Geschreven door Franka Smet | 22-10-2021

Lange informatieve teksten werken niet op Instagram. Dit is iets wat ook NOS heeft ondervonden. Op Facebook plaatst het nieuwsplatform vaak interessante artikelen met een bijpassende foto of video. Om jongeren beter te bereiken zette de NOS ook een Instagramaccount op. Maar de lange artikelen van Facebook, passen niet zo goed bij Instagram. Daarom begonnen ze met een nieuw merk: NOS Stories. Korte video’s met vaak luchtiger nieuws, meer uitleg over ingewikkelde begrippen en meer user-generated-content. Dit groeide al snel tot een populair account met als slogan “Nieuws voor Jongeren”. Door precies te weten hoe Instagram in elkaar zit, speelde NOS in op het mediakanaal en zorgde zo voor meer bereik.

Contentkalender - Screenshot van het Instagramaccount van NOS Stories.

Jouw content verdient ook een spotlight

Ook zo’n succes worden als NOS Stories? Dan is het eerst belangrijk om te weten welke kanalen goed passen bij je organisatie. Je hebt je misschien onlangs weleens afgevraagd of jouw organisatie ook iets met het populaire TikTok moet doen bijvoorbeeld. Wij willen je daarom graag helpen om te onderzoeken welke mediakanalen passen bij jouw bedrijf. In onze laatste blogreeks staan we stil bij de meest populaire mediakanalen. We vertellen je precies hoe elk kanaal in elkaar zit en wat je kan doen om je bereik op dat kanaal te vergroten.

We vatten hier onze blogs over LinkedIn, Instagram, Facebook, YouTube en TikTok samen. Ben je er klaar voor? Laten we beginnen.

LinkedIn

Waar de andere platformen die we zo bespreken, zoals Facebook of TikTok, zich voornamelijk richten op persoonlijke relaties, richt LinkedIn zich op zakelijke relaties. LinkedIn is daarom het perfecte kanaal voor bedrijven die zich op andere bedrijven, ondernemers of individuele professionals richten.


Maar waarom is LinkedIn dan zo interessant voor jouw organisatie?

Door je eigen bedrijfspagina actief in te zetten, vergroot je de zichtbaarheid van je organisatie enorm.

33% van de LinkedIn-gebruikers volgt één tot negen bedrijfpagina’s.

Of je nou via je persoonlijke pagina, of via je bedrijfspagina plaatst, deze drie tips kunnen jou helpen om meer bereik te krijgen:

  • Zorg dat de kwaliteit van je (bedrijfs)profiel op orde is.
  • Zoek de interactie op. Ga het gesprek aan met je netwerk.
  • LinkedIn wil haar gebruikers op LinkedIn houden. Vermijd content die met linkjes naar een ander platform leiden, of deel deze linkjes in de reacties.

Meer weten? Lees ons uitgebreide blog.

Contentkalender - Infographic met Do's en Don'ts. Wat plaats ik wel op Instagram? Je eigen verhaal uitgedrukt in foto’s en video’s . Creatieve en originele visuele content met een pakkende caption. Wat plaats ik niet op Instagram? Advertenties om je product aan de man te brengen. Bestaande tekstuele content (lappen tekst) waar een foto bij is gezocht.

Instagram

Instagram heeft een veel informelere insteek dan LinkedIn. Instagram is hét visuele platform van de Facebook-familie. Dagelijks loggen er 3,7 miljoen Nederlandse gebruikers in (bron: thebigstory). Genoeg mensen dus om jouw content te bekijken.

Contentkalender - Instagram berichten van HEMA. Bijvoorbeeld hoe je de voegen in je badkamer schoonmaakt of hoe je makkelijk je gordijnen wast.

Hoe vergroot ik mijn bereik op Instagram?

Ben je lekker bezig geweest met het maken van leuke foto's voor jouw Instagramfeed? Dan is het wel belangrijk dat de content ook bij je doelgroep terechtkomt. Met deze tips helpen we je om meer bereik te krijgen:

  • Plaats content waar je volgers op kunnen reageren. Bekijk het account van HEMA voor inspiratie.
  • Hoe vaker een account berichten plaatst, hoe groter de kans dat volgers de berichten zien.
  • Maak ook gebruik van stories en nieuwe functies zoals reels, gidsen en IGTV-video om onder de aandacht te blijven.

Nog meer tips voor Instagram? Ontdek ze in onze uitgebreide blog.

YouTube

Nog een visueel ingesteld platform. Maar, wist je dat YouTube, net zoals Google, eigenlijk een zoekmachine is? De op twee na grootste van de wereld zelfs. Je moet daarom inspelen op SEO (search engine optimization). Dit zijn manieren die je kan toepassen voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Om meer bezoekers naar je video's te trekken is het belangrijk dat je hoog in zoekresultaten verschijnt. Met de tips hieronder verschijn je hoger in de zoekresultaten van YouTube.


