Geschreven door Luuk Post | 05-06-2020

Hoe lang zit je nu al thuis aan je bureau? Thuiswerken is de nieuwe norm en dat zal nog wel even zo blijven. De balans tussen je privé en je werkende leven wordt op de proef gesteld en je werk neemt andere vormen aan. Meer dan ooit speelt het werk zich digitaal af. Dat betekent: (nog) meer online overleggen, geen snelle gesprekken met met je collega's aan je (of hun) bureau en een versplinterde werkvloer. Toch moet je het overzicht bewaren. Maar hoe doe je dat? En hoe gaat de Contentkalender jou daarmee helpen?

Online overzicht in je contentplanning

Als communicatiespecialist heb je een duidelijke doel voor ogen: alle communicatie van jouw organisatie structureren. Overzicht is hierbij cruciaal. Maar thuiswerken bemoeilijkt dat doel. Vroeger zat je naast elkaar: je stelde vragen, je hield overzicht met Excelsheets, grote A2’s tegen de muur of met honderden post-its overal en nergens. Maar hoe je dat nu? Plan je overal een online overleg voor in? Als je op mij lijkt dan waarschijnlijk niet. Nu ga je op zoek naar andere oplossingen: Online Excel sheets, Outlook kalenders of een haastig in elkaar gezet Trello bord. Of toch de Contentkalender? Ons advies is duidelijk. Maar hoe helpt de Contentkalender jou om overzicht te krijgen in je contentplanning?

1. Altijd online overzicht

In de Contentkalender zet jij je content planning helder uiteen. Je ziet precies wat er moet gebeuren, wat er nog aankomt en wat er al klaar is. Je hebt verschillende weergaven, zoals een kalender, een tijdlijn of een lijstweergave. Wil je iets specifieks zien? Gebruik dan de uitgebreide filterfunctie. Je ziet in één oogopslag bij welk project je communicaties horen. Ook zie je eenvoudig via welk mediakanaal en in welk contentformaat je berichten verstuurd worden. Zo transformeert de Contentkalender jouw Excelsheet of post-it-muur in een online kalender die je overal kan raadplegen. Met andere woorden: een compleet, online overzicht. Voor jou en je collega’s. Altijd en overal

2. Online taakverdeling

Samenwerken op afstand vraagt om een heldere structuur. Die zet je eenvoudig uiteen de Contentkalender. Je verdeelt alle taken onder je teamleden. Zo is het meteen duidelijk wie wat doet. En wat de status daarvan is. Met een paar klikken ben je op de hoogte en weet je wie waarmee bezig isn. Handig. Want zo werk je weer vlot samen.

3. Content altijd binnen handbereik

In de Contentkalender zie je niet alleen de contentplanning. Je hebt ook plaats voor je content. Die sla je op in de communicaties. Je voegt er tekst toe, bewaart er afbeeldingen of plaatst een link. Dat bespaart je zoekwerk in je gedeelde mappen of in je mailbox. Tijd die je weer kan gebruiken om je content te perfectioneren.

4. Ondersteuning voor online overleg

De Contentkalender is de ideale visuele ondersteuning voor je contentoverleg. Je deelt je scherm en bespreekt de planning van de afgelopen, huidige en volgende week. Dankzij de visualisatie is iedereen mee met het overleg. Zo loopt alles weer net wat vlotter. Zelfs nu je Contentoverleg online moet.

5. Altijd zicht op je richtlijnen

Hoe zorg je ervoor dat je content aan alle richtlijnen voldoet? Snel overleggen met je collega’s als je het niet meer zeker weet, loopt vanuit huis nou eenmaal moeilijker. In de Contentkalender houd je de richtlijnen bij. Zo ziet iedereen waaraan de content moet voldoen. Handig voor een snelle check, of om een nieuwe collega makkelijk en snel in te werken.

De Contentkalender

Door jouw communicatieplanning in de contentkalender te zetten, creëren jij en je team weer het nodige overzicht over jullie communicatieplanning. En werken jullie weer vlot samen. Ook op afstand. De Contentkalender is niet alleen handig als je op kantoor bent. Ook als je vanuit huis werkt, zet je hem eenvoudig in om overzicht te creëren. Je werkt vlot samen met je collega’s en hebt alle content binnen handbereik. Bovendien is het de ideale ondersteuning van je contentoverleg en heb je zicht op alle richtlijnen. Kortom: met de Contentkalender heb je altijd grip op je content.

Headerfoto door: Domenico Loia

Deze blog is een bewerkte versie van het Belgische origineel