderdeel is van je dagelijkse routine, wil je niet meer anders. Wij staan voor je klaar.

Headerfoto door Unsplash