Tips voor search engine optimization op YouTube

  • Bedenk een pakkende titel, waardoor mensen op jouw video klikken.
  • Voeg een beschrijving toe waarin je zo veel mogelijk zoekwoorden verwerkt.
  • Een gepersonaliseerde thumbnail vergroot de kans vergroot dat mensen je video bekijken.
  • Voeg links naar je website toe aan de beschrijvingen en/of video's.


Waar kunnen mijn video's over gaan?

Je content moet niet alleen bij je doelgroep, maar ook bij het platform passen. Mensen browsen vaak niet op YouTube om iets te kopen, dus laat die salespitch maar achterwege. Maar waar kunnen je YouTube video's dan wel over gaan?

Wist je dat... Het aantal zoekopdrachten zoals "Hoe kan ik…'' of ''Hoe moet ik…'' jaarlijks met 70% stijgt?

(bron: TIEN)

Mensen hebben steeds meer behoefte aan zogeheten 'how to'- video's. Pak je camera er dus bij en vertel je volgers precies wat zij aan jouw product hebben of hoe het werkt.

Meer informatie? Alles over YouTube lees je in dit blog.

Facebook

Om maar met de deur in huis te vallen: Facebook zet zich actief in om het bereik van organisaties op Facebook te verkleinen. Mark Zuckerberg legde uit dat het allernieuwste algoritme ervoor zorgt dat er meer persoonlijke contacten worden gelegd op Facebook. Berichten van vrienden zullen daarom veel hoger in je tijdlijn verschijnen dan berichten van pagina's die je volgt. Willen bedrijven wel zichtbaar blijven op Facebook? Dan zullen ze moeten adverteren, zegt het platform

Facebook verrekijker

Een kijkje in het algoritme

Toch hebben wij uitgezocht hoe je je bereik met een Facebookbedrijfspagina kan vergroten. Facebook plaatst berichten waar mensen positief op reageren hoger in tijdlijnen. Zorg er daarom voor dat jouw berichten gesprekken stimuleren. Het is hierbij niet alleen belangrijk dat je doelgroep met elkaar in gesprek gaat, maar ook dat jij als organisatie meedoet aan het gesprek. Reageer dus actief op de reacties van anderen.

Facebook weet precies welk type medium populair is binnen een bepaalde groep. Reageert jouw doelgroep niet op video's? Dan zullen zij automatisch meer foto's zien. Door te onderzoeken naar wat voor soort berichten jouw doelgroep kijkt, kan je inspelen op het algoritme.


Dit scoort goed op Facebook

  • Grappige berichten – Een bedrijf met humor scoort goed op sociale media, zo ook op Facebook. Grappige content wordt massaal gedeeld en getagd.
  • User-generated-content. Deel berichten die over jouw organisatie gaan op je eigen tijdlijn.
  • Video's – Dit is het populairste contentformaat op Facebook. In 2018 was maar liefst 81% van de vijfhonderd best presterende Facebookberichten een video.

Een uitgebreid kijkje in het algoritme van Facebook? Lees alle tips over Facebook in ons blog.

TikTok

Nog een video-platform! Maar wel met een heel andere insteek dan YouTube. Op YouTube ziet al je content er als het goed is spik en span uit. Een YouTube-account laat je professionele kant zien.

TikTok gaat juist om plezier en realiteit. Je vindt op TikTok veel authentieke content, omdat het minder gericht is op esthetiek.

Wie zit er op TikTok?

Op TikTok zitten vooral veel jongeren, dus als dit je doelgroep is zit je goed. Het mooiste is dat je helemaal geen kei hoeft te zijn in video-editing. De app is heel makkelijk te gebruiken en binnen enkele minuten maak je de leukste video's. Verdiep je in trending sounds en hashtags en wie weet gaat jou content wel viraal.


Go pro!

Het platform heeft helaas nog geen speciale zakelijke accounts, zoals Instagram en Facebook dat wel hebben. Wel biedt TikTok Pro toegang tot handige informatie. Je kan met dit account statistieken opvragen die informatie geven over je aantal volgers, locatie of geslacht van je volgers video- en profielweergaven en jouw meest trending video’s. Het fijne is ook, op TikTok is is een pro-account compleet gratis.

Lees alles over trending sounds en hashtags dit blog.

Aan de slag

Heb je een kanaal gevonden die past bij jouw bedrijf? In de individuele blogs van deze reeks lees je nog meer tips en tricks over deze mediakanalen. Wil je samen met ons sparren over je content? Neem dan gerust contact met ons op.

Heb je nog een kanaal waar je graag meer over wilt weten? Stuur ons een mailtje.