Blogberichten

Bureau met daarop een plantje, drinkbus, laptop, tweede scherm en computermuis. Op de laptop staat de Contentkalender open.
Thuiswerken met de Contentkalender 5 juni 2020

Hoe lang zit je nu al thuis aan je bureau? Thuiswerken is de nieuwe norm en dat zal nog wel even zo blijven. Je werk-privébalans wordt op de proef gesteld. En je werk neemt andere vormen aan. Meer dan ooit speelt het werk zich digitaal af: (nog) meer online overleggen, geen snelle babbels in de gang en toch moet je het overzicht bewaren. Maar hoe ga je daarmee om? En waarom is de Contentkalender jouw partner in crime?

Bureau met daarop twee schermen, een plantje, smartphone, toetsenbord, tablet en lampje.
Online (content)overleg, hoe zorg je voor structuur? 15 mei 2020

We herkennen het allemaal. Een collega die niet kan inloggen, een andere collega wiens kinderen spontaan tikkertje spelen tijdens het overleg of een echo omdat iemand geen externe microfoon heeft. Allemaal ruis op de lijn. Ruis die je niet (of minder) hebt op kantoor. Hierdoor wordt het kleinste contact een enorme opgave. En voor je het weet, vermindert de onderlinge communicatie. Die vermindering zorgt voor onduidelijkheid, ook in je contentplanning.

Headerfoto, stop met wachten
Stop met Excel, gebruik de Contentkalender 6 april 2020

Veel communicatieteams gebruiken het nog steevast voor hun contentplanning: Excel. Toch zijn er tools die je team een stuk beter kunnen helpen bij het plannen en uitvoeren van campagnes. We vergelijken Excel met de Contentkalender in drie belangrijke fases van je contentstrategie: planning, uitvoering en evaluatie.

Header blog Content formaten
Contentformaten en mediakanalen. Wacht, wat?! 10 december 2019

Als je je content gaat plannen, stel je waarschijnlijk een aantal vragen: hoe wil ik informatie overbrengen naar mijn doelgroep? Via welk kanaal wil ik dat doen? En in welke vorm? Voor je communicatieplanning is het belangrijk om goed na te denken over je mediakanalen en je contentformaten. In deze blog leg ik je graag uit wat het verschil is en hoe je ze in de Contentkalender zet.

Marten bjork r H8 O0 FH Fpfw unsplash
Structuur in je contentoverleg 22 november 2019

In de vorige blog hebben we je kennis laten maken met het contentoverleg. Nu je een eerste kennismaking hebt gehad, geef ik je in deze blog 6 tips om structuur aan te brengen in je content overleg.

Voorbeeld van een content overleg
Maak kennis met het contentoverleg 15 november 2019

Je communicatieplanning staat, iedereen doet mee en weet precies wat hij of zij moet doen. Maar dan komt er iets tussen. Die ene inhaker moet ook nog even mee, of die nieuwsbrief moet toch een dag later verstuurd worden. En plotsklaps is je hele planning in de war. Hoe zorg je ervoor dat niet alleen je planning up-to-date blijft, maar ook je hele team mee blijft doen aan je planning? Door een vast moment voor content overleg in te plannen.

Estee janssens a Qfhbxail Cs unsplash
Alles loopt op rolletjes? 30 oktober 2019

Gewoon goede content. Dat wil jij, dat willen wij, dat wil iedereen. Maar ‘gewoon’ goede content bestaat niet. Content wordt niet zomaar ineens geschreven. Het is een proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ene organisatie scoort met hun content, terwijl dit bij de andere organisatie nauwelijks van de grond komt? Een goed en duidelijk proces kan het verschil maken. Een goed proces zorgt voor overzicht en structuur.

Start met plannen
Hoe een goede communicatieplanning jouw leven een stuk overzichtelijker maakt 11 oktober 2019

Een goede communicatieplanning geeft jou overzicht. Want het stelt je in staat vooruit te kijken, en terug te blikken. En dat levert jou, je collega’s en je organisatie ontzettend veel op. Kijk maar.

Bergen met vlaggen
Structureer je communicatieplanning met projecten 11 juli 2019

Je hebt een account gemaakt voor de Contentkalender. Okay, mooi. Dan kan je beginnen met het invullen van je contentstrategie. Maar zodra je dat gedaan hebt, kom je bij de volgende stap: Projecten definiëren. Het werken met projecten is niet moeilijk, maar het vereist wel een zekere mate van gestructureerd werken. Hoewel dat wat tijd kost, levert het je uiteindelijk veel structuur en overzicht op. Ben je benieuwd hoe je projecten gebruikt? Lees de blog.